Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut RAIVOSTUVAT alkoholin kohtuukäyttäjille?

Vierailija
09.11.2016 |

Sille ajatukselle ettei heitä kuunnella kuin jumalia? Ovatko he pahimpia narsisteja kun tietävät kaikkien muidenkin puolesta miten asiat on tai kuuluisi olla?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kuulemma tylsä kun en lähde mukaan ryyppäjäisiin. Jätän siis tyttöporukan bileiltoja väliin, koska porukka asuu ympäri suomea ja silloin tällöin kokoonnutaan jonnekin juhlimaan. Eli käytännössä vedetään perseet ja ollaan aamuun asti baarissa. Mua ei kiinnosta juominen eikä baareilu, kaikkein vähiten krapula. En jaksa mennä sinne olemaan selvinpäinkään, koska on tuskastuttavaa olla porukan ainoa selvä. Juon minäkin joskus mutta se on pari siideriä. Aamuun asti olen bailannut viimeksi joskus 18v. Ei vaan huvita ja ärsyttää, että olen sitten tylsä ja tiukkapipo. En nipota muille vaan olen vain sanonut, ettei oo oikein mun juttu.

Ethän sinä silloin ole raivoissasi alkoholin kohtuukäyttäjille. Ei ap:n viesti ollut sinulle suunnattu.

Vierailija
42/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä kenelläkin kohtuullista on. Itse painan 50 kg, ja jos vetäisin päivän aikana 5 alkoholijuomaa olisin änkyräkännissä. Ei se alkoholijuoma mihinkään tunnin aikana katoa kehosta. En ymmärrä alkuunkaan miten alkoholi kuuluu Jouluun, meillä ei ole kukaan koskaan juonut alkoholia jouluna. Miksi pitäisi?

Pikku vinkkinä: ruvetakaapa te, joille on huomautettu alkoholin juomisesta, tarkkailemaan käytöstänne. Onko puhuminen sössötystä? Harittaako katse? Onko vaikeaa kävellä suoraan? Tippuuko tavarat käsistä? Meneekö loppuilta hämärän peitossa? Näin muutamallakin tutulla, jotka eivät omasta mielestänsä ole edes kunnolla humalassa.

Nimenoman meillä se ainakin just esim viini kuuluu jouluna ruokajuomaksi aikuisille kun taas arkena ei. Jopa mun 95-vuotias mummo ottaa lasin sherryä jouluna, itsenäisyyspäivänä ja juhannuksena ynnä muissa juhlissa vaikka ei muuten juo ollenkaan, ei oo ikinä kai juonut tuollaisten sherrylasillisten lisäksi kuin ehtoollisviinit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota sen kummemmin kantaa alkoholin käyttöön, itsekin kun olen kohtuukäyttäjä. Mitä tulee lasten kanssa toimimiseen, niin jo pienikin määrä alkoholia vaikuttaa toimintakykyyn ja käyttäytymiseen. Lapsi kokee aikuisen uhkaavana eikä osaa ymmärtää muuttunutta käytöstä, vaikka aikuinen ei itse kokisi olevansa varsinaisesti humalassa. Usein aikuiset ovat slkoholin suhteen sokeita sille miten lapsi asiat kokee.

Höpöä. Ollessani lapsi, näin usein kun isäni oli humalassa ja en pelännyt häntä silloinkaan. Tätä voi sinun olla vaikea uskoa, mutta kaikki ihmiset eivät ole humalassa väkivaltaisia hulluja. Isäni on mitä leppoisin humalassa, itsekään en tule väkivaltaiseksi humalassa. M34

loistava esimerkki siitä, miten huonosti aikuiset ymmärtävät lapsen maailmaa. Lapsi ei ymmärrä miksi aikuinen käyttäytyy erilailla kuin normaalisti, eikä koe vanhempaansa turvallisena, niin kuin kokisi tämän ollessa selvinpäin. Tämä on lapselle uhkaavaa. Siihen ei vaadita väkivaltaista käytöstä.

Vierailija
44/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota sen kummemmin kantaa alkoholin käyttöön, itsekin kun olen kohtuukäyttäjä. Mitä tulee lasten kanssa toimimiseen, niin jo pienikin määrä alkoholia vaikuttaa toimintakykyyn ja käyttäytymiseen. Lapsi kokee aikuisen uhkaavana eikä osaa ymmärtää muuttunutta käytöstä, vaikka aikuinen ei itse kokisi olevansa varsinaisesti humalassa. Usein aikuiset ovat slkoholin suhteen sokeita sille miten lapsi asiat kokee.

Höpöä. Ollessani lapsi, näin usein kun isäni oli humalassa ja en pelännyt häntä silloinkaan. Tätä voi sinun olla vaikea uskoa, mutta kaikki ihmiset eivät ole humalassa väkivaltaisia hulluja. Isäni on mitä leppoisin humalassa, itsekään en tule väkivaltaiseksi humalassa. M34

loistava esimerkki siitä, miten huonosti aikuiset ymmärtävät lapsen maailmaa. Lapsi ei ymmärrä miksi aikuinen käyttäytyy erilailla kuin normaalisti, eikä koe vanhempaansa turvallisena, niin kuin kokisi tämän ollessa selvinpäin. Tämä on lapselle uhkaavaa. Siihen ei vaadita väkivaltaista käytöstä.

