Mitä te vanhemmat toivoisitte äitien/isänpäivälahjaksi päiväkodista?
Mietin tätä tulevan lastentarhanopettajan näkökulmasta. Jos voisitte vaikuttaa asiaan, mille kategorialle antaisitte äänenne:
A) Leipomukset. Lapset saisivat itse leipoa alusta alkaen päiväkodissa vanhemmille jotain - esim. suolaisia muffinseja, pieniä suklaariisimuroleivoksia, itse koristeltuja pipareita tms.
B) Käytännölliset lahjat, joissa näkyy lapsen kädenjälki: tyyliin ISI-pipo, jonka lapsi saa itse tuunata, lapsen käden muotoinen heijastin, lapsen istuttama kukka ym.
C) Kaikki käy, kaikki lapsen itse tekemät savimöykyt ja sormivärimaalaukset ovat liikuttavia.
D) En tarvitse mitään/en halua ylimääräistä tilpehööriä/kortteja kotiini pyörimään.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kakkapökäle kuivattuna ja koristeltuna glitterillä.
Miksi yläasteikäinen lukee vanhemmille suunnattua keskustelua ja vastailee siihen?
No ne istutetut taimet on kivoja. Sitä voi hoitaa lapsen kanssa yhdessä. Eikä jää kaappiin pölyttymään😀
Kortit ja muut askartelut on parhaimmat.
Vaihtoehto B:
Jotain lapsen tekemää, mutta käytännöllistä. Esim. avaimenperä, kirjanmerkki, koru yms., jota voi oikeasti käyttää eikä jää hyllyyn pölyttymään. Ei kukkia, niistä on vain turhaa vaivaa ja harmittaa, jos pääsevät lomamatkan aikana kuolemaan.
Kaikki käy!
Mulla on kolme lasta ja kortit olen säästänyt kaikki.
Ne tuo aina hymyn huulille kun niitä lueskelee ja kattelee!
Vierailija kirjoitti:
No ne istutetut taimet on kivoja. Sitä voi hoitaa lapsen kanssa yhdessä. Eikä jää kaappiin pölyttymään😀
Noi on kyllä kivoja! Lapsi saa oikeasti itse osallistua tekoprosessiin, ja valikoimaakin on vaikka kuinka paljon :) Pidän tän mielessä tulevia juhlapäiviä varten!
-app
Tämän haluaisin sanoa... lapsella ei ole isää, jonka te varsin hyvin tiedätte. Olen etukäteen sanonut että lapsi voi askarrella kortin vaikkapa ukilleen. Onko pakko iskeä siis käteen kortti johon on liimattu jokin paatoksellinen runo isän tärkeydestä? Kenelle luulette sen hänen vievän?
Ottakaa huomioon erilaiset perheet. Kaikilla ei ole isää tai äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi on kyllä kivoja! Lapsi saa oikeasti itse osallistua tekoprosessiin, ja valikoimaakin on vaikka kuinka paljon :) Pidän tän mielessä tulevia juhlapäiviä varten!
-app
Älä pidä! Ne on vain yksi vastuu/muistettava asia äidille/isälle lisää. Sitten aina kun perhe on pidemmän aikaa kotoa pois, pitää miettiä, mitä sille rehulle tekee, että ei lapsen vaivalla kasvattama kasvi pääse kuolemaan.
Yleensä ne rehut tulee nimenomaan aina äitienpäiväksi kun vanhakantaisesti ajatellaan, että kaikki äidit on viherpeukaloita.
Meillä on vieläkin kuopuksen eskarissa istuttamasta taimesta kasvanut viherkasvi, se tuli äitienpäivälahjaksi. Nyt on jo 14-vuotias, joten hyvä ja kestävä lahja olikin!
Leipomuksia en välttämättä haluaisi.
Ihan mikä vaan !!!
Muttei sitä asennetta mikä oli päiväkodissa vastassa kun muksun hain hoidosta.
Hoitaja siis sanoi että lapsen tekemä lahja on lokerossa, mutta ei se mikään kummoinen ole, kun ei noi ton ikäset vielä yhtään mitään osaa. Sanoin takas, no ei varmaan mikään master piece olekkaan, mutta et älähän nyt, se on ensimmäinen itsetehty isänpäivälahja, ja siksi oli se millanen vaan, niin se on varmasti xxx:n isälle todella tärkeä lahja. Hoitaja kävi vaan inttämään, mutta että ymmärräthän sä nyt ettei ton ikäset ole missään taitavia, eivätkä mitään kummallista vielä edes osaa, joten ei siinä mitään ihmeellistä ole.
..jäi vähän ikävä mieli. No, oli siinä tilanteessa pari muutakin juttua mistä hoitaja jäi tälvimään. Se on pantu merkille että isä tuo ja vie lastamme useammin päiväkotiin, niin siitä sitten piti käydä kettuilemaan ja siitä että tuntuu toi isä olevan xxx:lle tärkeämpi kuin äiti. (no ikävä kyllä, miehellä on säännöllisempi työ ja minulla epäsäännöllinen)
No, vaatimatonhan se lahja oli, mutta voi sitä intoa, kun muksu aamulla sai lahjan isälleen antaa, ja isä oli todella liikuttunut siitä vaatimattomasta ja ensimmäisestä päiväkodissa askarrellusta isänpäivälahjasta.
Paras meillä oli lasipurkki, johon oli liimattu jotain silkkipaperia tmv ja sisälle laitettu paperilappuja joihin tarhan tet-harjoittelija oli lapsen sanelun mukaan kirjoittanut 'vien roskat roskikseen' , 'ulkoilutan Missen' , 'siivoan lelut' jne. - hommat tuntuivat hänniltä ja kivoilta kun äiti sai 'ostaa' sen tekemisen sillä lapulla :)
Mulle mieluinen oli esikoisen askartelema nahkakoru. Se oli oikeasti nätti ja pidin sitä, vaikka en yleensä pidä koruja. Mies sai kerran kuopuksesta kehystetyn valokuvan, kuopus oli itse värittänyt kehyksen. Se oli mieleinen, on töissä hänen pöydällään, vaikka kuopuskin on nyt jo iso mies.
11: Minäkin sain yhdeltä uudelta työntekijältä kuulla ihmettelyä, että miksi meillä isä tuo ja hakee lapset lähes aina. No joo, isän työpaikalle päiväkodista 100 metriä, mulla useita kilometrejä, työpaikka kodin lähellä taas mulla. Onneksi vakinaiset kertoivat heti, että tottakai se on lasten etu, että se tuo, joka on töissäkin lähes vieressä. Minä vein ja hain vain silloin, kun mies oli työmatkoilla.
C, ei tosin pakollista mikään. Kortti on jo kiva.
Pelkkä kortti riittää! Jos ihan pakko joku lahja väkertää niin joku taimi mut mielellään ei sitäkään.
Paremmin erilaiset perheet huomioon kiitos.
Mun mielestä on oikeasti tosi harmi, jos jossain päiväkodeissa ei ole huomioitu isättömiä perheitä/erilaisia perhemuotoja. Itse tekisin niin, että jos tietäisin ettei jonkun lapsen perheeseen kuulu isää, lapsen iästä riippuen kysyisin joko lapselta itseltään, kenelle hän haluaa kortin/lahjan tehdä, tai sitten lapsen äidiltä/kuka nyt lapsen huoltaja sattuukaan olemaan, että kenelle muulle kortin tai lahjan voisi tehdä. Sen voi tehdä sitten jollekin muulle miespuoliselle (isäpuoli, ukki, eno, kummi, naapuri tms. tai miksei vaikka äidille tai kenelle tahansa tärkeälle aikuiselle. Tai ei ole pakko tehdä ollenkaan jos ei halua.
Eikä noista lahjoista ja korteista tarvitse tehdä lapsiryhmässä mitään numeroa tai varsinkaan tehdä kenenkään oloa ulkopuoliseksi. Toisaalta isompien lasten kanssa voitaisiin käsitellä erilaisia perhemuotoja vaikka lastenkirjallisuuden avulla.
-ap
Oman lapsen kakkapökäle kuivattuna ja koristeltuna glitterillä.