Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko introverttius syy hylätä peruskäytöstavat?

Vierailija
09.11.2016 |

Ymmärrän, ettei kaikki ole mitään supliikkihirmuja, mutta ei kai nyt introverttius estä peruskäytöstapoja? Kun uusi työntekijä tulee työpaikalle, niin kai introverttikin voi kätellä esitellä itsensä ja kertoa, mitä tekee/mikä on tittelinsä.

Tuo purkautuminen johtui siitä, että aloitin uuden työn, jossa jo etukäteen yksi henkilö varoitti, että "tuo x on sitten niin introvertti, että tuskin tulee esittäytymään tai muutenkaan puhuu". Olen pahoillani, mutta minusta on kohteliasta esittäytyä uudelle työntekijälle, jos samassa avonkonttorissa ollaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se teki tai sanoi kun menit itse esittäytymään?

Vierailija
2/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset itse mene esittäytymään? Kyllä taas tehdään melko tyhjästä ongelmaa, turhaan. Nää on näitä jotka miettii koko viikon kun joku ei kuullut heidän tervehdystään ja vastannut siihen, tai katsoi heidän mielestään kieroon tai oli muuten vaan omituinen. Mua ei liikuta jos joku ei vaikka tervehdi takaisin, oletan ettei se kuullut mua enkä jää märehtimään asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa esittäytyä enkä ole ajatellut, että se kuuluu peruskäytöstapoihin. Tervehdin, kiitän ja pyydän anteeksi ja olen muutenkin kohtelias, vaikka introvertti olenkin, mutta en oma-aloitteisesti esittele itseäni kenellekään.

Vierailija
4/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kätellä pitää vaikka ois millainen vertti.

Vierailija
5/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ekstrovertitkaan aina niin kovin korrekteja ole. Suuna päänä huutavat eivätkä anna muille suunvuoroa. Jotkut, ei tietenkään kaikki. Onko ekstroverttius syy hylätä perus käytöstavat?

Vierailija
6/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi työntekijä menee itse esittäytymään.

Vierailija
7/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen introvertti ja supliikki töissä ja muissa sosiaalisissa tilanteissa. Introverttiys ei tarkoita sosiaalisten taitojen puutetta.

Vierailija
8/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ekstrovertitkaan aina niin kovin korrekteja ole. Suuna päänä huutavat eivätkä anna muille suunvuoroa. Jotkut, ei tietenkään kaikki. Onko ekstroverttius syy hylätä perus käytöstavat?

Vähän huono kärjistys minusta. Mulle on sekin ihan sama jos joku tykkää kälättää, siinähän hölisee. Mutta joillain on ikävä tapa vaatia muilta tietynlaista käytöstä, kuten nyt aloittajakin tekee. Parhaiten tulisi toimeen sen hissukan kanssakin vähän rennommalla asenteella. Hän ei uskalla tai ymmärrä tulla esittäytymään - no, voin mennä itse esittäytymään tai sit antaa olla.

Vierailija
9/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskäytöstapoihin kuuluu se, että uusi työntekijä käy esittäytymässä, ei suinkaan toisin päin. Vaikka omissa silmissäsi saapumisesi konttoriin on suuri asia, muut eivät edes välttämättä huomaa, että seassa on uusi naama. Jos konttori on sellainen että porukka on läsnä vaihtelevasti, voisit vielä lähettää sähköpostin jossa kerrot itsestäsi. Toivottavasti et ole minun työpaikalleni ilmestynyt olmi koska tyylisi on ikävä.

Vierailija
10/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika! Meillä on tässä toimistossa vähän yli 100 työpistettä, joista suurin osa yhtenäisessä sermein jaetussa avokonttorissa. Väkeä tulee ja menee, kenelläkään ei ole omaa paikkaa. Välillä täällä on joku Turun toimipisteestä, välillä Hämeenlinnasta. Ei täällä esittäydytä kuin sille omalle 7-10 hengen tiimille, jonka kanssa ollaan tekemisissä ja silloinkin esittelyt hoitaa esimies. Muita tervehditään tai sitten ei. Sen verran vilkuillaan väkeä, että varmistetaan jokaisella olevan esillä ns. turvakortin. Tosin ilman sitä ei pääse ovista sisälle.

Vierailija
11/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstapoihin kuuluu se, että uusi työntekijä käy esittäytymässä, ei suinkaan toisin päin. Vaikka omissa silmissäsi saapumisesi konttoriin on suuri asia, muut eivät edes välttämättä huomaa, että seassa on uusi naama. Jos konttori on sellainen että porukka on läsnä vaihtelevasti, voisit vielä lähettää sähköpostin jossa kerrot itsestäsi. Toivottavasti et ole minun työpaikalleni ilmestynyt olmi koska tyylisi on ikävä.

Tarkkennetaan, että yritin kyllä käydä esittäytymässä uutena työntekijänä. Tämä kyseinen tyyppi vain murahti ja totesi "mee pois". Minusta tuo on törkeää käytöstä.

Vierailija
12/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on niin, että uusi työntekijä yleensä kiertää pomonta kanssa tai ilman osaston/tiimin läpi ja esittäytyy ihmisille kätellen. Vaikuttaa siltä, että otit heti onkeesi, kun joku halusi antaa juoruilevan ennakkokäsityksen jostain ihmisestä, ei kovin hyvää kuvaa anna sinusta työkaverina.

Vierailija
13/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko homma menee täysin toisin päin: on hyvin epäkohteliasta _kiusata_ luonteeltaan ujoja ja hiljaisia ihmisiä näiden luonteenpiirteestä, mille eivät itse mahda mitään.

toivottavasti tuo työntekijä friikkautuisi ja tulisi pistoolin kanssa joku päivä työpaikallenne vähän keskustelemaan :) 

Edustaako tänä henkilö introverttejä ja heidän ajatusmaailmaansa?

Vierailija
14/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, introverttiys ei ole syy hylätä käytöstapoja. Perusheit, -moit, kiitokset ja anteeksipyynnöt tulee kaikkien osata. Esittäytyä voi kuitenkin kumman vaan aloitteesta. Kohteliaasti kuuluu toki sitten vastata.

Vierailija
15/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko homma menee täysin toisin päin: on hyvin epäkohteliasta _kiusata_ luonteeltaan ujoja ja hiljaisia ihmisiä näiden luonteenpiirteestä, mille eivät itse mahda mitään.

toivottavasti tuo työntekijä friikkautuisi ja tulisi pistoolin kanssa joku päivä työpaikallenne vähän keskustelemaan :) 

Edustaako tänä henkilö introverttejä ja heidän ajatusmaailmaansa?

Mitä sitten vaikka edustaa? Introvertit on joka tapauksessa jo demonisoitu. Kenties osa saattaa lopullisesti kyllästyä saamaansa sadistiseen kohteluun ja vastata takaisin.

Vierailija
16/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä uskalla kellekään mennä erikseen esittäytymään. Tiedän kyllä, että olisi hyvä mennä reippaasti puhumaan kaikille ihmisille, mutta en uskalla. Jos yhtäkkiä törmään jossain kopiokoneella uuteen ihmiseen, niin en välttämättä silloinkaan tajua sanoa mitään, vaan häkellyn ja esittäytymisen sijaan hymyilen vain ja pikaisesti ohitan tilanteen. En mä sitä tahallani tee tai ilkeyttäni, vaan koska small talk ja tuntemattomille puhuminen ei oo mulle yhtään luontevaa. 

Sen sijaan jos joku tulee itse aloitteellisesti puhumaan mulle, niin toki sitten esittelen itseni kohteliaasti. Kyllä kollegoita kohtaan pitää ystävällinen olla, vaikkei osaisikaan small talkia. 

Vierailija
17/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi samanlainen homma ja odotin, että tämä uusi tyyppi tulisi esittäytymään, koska en käytännössä itse voinut olla varma, onko juuri hän se uusi tyyppi. Yrityksessä kun muutenkin työskentelee väkeä siihen malliin, että ihan jokaista naamaa en ulkoa muista, kun uutta väkeä lappaa kuitenkin joka kuukausi sisään. Koska tämä henkilö ei missään vaiheessa tullut esittäytymään, niin lopulta oletin, että hänkin on varmaan ujo introvertti, kuten minäkin. Ehkä molemmat oletimme, että toinen tulee esittäytymään...

Vierailija
18/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttihan voi olla vaikka kuinka sosiaalinen, vaikka sitten kaipaakin paljon vapaa-aika akkujen lataamista varten. Ap tarkoittanee tässä tapauksessa ujo ja sosiaalisesti ahdistunutta henkilöä? Ei ole syytä ole epäkohtelias, mutta jos oikeasti on äärimmäienn ujo ja pelkää sosiaalisia tilanteita, niin ei tällainen ihminen kykene käyttäytymään normaalisti, vaikka kuinka haluaisi.

Vierailija
19/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin varmasti juu kävikin ;)

Kuka hemmetti esittelee jonkun ihmisen introverttinä? Esittelikö hän loputkin toimistosta sen mukaan että "Tässä on Tiina, hän on ekstrovertti, hänestä tulet aivan varmasti kuulemaan ihan kirjaimellisesti!"

Edelleenkään kun se intro-/ekstroverttiys ei määrittele muuta kuin lataako akkunsa yksin vai muiden seurassa.

Lähinnä kuulostaa siltä (jos nyt leikitään että aloitus on totta), että siellä on työyhteisö liittoutunut tuota yhtä ihmistä vastaan ja aloittavat heti ensikättelyssä uusille tyypeille hänen mustamaalaamisen. Aloituksesta päätellen ap kyllä sopii siinä tapauksessa hyvin joukkoon :)

Vierailija
20/24 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkennetaan, että yritin kyllä käydä esittäytymässä uutena työntekijänä. Tämä kyseinen tyyppi vain murahti ja totesi "mee pois". Minusta tuo on törkeää käytöstä.

Jos se on saanut tarpeekseen työpaikkakiusaamisesta? Kyttäämiseen ja selän takana puhumiseen luonteenpiirteen tähden.