Mitä pientä tarjottavaa appivanhemmille..? Vegaanista.
Mitä te laittaisitte kahvipöytään tarjolle, mielellään itsetehtyä ja maito- ja kanamuna- allergian vuoksi myöskin vegaanista? Tuntuu, että aivot ei suostu yhteistyöhön kun yritän keksiä jotain hyvää pöytään laitettavaa... tuskastuttavaa. Mielellä on paha kala-allergia niin kalaa ei voi myöskään sisältää. Kyllä menee taas hankalaksi.
Kommentit (19)
En ole vegaani mutta eikös niistä vegaanien tahnoista ja töhnöistä jonkun vihannes-pähkinäpiiraan voisi saada aikaan? Pähkinät nyt käyvät naposteltavaksi vaikka semmoisinaan. Hedelmäsalaatti on ainakin minun (vajavaisen) ymmärrykseni mukaan vegaanista tarjottavaa. Tummaa suklaatakin lienee vegaaniversiona saatavissa. Eikös tuossa jo pientä naposteltavaa olekin...
Miksi pitää olla itse tehtyä? Ei kai vieraat sitä vaadi. Minä ostan valmista jos on joku erikoisruokavalioihminen tulossa. En voi taata, että esim gluteeniton on gluteenitonta, jos omassa keittiössä kokkaan koska siellä kyllä käytän usein vehnäjauhoja. Ei voi olla 100% varma, ettei niitä olisi jossain. Pienempi paha vieraalle syödä valmiiksi ostettua kuin syödä ruokavalion vastaista vahingossa.
Kyllä vegaanisia keksejä ja brownieita olen nähnyt.
Kaura/riisi/soijajäätelö marjoilla?
sorbettia?
Täällä on munattomia reseptejä, osa on myös maidottomia - ja maidon voinee korvata riisi- ta kauramaidolla tai jopa kookosmaidolla, jos kookoksen maku sopii reseptiin.
http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/munattomia-leivonnaisia
Kyllä on aika simppeliä leipoa vegaanisesti, etsi resepti, ei sun itse tarvitse tietää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla itse tehtyä? Ei kai vieraat sitä vaadi. Minä ostan valmista jos on joku erikoisruokavalioihminen tulossa. En voi taata, että esim gluteeniton on gluteenitonta, jos omassa keittiössä kokkaan koska siellä kyllä käytän usein vehnäjauhoja. Ei voi olla 100% varma, ettei niitä olisi jossain. Pienempi paha vieraalle syödä valmiiksi ostettua kuin syödä ruokavalion vastaista vahingossa.
Ei he sitä odota, itse tahtoisin tehdä. Kun keksisi vain että mitä! :) Ap
No nythän on vegaanisia vihiksiä kaupassa? Eli lihapiirakoita vastaavia. Vegaanisia karjanpiirakoitakin löytyy.
Tee vegaanipitsa, vegaanijuustoa löytyy isommista kaupoista.
Tee joulutorttuja Myllyn paras taikinalevyistä, luumu tai omppusosetta keskelle ja voitelu soija maidolla. Hyviä ovat.
Tee raakakakku tai joku ihana suolainen raakapiiras :) Tosi hyviä reseptejä on.
Tarjoa tuoreita hedelmiä ja marjoja, esim. jotkut kipot/maljat... Saat värikästä tarjottavaa.
Leipä, pähkinät, kasvikset... leivälle jotain avokado-, siemen- tai pähkinätahnaa.
Vegaanisia reseptejä on runsaasti ja aina voi soveltaa :)
Tsemppiä 😄
Vierailija kirjoitti:
Mitä te laittaisitte kahvipöytään tarjolle, mielellään itsetehtyä ja maito- ja kanamuna- allergian vuoksi myöskin vegaanista? Tuntuu, että aivot ei suostu yhteistyöhön kun yritän keksiä jotain hyvää pöytään laitettavaa... tuskastuttavaa. Mielellä on paha kala-allergia niin kalaa ei voi myöskään sisältää. Kyllä menee taas hankalaksi.
Osta Sunnuntain valmis ruisperuna piirakkapohja, siihen kasvistäyte ja alpron soijakermaa ja vegejuustoa sekaan ja pinnalle. Oikein hyvää tulee.
Mitä vaan voi oikeastaan tehdä vegaanisena, kananmunan voi korvata esim. banaanilla tai jättää kokonaan poiskin, maidon kasvimaidolla tai vedellä
Tsekkaa chocochili-blogi, sieltä löytyy vaikka mitä.
Haluatko tehdä makeaa vai suolaista? Makeista esim. muffinit, browniet, keksit, korvapuustit jne helppo tehdä vegaanisina. Suolaiseksi taas vaikka riisipiirakoita (saa vegaanisena valmiinakin), patonkia, ruissipsejä, tomaatti-oliivifoccacciaa, sienipiirakkaa... Levitteeksi/dipiksi hummusta, cashewpähkinälevitettä, guacamolea, tapenadea, munakoisotahnaa... Valmiin dipin esim ruissipseille saa helposti Oatlyn kaurafraichesta ja valmiista dippijauheesta, jossa ei ole maitojauhetta.
Makea on aika helppo. Muffinsit on aika varma valinta, löytyy hyvin ohjeita, myös marjapiirakkapohja onnistuu hyvin ilman maitoa ja munaa. Salaatti nyt ei ehkä kahvipöytään, mutta salaatti on joka tapauksessa helppo soveltaa vaikka mihin ruokavalioon. Suolaiseksi ihan vaan vaikka valmiiksi päällystettyjä leipiä kasvispäällysteillä. Aika moni leipä sopii vegaaniruokavalioon. Lettuja kauramaitoon tai veteen, onnistuu ihan hyvin ilman munaa. Meillä tehdään vielä ilman maitoa, munaa ja gluteenia, onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa chocochili-blogi, sieltä löytyy vaikka mitä.
Haluatko tehdä makeaa vai suolaista? Makeista esim. muffinit, browniet, keksit, korvapuustit jne helppo tehdä vegaanisina. Suolaiseksi taas vaikka riisipiirakoita (saa vegaanisena valmiinakin), patonkia, ruissipsejä, tomaatti-oliivifoccacciaa, sienipiirakkaa... Levitteeksi/dipiksi hummusta, cashewpähkinälevitettä, guacamolea, tapenadea, munakoisotahnaa... Valmiin dipin esim ruissipseille saa helposti Oatlyn kaurafraichesta ja valmiista dippijauheesta, jossa ei ole maitojauhetta.
Huh! Pahoittelut kun kestänyt vastailla! Operaatio vauvan syöttäminen ja nukuttaminen tässä välissä! :) Kiitos kaikille vastanneille, tullut hyviä ehdotuksia! Ajattelin sekä suolaista ja makeaa! Kunnianhimoista!! :D Joulutortut voisi kyllä olla yksi. Ap
Hummus ja siihen jotain dipattavaa. 😋
Vierailija kirjoitti:
Tee joulutorttuja Myllyn paras taikinalevyistä, luumu tai omppusosetta keskelle ja voitelu soija maidolla. Hyviä ovat.
Ei joulutorttuja saa voidella yhtään millään. Valmiiden, jäähtyneiden torttujen päälle sirotellaan tomusokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joulutorttuja saa voidella yhtään millään. Valmiiden, jäähtyneiden torttujen päälle sirotellaan tomusokeria.
Onko tuo joku virallinen kielto :D ? Mitä seuraa, jos vain voitelee; minä teen sen yleensä munamaidolla.
Hedelmäsalaattia
Marjoja