"Kalja on junteille, nautin sivistyneesti viiniä"
Tämä on se joka minua ärsyttää eniten korkeakoulupiireissä. Samaa alkoholia molemmissa on, valmistustapa on vaan erilainen.
Kommentit (46)
Kyllä mä säälin ihan yhtä lailla yksin viiniä lipittävää naista, kuin kaljaa kittaavaa miestäkin. Etenkin hanapakkausten ostaminen kertoo alkoholismista, jos ei ole isot juhlat tiedossa.
Mä olen itse eteläeurooppalainen ja ihmetyttää tämä suomalaisten päähänpinttymä viineistä. Ei se ole yhtään sen hienompi alkoholijuoma kuin mikään muukaan jos et osaa juoda hallitusti. Kännien juominen on junttia, ihan sama juoko sen Pirkka-oluella vai Château Margauxilla.
Ainiin ja minä, tai kukaan muukaan perheestäni, ei kittaa päivittäin pullotolkulla viiniä ruuan kanssa, pelkästään juhlapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit juovat ainoastaan kaljaa ja viinaa, mutta tietenkin kaljaa juovat myös muutkin kuin juntit. Onhan viini sillä tavoin sivistyneempää, että se on ruokajuoma. Se, että viiniä juodaan ihan muuten vain on taas ihan sama asia kuin kaljan juominen muuten vain.
On olutkin ruokajuoma, varsinkin grillitilaisuuksissa
Nimenomaan ruokajuoma enemmänkin junttimaisissa tilanteissa. Toki myös muissakin. Viini taas sopii paremmin vähän tyylikkäämpien ruokien kanssa.
Söpö oot:) Ehdotus: tuossa joulun alla kun menet sitä sun tyylikästä punaviiniä ostamaan joulupöytään, kysäisepä huviksesi siltä myyjältä siellä Alkossa, että mitä hän suosittelee juomaksi suomalaisen perinteisen joulupöydän ruokien kanssa? Huomaat hyvin äkkiä seisovasi saksalaisten oluiden hyllyn edessä (1 plo voi maksaa 20e). Mikään ei ole turhempaa, kun ostaa joku 30e punkku lanttulooran kyytipojaksi, siinä kärsii sekä ruoka että viini.
Minä en juo olutta, enkä viiniä, joten en usko löytäväni itseäni tuollaisesta tilanteesta. Glögiä juon, mutta alkoholitonta. Sopii muuten suomalaiseen joulupöytään paremmin kuin kumpikaan noista.
Astuin yliopistomaailmaan 80-luvun alkupuolella, olen tässä välillä myös opettanut siellä ja nyt olen jälleen opiskelijana, en pidä oluesta ja juon yksinomaan viiniä, mutta koskaan en ole kuullut kenenkään sanovan, että "kalja on junteille, nautin sivistyneesti viiniä". Ketkä noin sanovat ja kenelle?
Viininlipittäjät alkoholisoituvat herkemmin... "Lasi viiniä..." Vahvaa tavaraa 12 %.
Minä juon niin harvoin, että mun alkoholinsietokyky on todella matala. Humallun todella pienestä määrästä alkoholia eikä se ole kyllä sivistynyttä nähnytkään, kun alkaa ruokapöydässä vähän ässät puuroutumaan, kikatuttamaan ja tulee hikka toisen viinilasillisen aikana. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit juovat ainoastaan kaljaa ja viinaa, mutta tietenkin kaljaa juovat myös muutkin kuin juntit. Onhan viini sillä tavoin sivistyneempää, että se on ruokajuoma. Se, että viiniä juodaan ihan muuten vain on taas ihan sama asia kuin kaljan juominen muuten vain.
Nimenomaan ruokajuoma enemmänkin junttimaisissa tilanteissa. Toki myös muissakin. Viini taas sopii paremmin vähän tyylikkäämpien ruokien kanssa.
Söpö oot:) Ehdotus: tuossa joulun alla kun menet sitä sun tyylikästä punaviiniä ostamaan joulupöytään, kysäisepä huviksesi siltä myyjältä siellä Alkossa, että mitä hän suosittelee juomaksi suomalaisen perinteisen joulupöydän ruokien kanssa? Huomaat hyvin äkkiä seisovasi saksalaisten oluiden hyllyn edessä (1 plo voi maksaa 20e). Mikään ei ole turhempaa, kun ostaa joku 30e punkku lanttulooran kyytipojaksi, siinä kärsii sekä ruoka että viini.
Minä en juo olutta, enkä viiniä, joten en usko löytäväni itseäni tuollaisesta tilanteesta. Glögiä juon, mutta alkoholitonta. Sopii muuten suomalaiseen joulupöytään paremmin kuin kumpikaan noista.
Ai todella mausteisen ruuan kanssa todella mausteinen juoma? No ei sovi. Maitokin on parempi vaihtoehto. Vedestä puhumattakaan. Ja jos et juo alkoholia ollenkaan, mahtaako olla sun ketjusikaan tämä? Ainakaan sen arviointi mikä alkoholijuoma sopii minkäkin ruuan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla olut ei voisi olla ruokajuoma? Eri oluttyyleissä on paljon eroa ja eri oluet sopivat hyvin eri ruokien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva juttu, hieno sädekehä sulla. Vähän kuin vegaani tulisi kertomaan lihansyönnistä keskustelemaan ketjuun, että "Minä en syö muuten porsasta, enkä kalkkunaa, joten en usko löytäväni itseäni tuosta tilanteesta. Proteiinia saan, mutta nyhtökaurasta. Sopii muuten suomalaiseen joulupöytään paremmin kuin kumpikaan noista."
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, etteivät tällaisia laukovat ihmiset ole ikinä maistaneet laadukasta olutta vaan kuvittelevat, että olut = halpa tölkkikalja.
Tämä mullekin tulee ensimmäisenä mieleen ja naurattaa kun puhutaan vaan yleisesti kaljasta. Oluita kun on aika montaa erilaista ja maku- ja koostumuseroja valtavasti.
Ennemminkin näkisin että se mikä jakaa on se että miksi alkoholia juo. Toisille se juoma on toissijainen ja määrävä tekijä on se alkoholi. Toisille taas se juoma itsessään on tärkeämpi ja alkoholi sivuroolissa.
En ole "korkeakoulupiireissä" (=yliopistolla) törmännyt tähän. Kyllä sitä joka bileissä on ihmisillä lidlin kaljaa, virosta tuotua siideriä tai halpaa viiniä mukana eikä kukaan kommentoi omia tai toisten juomia.
Ehkä aapeen korkeakoulupiirit tarkoittaa ammattisurkeaa?
Kannattaa käydä esim Skotlannissa tai Baijerissa panimoravintolassa jossa lähes uskonnollisella hartaudella huolehditaan siitä että talon oma tuote on sellaista, että nautiskelija palaa varmasti takaisin. Ja sitten sanoa että olut on junteille - viereisessä pöydässä meinaan voi olla hyvinkin arvokkaan oloinen herraseurue litran maBit talon parasta edessään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oluen ja ruokien yhdistelyhän on tällä hetkellä hyvinkin trendikästä.
Mä ajattelen vähän noin kuin ap kirjoitti. Kaljan tissuttelu (erityisesti nää kotimaiset hiilihappolitkut) on jotenkin kamalaa, en itse pysty edes maistamaan. Ei meillä mieskään juo noita.
Jos juon olutta sen pitää olla kunnollista luonnollisesti kypsytettyä esim tsekkiläistä, saksalaista, belgialaista, ranskalaista, italialaista tms. Pidän erityisesti siitä että Belgiassa joka olutlaadulle on oma lasinsa kuten viineillekin on. Ja olutta saa 2dl annoksina.
Ilmeisesti myös esimerkillä siirtänyt jotain lapsille, kuopus oli 3v kun näki mun juovan lasista tilkan Sollia - kauhistui ja suuttui mulle täysin: naiset EI juo olutta:D
En ole korkeakoulupiireissä tuollaiseen törmännyt. Usein olen kohdannut olutintoilijoita.
Juon viiniä, koska pidän sen mausta. En juo olutta, koska en pidä sen mausta. Sivistyksellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
On junttia nimittää olutta kaljaksi.