Miksi kädet tärisevät vaikka ei jännitä
Minulla on mennyt joku parasympaattinen ja sympaattinen hermosto sekaisin. En jännitä normaaleja tilanteita, mutta kehoni mielestä näitä pitäisi jännittää. Mistä voisi olla kyse? Kävin hakemassa beetasalpaajia, ei niistä ole apua kun tilanteet on niin yllättäviä. Lääkäri (psykan puolen) oli hämillään, hän ei tiennyt millaista diagnoosia antaa, koska tilanne ei ole sosiaalisten tilanteiden pelko, ei paniikkihäiriö, ei mitään. Hän kirjoitti "tilapäinen ahdistus". Verikokeissa (3 kertaa otettu) kaikki ok.
Kaikki alkoi pari vuotta sitten. Olen ihan normisosiaalinen ihminen, minua ei haittaa nähdä uusia ihmisiä. Normaalisti jännittää, ei mitenkään ihmeellisesti, perusjännitys vain kun menee uuteen tilanteeseen, mikä on kaikilla ihmisillä. Myin netin kautta levyjä ja kävin moikkaamassa ostajaa hänen työpaikallaan. Ostaja kysyi voiko tarjota kahvit työpaikan ruokalassa ja mentiin sinne turisemaan levyistä ja musiikista. Otin kahvikupin käteeni ja niin kova käden tärinä alkoi, että meinasin pudottaa kupin. Kyse ei ole mistään pienestä vapinasta. Se onneksi loppui enkä ajatellut asiaa sen kummemmin. Naamioin tärinän ja loiskuttamisen sillä, että kuppi olisi muka polttanut.
Tämän jälkeen tilanteita tuli mm. silloin kun palautin tarjoilijalle pahan espresson. Aloin selittää ihan normaalisti mikä kahvissa maistuu oudolta ja yhtäkkiä kuppikäsi alkoi vapisemaan hallitsemattomasti.
Sitten sain vakitöitä. Töissä olen hyvin paljon ihmisten kanssa esillä ja tekemisissä, esityksissä jännittää normaalisti se aloittaminen, mutta en ikinä tärise tai pelkää. En myöskään välttele ikinä tilanteita.
Minun piti hakea usein yhtä avainta pomolta ja pomoa näin harvemmin. Näistä avaintenhakureissuista muodostui painajainen, koska minun piti kirjoittaa nimmarini. Käteni tärisivät siellä aina niin holtittomasti, että tärinä esti minua kirjoittamasta nimmariani. Kirjoitin jotain mitä sattuu. Selitin pomolle, että joskus kädet tärisevät syyttä, lieneekö magnesiuminpuutos heh heh. En jännitä pomoa enkä tilannetta tippaakaan.
Viimeisin oli typerä, vein työkaverille vapaa-ajalla take away-kahvia, seisoin hänen edessään kahvikuppi kädessä ja pulla toisessa ja yhtäkkiä käsi alkoi täristä niin, että meinasin pudottaa kaikki. Minun piti äkkiä pudottaa kahvi pöydälle ja työntää se typerästi työkaverille. Tärinä on niin kovaa, etten pysty pitämään esineitä kädessäni.
Käteni eivät tärise ikinä kotona tai neuloessa, piirtäessä jne. eli essentiaalisesta tärinästä ei ole kyse.
Miksi käteni tärisevät?
Kommentit (20)
Voisiko tuossa olla kyse jostain vakavammankin somaattisen sairauden esioireista? :s en halua pelotella, mutta tuli mieleen .
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuossa olla kyse jostain vakavammankin somaattisen sairauden esioireista? :s en halua pelotella, mutta tuli mieleen .
Olen miettinyt itsekin MS-taudit ja muut. Mutta silloin kai käden pitäisi täristä myös kotioloissa?
Itselläni tuota ollut jo prikymmentä vuotta. Nyt olen nelikymppinen.
Opiskeluaikakani, kun piti pistää ihmistä käteni tärisivät ja ohjaajat luulivat minun jännittävän. Työssäni ei tarvitse pistää, mutta kaikki joka pitää tehdä tarkasti epäonnsituu koska kädet tärisee.
Kahvikuppi minun on aina kannettava kaksin käsin ja perästä haettava tarjouilulautanen.
Pystyn kuitenkin kutoa ja virkata, mutta kevyt tarkka työ ei onnistu.
Lääkityksiä? Minulla deprakine aiheuttaa käsien tärinää, kun jotain pitäisi tehdä.
Mutta muuten tuo kuulostaa ihan perusmuotoiselta "kahvikuppineuroosilta". Kummallinen psykan puolen tohtori sinulla ollut, jos ei tuota tajunnut. Siihen ei välttämättä kuulu minkäänlaista henkistä ahdistusta alkuunsa, paitsi vasta sitten kun ne _fyysiset oireet_ ahdistavat.
Jokatapauksessa sillä beetasalpaajalla lähtee tärinät ihan varmasti, käytä sitä vaikka joka päivä.
Äläkä juo kahvia, se pistää kädet tärisemään muutenkin. Ja käytä beetasalpaajaa päivittäin ainakin kokeeksi poistuvatko oireet.
T. Kofeiinille herkkä, jolle 1 kupillisesta kahvista tulee ahdistus- ja paniikkikohtauksia ja käsien tärinää sekä yöunien menetys. Mutta kun kahvi maistuisi...
Jos se kuitenkin ON psyykkistä, mutta sinulla on joku este siihen tunnealueen kiinni pääsemisessä? Luulet, ettet jännitä, mutta keho paljastaa, että kuitenkin olet ahdistunut (esim tuo kahvin palautus viittaisi siihen).
Vierailija kirjoitti:
Nostan
https://www.google.fi/search?q=k%C3%A4det+t%C3%A4risee&oq=k%C3%A4det+t%…
Alkava Parkinsonin tauti? Essentiaalinen vapina? Googlaapa vapinan erotusdiagnostiikka ja hoito.
Oikea käteni oli pitkään tuntunut vähän hassulta. Sitten yhtenä aamuna huomasin, että lusikan vieminen suuhun oli vaikeaa, kun sormia tärisytti.” Nainen 69 v
”Olen koko ikäni tehnyt käsitöitä, enkä enää millään mahtanut saada lankaa neulansilmään. Sormet vapisit niin paljon.” Nainen 62 v
”Huomasin käsissäni aika ajoin vapinaa, mutta ajattelin sen johtuvan jännityksestä, kun vapina paheni stressaavissa tilanteissa. Kun kiireisessä palaverissa alkoi olla vaikeaa tehdä muistiinpanoja vapinan takia, ajattelin, että jotain on pielessä.” Mies 62 v
”Oikea käteni vapisi sen verran, että sitä oli vaikea saada kohdistumaan tarkasti. Aluksi en huolestunut, mutta kun alkoi olla vaikea ottaa oven kahvasta kiinni, soitin lääkärilleni.” Mies 53 v
Kiitos vastauksista. Essentiaalinen se ei ole, koska kädet eivät tärise neutraaleissa oloissa. Kotona kuin kirurgin kädet.
Beetasalpaajista ei ole ollut apua. Olen ottanut ennen tilannetta, jossa tiedän tärinän tapahtuvan. Käsi tärisee silti.
AP
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksiä? Minulla deprakine aiheuttaa käsien tärinää, kun jotain pitäisi tehdä.
Mutta muuten tuo kuulostaa ihan perusmuotoiselta "kahvikuppineuroosilta". Kummallinen psykan puolen tohtori sinulla ollut, jos ei tuota tajunnut. Siihen ei välttämättä kuulu minkäänlaista henkistä ahdistusta alkuunsa, paitsi vasta sitten kun ne _fyysiset oireet_ ahdistavat.
Jokatapauksessa sillä beetasalpaajalla lähtee tärinät ihan varmasti, käytä sitä vaikka joka päivä.
Ei ole lääkityksiä ellei e-pillereitä lasketa.
Kahvikuppineuroosiin kuuluu ahdistus ja jännitys, minä lähden iloisena ja reippaana tapaamaan ihmisiä vaikka huolen häivää. Paitsi nykyään tärinä ruokkii tärinää.
Mulla tärisi koko ajan, kun oli kilpirauhasen liikatoiminta.
Syötkö ...juotko tarpeeksi? Joskus väsynyt myös.
Syöminen ja juominen pitää ottaa huomioon, joskus juon ainakin vettä liian vähän. Nyt olen ottanut vesikuurin muista syistä, pitääkin "tarkkailla" vaikuttaako tärinään.
Tilanteissa heikotus alkaa ikään kuin olkapäistä ja leviää sitten käsivarsia pitkin puutumisen tunteena ja päättyy tärinään. Olen tietoisesti treenannut etten mielestäni jännitä olkapäitä milliäkään ja hengitän myös kunnolla.
Kilpirauhasen väärästä toiminnasta minulla on mielestäni muitakin oireita, mutta verikokeiden mukaan kaikki ok. On otettu 2 kertaa kilpparit 1,5 vuoden sisällä.
AP
Nostan