Villasukan kärkikavennus, mitä tarkoittaa:
Kun ohjeessa lukee neulo yhtä monta välikerrosta kuin kavennusten välillä on silmukoita.
Puikolla oli ohjeen mukaan 13 silmukkaa,
neuloin 4 , kavensin 2 , neuloin 5 kavensin 2 , keskellä ja lopussa, kuten sanottiin.
Mistä nyt lasken nämä välikerroksen silmukat,
kun ensimnäiseen kavennukseen oli 4 ja toiseen 5 väliä?
Kommentit (5)
aika pitkä tulossa kärkikavennusosuudesta, jos välikerroksia tulee yhtä paljon kuin kavennusten välissä on silmukoita. Yleisin ohje kärkikavennuksiin, mitä minä olen nähnyt on, että kavennetaan joka puikolla kerran joka toinen kerros (eli kavennuskerros, välikerros, kavennuskerros, välikerros) kunnes joka puikolla on 6 silmukkaa. Sen jälkeen kavennetaan joka kerroksella, kunnes joka puikolla on 2 silmukkaa.
Vierailija kirjoitti:
aika pitkä tulossa kärkikavennusosuudesta, jos välikerroksia tulee yhtä paljon kuin kavennusten välissä on silmukoita. Yleisin ohje kärkikavennuksiin, mitä minä olen nähnyt on, että kavennetaan joka puikolla kerran joka toinen kerros (eli kavennuskerros, välikerros, kavennuskerros, välikerros) kunnes joka puikolla on 6 silmukkaa. Sen jälkeen kavennetaan joka kerroksella, kunnes joka puikolla on 2 silmukkaa.
Ei tule pitkä kavennus, jos kavennetaan kaksi kertaa joka puikolla. Ekan kavennuskerroksen jälkeen tulee 4 välikerrosta, sitten 3, sitten 2, ja 1. (tai 5 4 3 2 1)
Jos kavennat vain 1kerta/puikko, on siinä erilainen sääntö välikerroksille. Silloin kavennuskerroksia tulee enemmän, joten välikerroksia kuuluu tulla vähemmän.
Minä olen tehnyt vastaavan kärjen siten, että kaventanut ensimmäisellä kerroksella pois ensimmäisen silmukan, eli jokaisen puikon alussa, jolloin jää 12 silmukkaa puikolle.
Joskus olen neulonut seuraavaksi yhden välikerroksen, joskus en.
Seuraavalla kerroksella olen kaventanut puikon alussa, neulonut 4 silmukkaa, kaventanut j neulonut 4 silmukkaa =10 silmukkaa/puikko jäljellä.
Olen neulonut sitten 2 tai 3 välikerrosta, kaventanut taas jne. Ei siis sitä nwljää välikerrosta, kuten ohjeessa, jolloin minulla tulee kavennuksesta liian pitkä. Yleensä olen kaventanut niin, että neulonut kaksi välikerrosta, kunnes on jäljellä 1 välisilmukka. Tai isommissa sukissa 3 välikerrosta, kunnes on jäljellä välisilmukkaa jne.
Sinun olisi pitänyt tasata silmukkaluku parilliseen märään eli ensimmäisella kavennuskierroksella olisit vain puikon lopussa kaventanut, että tulee 12 silmukkaa joka puikkoon. Sitten yksi välikierros ja sitten alkaa ohjeen mukaan kavennus.