Mitä oikeasti varteenotettavan korkeakouluopiskelijoiden kirjahyllyistä tulee löytää?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö oikeasti kaikki niitä kirottuja e-kirjoja?
Sanokaa mua vanhanaikaiseksi, mutta ei ole tavallisen koulukirjan voittanutta! Hakkaa ekirjat 6-0.
Pari kolme 600-sivuista oppikirjaa kulkee todella paljon mukavammin tabletilla. Lainaukset omiin tutkielmiin yms. on helpompi tehdä sähköisessä muodossa. E-kirjoissa on yleensä parempi hakutoiminto. Paperikirja on hankala varmuuskopioida.
Vierailija kirjoitti:
Avaan keskustelun. Nietzce?
Ainakin yksi tietosanakirja, jotta keskustelun voi avata edes nimen oikealla kirjoitusasulla. Nietzsche. (Tai nopeammin sen voi katsoa netistä, jos ei muuten tiedä.) Nimien heittelyssä on kultainen sääntö: lainaa edes se mainitsemasi nimi oikein.
Ihan sama. Kirjat hyllyssä ei sivistä ketään. Lukea ne pitää.
Itse olen lukenut paljon ja mulla on hyllyt täynnä, padilla ja pilvipalveluissa paljon ja kirjastoihin olen palauttanut useamman kaupunginkirjastollisen sekä hyviå ettäunoja kirjoja. En usko, että yksikään niistä yksinään on tehnyt musta varteenotettavaa, mutta siitä on ollut hyötyä, että niitä on ollut paljon.
Viimeaikoina vireillä taas olleesta luokkakeskustelusta ajattelin lähinnä niin, etten minäkään seurustelusääntöjä osannut, mutta kirjastosta löytyi paljon tapaoppaita, joita lueskelin kunnes niistäkin asioista tule itsestäänselvyyksiä. Siitä voisi olla hyötyä monille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas hyvä esimerkki siitä minkälaisia korkeasti koulutettuja suomessa on.
Eivät osaa edes itse päätellä mitä kirjoja kirjahyllystä pitäisi löytyä vaan sekin pitää kysyä muilta.
Mä itse korkeakoulutettuna ymmärsin avauksen sellaisena, jossa ironisoidaan sitä, mitä sivistyneen tai sellaisona itseään pitävän kirjahyllystä "pitää" löytyä. Koska onhan toki sellaisia teoksia, jotka kirjahyllyssä antavat sivistyneen ja syvällisen vaikutelman. Sosiologian klassikot esimerkiksi ovat mielestäni tällaisia. Mutta toki jos olet ekonomi, lääkäri tai juristi, eivät nuo teokset välttämättä sano mitään.
Minulla on täysikokoinen kirjahylly pienessä opiskelijayksiössäni ja keskimmäisellä hyllyllä on Kindle mutta muuten se on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö oikeasti kaikki niitä kirottuja e-kirjoja?
Sanokaa mua vanhanaikaiseksi, mutta ei ole tavallisen koulukirjan voittanutta! Hakkaa ekirjat 6-0.
Äänitettykin hakkaa e-kirjan opiskellessa. Opiskelen avoimessa yliopistossa, ja kyllä paperikirja vaan on paras,kun voi tehdä merkintöjä ja viittauksia ja lisätä muistilappuja, jotka voi irrottaa omaan muistikarttatiivistelmään. Luen myös nauhalle, kun voi kuunnella tiskatessa ja lukiessa voi painottaa hankalia kohtia.
Oma tytärkään ei tykkää koulussa tablettikirjasta. Ei, paperikirja ei häviä minnekään....
Läppäri ja Raamattu.
Perustelu: pääsy kaikkeen tietoon ja ihan jo sivistyksestä maailman eniten ja lähes kaikille kielille painettu kirja.
-Yuval noah Harari: ihmisyyden lyhyt hitoria
-J. Diamond: tykit,taudit ja teräs
-Raamattu
-Dostojevski: Rikos ja Rangaistus ja Karamazovin veljekset
-Karl Polanyi: Suuri murros (jos haluaa ymmärtää meidän 1700-luvusta eteenpäin muokkautunutta sivilisaatio historiaa.
-Chossydovsky:Köyhyyden globalisaatio
-E.Hobsbawn: Äärimmäisyyksien aika
-D. Coleman; tunneäly työelämässä
-C.Kindleberger: Manias,panics , crashes
-G.Orwell: 1984
-S.Johnson: How we got to now
Ja sitten eräs tärkeä teos , jos meinaat ottaa opintolainaa: Lazzarato: Velkatalous
Noilla pääsee alkuun, jos meinaan haluaa ihmistä oppia ymmärtää ja meidän kulttuuria...ja yliopistossa kyllä tarvii,on sen verran hierarkkinen laitos kuitenkin. Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tai kuka tuo Nietzce on?
Jos tarkoitat 1800-luvulla elänyttä saksalaista filosofia, hänen nimensä oli Nietzsche...
Mun kirjahyllystä löytyy sellaisia kirjoja jotka on mun mielestä hyviä, tietysti. En ikimaailmassa jaksaisi lukea jotain Dostojevskiä, niinpä hyllyni on täynnä fantasia- ja scifikirjoja joita rakastan. Olen ylpeä kokoelmastani. Ole sinäkin vaan reippaasti oma itsesi äläkä leiki snobia ja älykköä.
Lukiossa äikän opettaja pakotti lukemaan Kafkaa, Tolstoita, Dostojevskia ja Vonnegutia & tekemään referaatteja niistä. Jo tuolloin päätin ettei noita opuksia tule löytymään KOSKAAN minun kirjahyllystäni, olkoot kuinka (teko)sivistynyttä tavaraa tahansa.
Sen sijaan erilaisia "henkilökuvauksia" löytyy ja paljon. Kenraali Ehrnrooth, Pele, Adolf Hitler (ja hänen teoksensa...), Paavo Nurmi, Mannerheim, Törni, Che Guevara, JFK, Stalin, äiti Teresa yms todellisia hahmoja jotka ovat tavalla tai toisella vaikuttaneet aikaansa/alaansa merkittävästi. Raakaa reaalimaailmaa ja isoja (hyviä/pahoja) tekoja, satujen sijaan.
Meidän opiskelijalla ei oo kirjahyllyä. Lukee e kirjoja. Opiskelupaikka Meilahdessa.
Vierailija kirjoitti:
äidinkielen kielioppikirja
Se pitäisi olla jokaisella opiskelijalla ja nettikirjoittajalla. Ei tulisi näitä virheitä kuten 'äidin kielen kieli oppi kirja'
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva, jos opiskelijatytön kirjahyllystä löytyisi vaikkapa viskipullo. Kuvittele tilanne. Olette juuri tavanneet ja tulleet tytön kotiin lumituiskuisesta yöstä. Sitten laittaisitte takit naulaan, tyttö laittaisi kynttilöitä ja lämmittäisi viskitotia. Sitten istuisitte sohvalle lähekkäin ja... (Tässä kohdassa tulee romanttista musiikkia ja kamera siirtyy ikkunaan kuvaamaan talviyötä... )
Ha, mullapa on kirjahyllyssä puolikas pullo Laphroaigia, se lämmittää pakkasiltoina. Toteihin sitä ei tuhlailla. Olen myös opiskelija, tosin en tyttö vaan liki nelikymppinen, pullea perheenäiti, joka ehtii taas hengata sohvalla aviomiehensä kanssa nyt kun lapsen kasvatus on ns. voiton puolella. Muuten siellä kirjahyllyssä on Dan Browneja, Alistair MacLeaneja, Kaari Utriota ja muuta sekalaista kaunokirjallisuutta. Opiskelukirjat tulevat kaukolainoina tai sähköissä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irrallinen kovalevy varmuuskopioita varten.
Mikä vikana pilvipalveluissa?
Luotettavauus.
Tiedonsiirtonopeus ja tietoturva tietty kanssa. Jos dataa on teratavuja niin menee vuorokausia upata sinne pilveen. Samalla viranomaiset saa vapaan pääsyn tiedostojasi nuuskimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tai kuka tuo Nietzce on?
Jos tarkoitat 1800-luvulla elänyttä saksalaista filosofia, hänen nimensä oli Nietzsche...
Taidat olla vähän tosikko etkä tippaakaan vanhalta patulta oppinut?
Miksi olisin aloittanut tään keskustelun Niitsestä, jos oisin ollut tippaakaan tosissani?
Vain huvittuneena olen havannut, että Näin puhui Zarathustra löytyy hämmästyttävän usein ihan tosi oudoista ympäristöistä.
Ap, Nietzschensä lukenut ja ikuisesti ihmiselle ilkkuva.
Sellainen olisi kyllä hyvinkin varteenotettava neito.
Noin yleisesti opiskelija ei tarvitse kirjahyllyä, koska varteenotettava korkeakouluopiskelija viettää aikansa kirjastossa.