Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ja imetys

Vierailija
14.11.2016 |

Kaipaisin informaatiota turvallisesti toteutetusta vegaaniruokavaliosta imetyksen aikana. Miten te vegaanit olette huolehtineet siitä että saatte kaikki mahdolliset ravintoaineet ja että äidinmaito pysyy myös laadukkaana. Kaikpaisin esimerkkejä tuotteista joita syötte päivittäin.

Olen kiinnostunut ainoastaan vegaanien mielipiteistä, joten älkää muut vaivautuko ja tulki kertomaan kuin typerää on olla vegaani jne..Sellaisista mielipiteistä en ole kiinnostunut.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein koostettu, aikuiselle turvallinen ja monipuolinen vegaaniruokavalio on sitä myös imettäjälle. Et tarvitse erityisiä imettäjälle suunnattuja ohjeita. 

Jos taas et ole perillä vegaaniruuan terveellisestä ja monipuolisesta koostamisesta, suosittelen ruokaympyrän laajentamista.

http://vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/ruokavalion-koostaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten typerää olla vegaani.

Vierailija
4/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vielä lapsia, mutta suunnitteilla on, joten on tullut asiasta luettuakin. Pääsääntöisesti syön ns. järkevästi eli ruokavalioon kuuluu paljon kasviksia ja hedelmiä sekä raakana että kypsänä, hiilihydraatteja (viljat, riisi, juurekset), proteiineja (soijatuotteet, pavut, kikherneet jne.) ja rasvaa (pääosin öljyistä, jonkin verran siemeniä ja pähkinöitä). Kalsiumia tulee rikastetuista kasvimaitovalmisteista ja tahinista.

Lisäravinteina käytän B-vitamiinivalmistetta, jossa on sekä reilusti B12 -vitamiinia että foolihappoa, D-vitamiinia ja jodia sekä magnesiumia (liikun aika paljon). Jos/kun tulen raskaaksi on tarkoitus ottaa näiden lisäksi käyttöön Omega3-rasvahappovalmiste joka päivä. Tällä hetkellä suurin osa tarvittavista rasvahapoista tulee pellavaöljystä + muista öljyistä, siemenistä ja pähkinöistä ja käytän pari kertaa viikossa Opti3 -rasvahappovalmistetta.

Vierailija
5/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettävän vegaanin dieetti ei ole yhtään niin tarkkaa, kuin vaikkapa vegaanilapsen. Yksipuolisesti koostetusta dieetistä kärsii vain äiti, lapsi saa kyllä aina tarvitsemansa (vrt. imetyksen tuen sivut ja muut yksipuoliset ruokavaliot). Ainakin lapsi saa paljon pehmeää rasvaa.

Itse kävin ravitsemusterapeutilla jo odotusaikana kuulemassa, miten parantaa vegaaniruokavaliotani.

Terveisin täysimettävä vegaaniäiti.

Vierailija
6/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, lapsellesi tulee vähintään heikot hampaat ja luultavasti muitakin terveysongelmia.

Vierailija
7/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainii, käytän kalkkilisää 1g/vrk korvaamaan sitä kalsiumia, mikä imetään luustostani äidinmaitoon, koska olen liian laiska käyttämään tarpeeksi rikastettuja kasvimaitoja. Sen sijaan aikaisemmin mainitut omegavalmisteet ovat turhia ja ravitsemusterapeutin mukaan vain huonontavat käyttäjän metaboliaa (epäsuotuisa vaikuus joko rasva-tai sokeriaineenvaihduntaan, en nyt muista tarkkaan, mutta lopetin niiden käytön ravitsemusterapeutin suosituksesta). Tarvittavat rasvahapot saa ihan rypsiöljystä. Ja raskausaikana ei pellavansiemeniä eikä isoja määriä auringonkukan siemeniä koska ovat kadmiuminkerääjäkasveja, en tiedä kadmiumin kulkeutumisesta äidinmaitoon mutta ymmärtääkseni imetysaikana pellavansiemeniä saa käyttää vapaammin.

Terveisin täysimettävä vegaaniäiti

Vierailija
8/8 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainii, käytän kalkkilisää 1g/vrk korvaamaan sitä kalsiumia, mikä imetään luustostani äidinmaitoon, koska olen liian laiska käyttämään tarpeeksi rikastettuja kasvimaitoja. Sen sijaan aikaisemmin mainitut omegavalmisteet ovat turhia ja ravitsemusterapeutin mukaan vain huonontavat käyttäjän metaboliaa (epäsuotuisa vaikuus joko rasva-tai sokeriaineenvaihduntaan, en nyt muista tarkkaan, mutta lopetin niiden käytön ravitsemusterapeutin suosituksesta). Tarvittavat rasvahapot saa ihan rypsiöljystä. Ja raskausaikana ei pellavansiemeniä eikä isoja määriä auringonkukan siemeniä koska ovat kadmiuminkerääjäkasveja, en tiedä kadmiumin kulkeutumisesta äidinmaitoon mutta ymmärtääkseni imetysaikana pellavansiemeniä saa käyttää vapaammin.

Terveisin täysimettävä vegaaniäiti

Mä olin se edellinen vastaaja ja käytän siis nimenomaan pellavansiemenöljyä, missä ei kadmiumia ole. Pellavansiemeniä tai -siemenrouhettahan ei saa käyttää kuin max 2 rkl päivässä. Öljyissä täytyy muistaa omega3 ja omega6 -rasvahappojen välinen tasapaino. Liian suuri määrä omega6:tta estää omega3:en muuntautumista EPA:ksi ja DHA:ksi. Pellavansiemenöljy, hamppuöljy ja rypsiöljy on sellaisia öljyjä, missä tuo rasvahappojen välinen suhde on hyvä, mutta esim. oliiviöljyssä se on huonompi. Tuossa rasvahappovalmisteessa on jo valmiiksi DHA:ta ja EPA:aa, minkä vuoksi sitä mietinkin. Ilmankin varmasti pärjää, mutta tuon avulla tulisi ainakin varmistettua tarpeeksi suuri DHA:n ja EPA:n määrä.

Auringonkukansiementen kadmiumista en ollutkaan tietoinen. Täytyykin miettiä sen käyttöä tarkemmin, jos jossain vaiheessa raskaaksi tulen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi