Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka eivät bussissa sano mitään vieressä istuvalle jäädessään pois

Vierailija
10.11.2016 |

Eli ikkunapaikalla istuva ilmoittaa vieressään olevalle aikomuksestaan lähteä laittamalla hanskat käteen, nousemalla tms. Miksi tämä ärsyttää jos aikomus on selvästi havaittavissa? Parasta on tietenkin että ehtii itse painaa nappia, mutta tuollaisetkin "ilmoitukset" ovat mielestäni yhtä hyviä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä ei riitä ymmärrystä niille jotka ovat erilaisia? Pettämisen moni kyllä hyväksyy ja pienet rikokset, mutta puhumattomuutta ei melkein kukaan. Surullista.

Siis mistä minä tiedän että koska joku haluaa jäädä jos ei ilmaise aikeitaan selkeästi? Jos laitat jotain hanskoja tai pipoa päähän, ei se mielestäni tarkoita suoraan että ollaan jäämässä. Miksi ei voi sano vaan että "anteeksi, jäisin tässä"? Jos tuo on liian pitkä lause, niin edes "väistätkö?". En ymmärrä.

Et siis suvaitse ihmisiä jotka eivät voi puhua vaivan vuoksi (mutismi, sosiaalisten tilanteiden pelko jne). Masentunutkin sinun mielestäsi vain esittää apeaa.

Ai en suvaitse? Niinhän tuossa tekstissäni taitaa lukea. Älä nyt viitsi. Jos joku on mykkä, kieli leikattu irti tai paha mielenterveyshäiriö eikä pysty siksi puhumaan, niin aivan normaalisti suvaitsen heitä niinkuin ihan ketä tahansa muutakin. Tuskin kuitenkaan n.50% bussilla kulkijoista on mykkiä tai vakavasti mielenterveydellisesti sairaita ihmisiä.

Sanoit että et ymmärrä =suvaitse. Ymmärtömyys olisi tietämättömyyttä jos ihminen kuulisi asian uutena tietona eikä osaisi muodostaa siitä omia mielipiteitä.  Minä olen valikoivasti puhuva ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Puhuminen ei ole minulle sellainen asia, joka tapahtuisi luonnostaan. On toki myös ihmisiä jotka eivät sano mitään ja rynnivät sitten vihaisesti toisen yli pois.  

Ahaa, okei. Olen ajatellut että tällaisia sosiaalisten tilanteiden pelkoa potevia tai mykkiä tms. olisi aika vähän. Itse kun olen bussilla matkustanut, niin tosi usein ikkunapaikalla istuva on sanomatta mitään kun tekee lähtöä. En ajatellut siis että teitä olisi noin paljon :) Tottakai minä suvaitsen sitä että joku ei minulle puhu tai että on jokin sairaus joka sen estää, olen vain ihmetellyt että miksi ihmiset eivät voi aukaista suutaan siellä bussissa. Aika monella on siis jokin sairaus.

Vierailija
22/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sitä on ymmärtää, että voi istua bussissa, mutta ei sanoa "Anteeksi" "Jään tässä" tms.

Mulle on joskus käynyt niin, että olen vetänyt hanskat käteen tai laittanut puhelimen laukkuun, ja vierestä on pompattu pystyyn, vaikka en ole aikeissa nousta pois. Hölmöähän se on, jos pitää yrittää lukea tuntemattoman ihmisen ajatuksia.

Mulle kävi tänä aamuna noin. Istuin ikkunapaikalla viistosti vastapäätä keskiovia. Alkumatkasta selailin nettiä puhelimella, kuten yleensä aina työmatkalla. Mutta nyt melkein joka pysäkillä avautuneesta keskiovesta tuli niin paljon kylmää ulkoilmaa sisälle, että sormia alkoi palelemaan. Niinpä pistin puhelimen käsilaukkuun ja tumput käteen. Ja vieressäni käytäväpaikalla istuva nainen pomppasi pystyyn. En kiinnittänyt asiaan juuri huomiota, koska arvelin hänen olevan itse jäämässä pois. Sitten vasta kun hän kysyi, että enkö minä jääkään pois, tajusin että hän oli noussut ylös antaakseen tietä minulle!

No, naurulla tästäkin selvittiin ja ainakin aamu alkoi normaalia hauskemmin tapauksen vuoksi. Mutta ei tosiaan kannata jostain hanskojen käteen laittamisesta kauhean suuria johtopäätöksiä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mykkä, asia ok.

Jos ei ole mykkä, puhuu. Piste.

Vierailija
24/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tästä mieleen yksi tapaus bussissa Vanhankaupungin suunnalla. Istuin neljän hlön paikalla selkä menosuuntaan, edessäni ikkunan vieressä vanhempi mies ja tämän vieressä käytäväpaikalla nuori jätkä kitarakotelon ja muiden kantamusten kanssa. Pysäkkiä lähestyttäessä vanha mies alkoi laittaa hattua päähän, hanskoja käteen ja muutenkin olemukseltaan suorastaan huutamaan että jää seuraavalla pois. No, ei siinä mitään, nuori mies alkoi keräillä kamojaan, kovalla vaivalla sai kaiken järkevästi nostettua ja nousi penkiltään antamaan tilaa, samalla kannatellen painavia kantamuksiaan. Ja mitä tekee tämä vanha mies? Jää istumaan paikoilleen, tuijottaa itsepintaisesti ikkunasta ulos eikä bussin pysähtyessä tee elettäkään noustakseen ylös. Bussi pärähtää taas liikkeelle ja nuori mies istuu hämmentyneenä takaisin penkille. Kaksi pysäkkiä myöhemmin vanha mies ei sano mitään, vaan lähes rynnii tämän yli jäädäkseen pois.

Mitä tästä opimme? Sanattomuus aiheuttaa hämmennystä, väärinkäsityksiä ja harmia molemmille osapuolille.

Vierailija
25/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela - 72 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sitä on ymmärtää, että voi istua bussissa, mutta ei sanoa "Anteeksi" "Jään tässä" tms.

Mulle on joskus käynyt niin, että olen vetänyt hanskat käteen tai laittanut puhelimen laukkuun, ja vierestä on pompattu pystyyn, vaikka en ole aikeissa nousta pois. Hölmöähän se on, jos pitää yrittää lukea tuntemattoman ihmisen ajatuksia.

Mulle kävi tänä aamuna noin. Istuin ikkunapaikalla viistosti vastapäätä keskiovia. Alkumatkasta selailin nettiä puhelimella, kuten yleensä aina työmatkalla. Mutta nyt melkein joka pysäkillä avautuneesta keskiovesta tuli niin paljon kylmää ulkoilmaa sisälle, että sormia alkoi palelemaan. Niinpä pistin puhelimen käsilaukkuun ja tumput käteen. Ja vieressäni käytäväpaikalla istuva nainen pomppasi pystyyn. En kiinnittänyt asiaan juuri huomiota, koska arvelin hänen olevan itse jäämässä pois. Sitten vasta kun hän kysyi, että enkö minä jääkään pois, tajusin että hän oli noussut ylös antaakseen tietä minulle!

No, naurulla tästäkin selvittiin ja ainakin aamu alkoi normaalia hauskemmin tapauksen vuoksi. Mutta ei tosiaan kannata jostain hanskojen käteen laittamisesta kauhean suuria johtopäätöksiä tehdä.

Minäkin tein kerran samoin, siis pomppasin ylös kun vierustoveri alkoi penkoa laukkuaan kun bussin kello kilahti. Naurulla tuokin kuitattiin. Hassua tässä on se, että minulla ei ollut mitään muuta syytä tehdä tuollaista oletusta, kuin lehdistä ja keskustelupalstoilta lukemani kauhistelut siitä, että ihmiset eivät osaa pyytää tietä. En ole milloinkaan kohdannut sitä hanskojen laittamisella viestittämistä oikeassa elämässä. Vaikka tosiaan olen 7 vuotta bussia käyttänyt joka päivä.

Onkohan kukaan noista, jotka asiasta valittavat? Onko mitään henkilökohtaista kokemusta asiasta 10 viime vuoden ajalta?

Vierailija
26/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuinkin vain omasta puolestani. Halusin tuoda ilmi, että ensi kerralla ei kannata ajatella niin paljon pahaa siitä puhumattomasta ihmisestä. Ihmiset tekevät paljon pahempiakin tekoja. Mielestäni riittää että jouduin koulussa kärsimään kiusaamisesta erilaisuuden vuoksi. Haluaisin että aikuiset ihmiset ymmärtäisivät etteivät kaikki voi olla samanlaisia. 

Vierailija
27/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikomus on havaittavissa, miksi silloin pitäisi sanoa mitään. Jos toinen ei huomaa, on mielestäni itsestäänselvää osoittaa aikomuksensa selvemmin vaikkapa sitten sanomalla.

Mikä helvetin ongelma tämå nyt on.

Vierailija
28/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi tietää monenko pysäkin päässä vieressä istuva aikoo jäädä pois, joten jos ei sitä osaa suoraan sanoa niin sitten joutuu tönimään minut pois, ajatusten lukijaksi en ryhdy.

Jos näkee vieressä olevan nousevan niin tietää kyllä mistä on kyse.

Niin, ja joutuu nousemaan kiireellä kun toinen jo seisoo siinä ja kaatuu päälle. Jos hän olisi avannut suunsa kolme sekuntia aiemmin, saisi nousta rauhassa.

Vierailija
29/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa suutaan auki, saa jäädä istumaan bussiin. Valinta on sinun!

Vierailija
30/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuinkin vain omasta puolestani. Halusin tuoda ilmi, että ensi kerralla ei kannata ajatella niin paljon pahaa siitä puhumattomasta ihmisestä. Ihmiset tekevät paljon pahempiakin tekoja. Mielestäni riittää että jouduin koulussa kärsimään kiusaamisesta erilaisuuden vuoksi. Haluaisin että aikuiset ihmiset ymmärtäisivät etteivät kaikki voi olla samanlaisia. 

Aikuinen olet sinäkin (ilmeisesti), joten ymmärrät että jos et pyydä kohteliaasti tilaa, se tulkitaan epäkohteliaaksi käytökseksi. Ja ihmiset ärsyyntyvät epäkohteliaasta käytöksestä. Onko sinulle ihan mahdoton ajatus, että sinä sopeutuisit enemmistöön eikä päinvastoin? Kyllä esim. elekielellä saa toisen ymmärtämään, tai voi kirjoittaa lapulle anteeksipyynnön jota näyttää sopivassa tilanteessa. Tuohon voi varautua, kun tietää matkustavansa bussissa.

Ai niin, minulla on samanlainen Vapaudut vankilasta-kortti. Eli kärsin pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta. Ymmärrän kyllä miten vaikeaksi se tekee elämän. Osaan silti ajatella muidenkin kannalta kuin itseni.

Vierailija
31/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen olet sinäkin (ilmeisesti), joten ymmärrät että jos et pyydä kohteliaasti tilaa, se tulkitaan epäkohteliaaksi käytökseksi. Ja ihmiset ärsyyntyvät epäkohteliaasta käytöksestä. Onko sinulle ihan mahdoton ajatus, että sinä sopeutuisit enemmistöön eikä päinvastoin? Kyllä esim. elekielellä saa toisen ymmärtämään, tai voi kirjoittaa lapulle anteeksipyynnön jota näyttää sopivassa tilanteessa. Tuohon voi varautua, kun tietää matkustavansa bussissa.

Ai niin, minulla on samanlainen Vapaudut vankilasta-kortti. Eli kärsin pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta. Ymmärrän kyllä miten vaikeaksi se tekee elämän. Osaan silti ajatella muidenkin kannalta kuin itseni.

Matkustin bussilla lähes päivittäin vuosien ajan koulun vuoksi. En kertaakaan kokenut ihmisten loukkaantuvan jos ennen pysäkkiä laitoin laukun olalle ja rupesin nousemaan (en tosin usein katso ihmisiä silmiin). Huomasin myös itse jos vieressä oleva ikkunapaikkalinen oli tekemässä lähtöä. Tilanteessa oli vain mielessä "Apua siirränkö jalkoja vai nousenko käytävälle". Kukaan ei tönien lähtenyt paikaltaan.

Vierailija
32/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis miks ei vaan voi sanoa "anteeksi, mä jäisin seuraavalla"? Ei jäisi mitään arvailujen varaan.

Ei sitä nyt anteeksi tarvi pyydellä, riittää kun ilmoittaa että on jäämässä seuraavalla pysäkillä pois.

Vierailija
33/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole näkevänikään,jos vain käsineitään räplää ja persettään penkissä hiertää.Olen kova lukemaan bussimatkoilla,jos ajan kaupungin toisesta päästä toiseen niinkuin usein on.

Ärsyttää kun lukiessaan sivusilmällä aavistaa,että vieressä touhutaan siihen malliin,että jääkö pois vai ei.

Siinä menee oma fiilis nollille kun energiansa saa tuhlata arvailuun,että mitä tuo ikkunapaikkalainen seuraavaksi tekee.Joskus jäin sitä seuraamaan ja meni pysäkki poikineen ennenkuin henkilö sitten todellisuudessa jäi.Nykyään syvennyn vain kirjaani ja odotan että toinen avaa suunsa.En ole mikään orja joka arvuuttelee rouvan/kautta herran aikeita.

Vierailija
34/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en reagoi mitenkään, jos ihminen ei osaa avata suutaan ja pyytää, että haluaa pois. Mikä suomalaisia oikein vaivaa, kun puhuminen on niin vaikeata? Ulkomaalaiset sanovat aina reippaasti, kun haluavat jäädä pysäkillä pois.

Vierailija
35/35 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun huomaan jonkun olevan jäämässä ja elehtivän siihen malliin niin pistän silmät kiinni ja leikin nukkuvaa. Nousen vasta kun pois jäävä avaa suunsa. Suomalaiset on ihme tuppisuita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme