Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennenaikainen synnytys viikoilla 32-33, minkälaiset mahdollisuudet?

Vierailija
09.11.2016 |

Mulla on ollut ennenaikaisuuden uhkaa jo hieman yli puolenvälin tienoilta, harjoitussupistuksia on ollut paljon noilta viikoilta ja nyt olen viimeisen kuukauden ollut sairaslomalla (pitkään neuvolassa toitotettiin että eipä ne supistukset mitään tee ja että ihan normaalia, sitten poliklinikalla tarkastuksessa huomattiin että paikat ovat lyhentyneet+pehmentyneet+hieman raotti sormelle..) Tässä levossa ollessa supistukset ovat helpottaneet kyllä huomattavasti ja tilannetta on seurailtu parin viikon välein eikä mitään suuria hälyttäviä muutoksia. Mutta nyt sitten tänään iltapäivällä alkoi supistella runsaasti ja hieman kivuliaastikin ja kun lapsi liikkuu niin vielä provosoi suppareita lisää.. Otin panadolin ja nukuin muutaman tunnin ja herätessäni supistukset olivat loppuneet. Kunnes käänsin kylkeä ja sama alkoi taas, ihan pienikin liikkuminen provosoi noita.. Nyt hieman jomottaa selkää ja jalkojakin, ja pelkään jos pieni tahtois alkaa jo syntyä. Otan nyt toisen panadolin ja menen kuumaan suihkuun (näin polilta neuvottiin, jos alkaa ikävästi supistella) ja jos ei helpota niin kai se on yötä myöten soiteltava synnärille ja taksi otettava :/ Viikkoja on kuitenkin vasta 32+5, ja tavoitteena olis päästä tuonne 35 asti ainakin..

Onko täällä ketään joka olisi synnyttänyt näin varhaisilla viikoilla? Miten lapsi voi, oliko komplikaatioita, joutuiko pitkään viettämään aikaa sairaalassa? Muutenkin kokemukset ennenaikaisista synnytyksistä kiinnostaisi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät mahdollisuudet. Olisin huolissani jos olisi alle 30 viikkoa.

Vierailija
2/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä lohduta ja jokainen tapaus on erilainen, mutta olen itse syntynyt rv 30+5 ja ihan ilman suurempia ongelmia olen selvinnyt nyt jo 33 vuoden ikään. Lääketiede ja keskosten hoito on nykyisin huippuluokkaa. Tsemppiä ja toivotaan, että lapsi kuitenkin vielä jonkin aikaa malttaisi pysyä mahassa 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ei ole edes pienet viikot. Omani syntyi rv 24 ja hänkin selvisi. Joten älä huoli

Vierailija
4/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Mun huonekaveri synnärillä sai pojan just noilla viikoilla. Äiti oli ehtinyt saada jotain keuhkoja vahvistavaa lääkettä ja kovasti yritettiin pitkittää raskautta mutta eipä sille mitään mahtanut kun vauva halus syntyä. Nähtiin sitten myöhemmin (ehkä 8 kk) neuvolassa ja kuulemma tosi kivasti oli mennyt, vaikka aika kauan oli aluksi joutunut olemaan keskososastolla.

Vierailija
5/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät. Mulla oli ongelmia viikolta 28 alkaen ja lääkärit huokaisivat helpotuksesta, kun päästiin viikolle 30+0. Kuulemma käytännössä 100% vauvoista selviää viikkojen puolesta, kun 30rv on täynnä. Tietysti luku ei oikeasti ole 100% johtuen vauvojen muista mahdollisista ongelmista. Mun vauvat syntyi lopulta rv 32+5 ja toinen pärjäsi oikein hyvin, ei mitään ongelmia ja on kehittynyt normaalisti. Joutui olemaan sairaalassa 2 viikkoa kasvamassa. Toinen kuoli, mutta se ei johtunut liian varhaisista viikoista vaan muista ongelmista.

Vierailija
6/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä lohduta ja jokainen tapaus on erilainen, mutta olen itse syntynyt rv 30+5 ja ihan ilman suurempia ongelmia olen selvinnyt nyt jo 33 vuoden ikään.

Täällä yksi rv 31+2 syntynyt, 27 vuotta takana ja hyvin pyyhkii 😀

Vierailija
7/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen syntyi rv 33+3, mulle kerettiin antaa joku vauvan keuhkoja vahvistava piikki, mutta vauva syntyi sitten jo seuraavana päivänä. Painoa oli melkein 2,5 kg, joutui tehostettuun hoitoon, mutta ei tarvinnut esim. mitään happilaitteita. Oli 3 vkoa sairaalassa, opetteli syömään, oli nenä-mahaletkussa kun ei jaksanut aina syödä edes pullosta. Samoin bilirubiiniarvot oli koholla, joten oli sinivalohoidossa. Sitten kun jaksoi syödä ja heräili itse syömään, ja kaikki arvot olivat ok, niin pääsi kotiin. Hyvin meni kaikki, nyt jo yli 20 vuotias eikä mistään huomannut myöhemmin että syntyi ennen aikaisena. Ei sinullakaan hätää ole, paljon pienempiäkin keskosia pelastetaan.

Vierailija
8/8 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus syntyi syöksyllä 33+3. Yksi kortisonipiikki ehdittiin antamaan. Mitat 2180/46 eli hyvän kokoinen. 2 vkoa oli lastenosastolla kasvamasa vaikkei ongelmia ollutkaan. Valohoidossa 4 pv

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi