Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leikkiikö muualla Euroopassa lapset pidempään kuin Suomessa?

Vierailija
13.11.2016 |

Tuntuu, että nykyään lasten leikki-ikä on tosi lyhyt. Kun itse menin ekaluokalle, leikittiin vielä nukeilla ja barbiet tuli kuvioihin vasta 7-8-vuotiaana. Nyt, kun seuraa tuttavien lapsia, tuntuu, että kouluikäiset eivät juurikaan enää leiki. Keski-Euroopassa tehdyissä mainoksissa kuitenkin aika isotkin lapset leikkii esim vauvanukeilla. Leikitäänkö siellä kauemmin kuin meillä? Kestääkö siellä lapsuus kauemmin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei oikein lapsia hyväksytä, vaan vaaditaan lapsia käyttäytymään niin kuin he olisivat vain pieniä aikuisia. Leikkiminen sallitaan vain kotona, missä kukaan ei voi nähdä ja sielläkin niin hiljaa, ettei naapurit kuule. Lapset saavat käsityksen että leikkiminen on noloa ja lopettavat sen tai joutuvat kiusatuksi. 

Vierailija
2/7 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin ennen USAssa ja siellä kyllä lapset leikkivät omien havaintojeni paljon pidempään kuin täällä. Esim. AmericanGirl-nuket olivat tosi suosittuja monella 12-13-vuotiaallakin tytöllä. Täällä Suomessa taas mun 10v tyttö kertoi, että moni hänen kavereistaan ei leiki enää ollenkaan leluilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisko me aikuiset jotenkin vaikuttaa tähän asenneilmastoon pidemmän lapsuuden puolesta?

Vierailija
4/7 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, aika myöhään olet alkanut barbeilla leikkiä jos vasta kouluikäisenä. Kyllä kai lapset saavat leikkiä jos haluavat, nykyään vain nuo netti ja pelit vie sen huomion pois leikkimisestä. Oma veli joka on syntynyt -85 lopetti leikkimisen varmaan 8-9 vuotiaana kun alkoi vaan touhuta tietokoneen kanssa, ekalla luokalla vielä leikki koulukaverin kanssa reput selässä ninjakilpikonnia. Omat pojat on nyt ekalla, ja pelaavat paljon, mutta leikkivät myös, ja kaverit leikkii myös. Yläasteella ei mun mielestä kuulukaan enää leikkiä mitään lapsellisia leikkejä, korkeintaan pikkusisarusten mieliksi. Yläasteella pitää jo keskittyä siihen aikuistumiseen.

Vierailija
5/7 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisko me aikuiset jotenkin vaikuttaa tähän asenneilmastoon pidemmän lapsuuden puolesta?

Ehkä se auttaisi, että vanhemmat olisi mukana leikissä, jos ei oma seitsemänvuotias enää kykene, kun on liian lapsellista?

Mun annettiin leikkiä aika pitkään.

En pystynyt 10-12v vielä astumaan teinin saappaisiin, niin leikkikaverit olikin saman pihan alle kouluikäisiä. Ihan kivaa meillä oli ja mä oon kyllä ihan tavallinen ihminen näin aikuisena.

En osaa varmaksi sanoa, mutta luulen, että se on kehittänyt empatiakykyä muita ihmisiä kohtaan, olen ollut koulussa töissä, nykyisessä työpaikassa ohjeistan monesti tettiläisiä. Ihmiset kokevat monesti, että minua on helppo lähestyä, vaikken ekstrovertti olekaan ja minulle on helppo jutella vaikeistakin asioista.

Vierailija
6/7 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse, että 80-luvun looulla mun kaverit alkoijo 10-vuotiaana toivoa joulukahjaksi vaan päiväpeitteitä, sisustustyynyjä ja meikkejä. Piti kuulemma jo alkaa kerätä sisustusta tukevaan omaan kotiin. Itse selasin vielä täysillä leluesitteitä. Mutta sain kyllä lahjaksi myös esim kiruja, joita yhä aikuusena käytän.

12-vuotiaana kaverini sai polkupyörän. Hän olusi halunnut käyrätankoisen, mutta valitsi sitten tavallisen ohjaustangon, koska ajatteli, että voi sillä pyörälläsitten kuljettaa lapsiaankin. =-O

Vierailija
7/7 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut kuullutkaan mistään varveista ennenkuin vasta ekan luokan jälkeen kesällä, vuotta vanhemmalla serkulla oli niitä. Siksi en voinut niillä haluta leikkiäkään aiemmin....