Jos joku aikuinen vaikka vähän rentoutuu alkoholi annoksen seurauksena niin miksi lapsi kokisi sen uhkaavana tai pelottavana? Tuo on ehkä ainoa reaktio tai muutos ihmisessä, joka kohtuullisesta juomisesta voi tulla. Jos käytös muuttuu, niin silloin se ei ole enää kohtuukäyttöä. Pariin kertaan jo sanottu että kyllähän ihmiset (myös isät ja äidit) käyttäytyvät jatkuvasti "eri tavalla". Eivät he ole mitään yhden tunteen robotteja vaan ovat joskus väsyneitä, iloisia, pirteitä, surullisia, sairaita, onnellisia... Eniten minua lapsena vanhempieni käytös pelotti silloin kun he olivat ärtyneitä ja suuttuivat jostain.

Vierailija
45/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten tuo sun kommentti viittaa lauseeseen jota lainaat?

Vierailija
46/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et varmasti tajua montaa muutakaan asiaa tässä maailmassa, etkä varmasti edes tajua ettet tajua.

Vierailija
47/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et varmasti tajua montaa muutakaan asiaa tässä maailmassa, etkä varmasti edes tajua ettet tajua.

No en mäkään sitä tajunut.

eri

Vierailija
48/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kuulemma tylsä kun en lähde mukaan ryyppäjäisiin. Jätän siis tyttöporukan bileiltoja väliin, koska porukka asuu ympäri suomea ja silloin tällöin kokoonnutaan jonnekin juhlimaan. Eli käytännössä vedetään perseet ja ollaan aamuun asti baarissa. Mua ei kiinnosta juominen eikä baareilu, kaikkein vähiten krapula. En jaksa mennä sinne olemaan selvinpäinkään, koska on tuskastuttavaa olla porukan ainoa selvä. Juon minäkin joskus mutta se on pari siideriä. Aamuun asti olen bailannut viimeksi joskus 18v. Ei vaan huvita ja ärsyttää, että olen sitten tylsä ja tiukkapipo. En nipota muille vaan olen vain sanonut, ettei oo oikein mun juttu.

Ethän sinä silloin ole raivoissasi alkoholin kohtuukäyttäjille. Ei ap:n viesti ollut sinulle suunnattu.

Tarkoitikin että minä olen se kohtuukäyttäjä ja mulle ollaan "raivoissaan". No ei nyt raivoissaan mutta asiasta huomautellaan

Vierailija
49/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mäkään sitä tajunut.

eri

Mäkään en ymmärtänyt.

Vierailija
50/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap sun pakkomielle aihetta kohtaan mennyt jo vähän pitkälle. Ei tarvitse avata kovin montaa ketjua, kuulostat itse aika pahalta narsistilta. Koitapa itse hyväksyä se tosiasia, että ihmiset elävät eri tavoin.

Kaikkien ei ole pakko juoda, tajusitko?!?

Vierailija
51/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille ajatukselle ettei heitä kuunnella kuin jumalia? Ovatko he pahimpia narsisteja kun tietävät kaikkien muidenkin puolesta miten asiat on tai kuuluisi olla?

Miksi sinä ap RAIVOSTUT alkoholia hyvin vähän käyttäville ja absolutisteille? Ahdistaako, kun sinua ei kuunnella kuin jumalaa, oletko pahakin narsisti?

Vierailija
52/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lähinnä "raivostutaan", jos ei juo. Sitä pitää sitten selitellä ja olla muka tilintekovelvollinen juoville. Te jotka sanotte, ettei nuo parit annoksenne edes vaikuta mihinkään, niin miksi ylipäänsä sitten juotte ne? Mitä tuo lisää perhejouluunne tms? Hyvä maku jne. eivät oikein päde selityksinä, jos kyseessä käyneitä hedelmiä, liuottimia ja desinfiointiainetta. Kyllä ne parit lasillisetkin aiheuttavat muuntuneen tajunnantilan ja juuri siksi etanolia päihteenä käytetään. Aikuisten kesken tällä ei ole mitään väliä, mutta en tajua miksi lapsille pitää näyttää päihdemyönteistä mallia. Mikä hyöty Suomen ollessa keskellä alkoholiepidemiaa kasvattaa lapset sisään Suomen päihdekulttuuriin? Luulisi että ei olisi iso "uhraus" jättää ne "päähänkäymättömät" parit juomatta. Ja jos tuntuu uhraukselta, niin mistä voisi johtua?

Vierailija
53/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä mitä haittaa siitäkin koituisi lapsille, jos ei jouluna olisi alkoholia lainkaan tarjolla/esillä? Voisi vahingossa kasvaa vaikka raittiimpi sukupolvi. Ei hyvä..

Vierailija
54/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ihmetellä nuorten huumekokeiluja jne. jos päihdemyönteistä elämäntapaa lapsesta saakka tuputatte. Kyllä, AIKUISET tajuavat mistä kyse, mutta lapset ei.

Vierailija
55/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulussa kiteytyy monet junttisuomalaisuuden erikoiset piirteet. Tapaluterilaiset käyttävät alkoholia ja piehtaroivat huippuun viritetyn materialismin pyörteissä Jeesuksen syntymäpäivänä. :D

Vierailija
56/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden miehen jolla on hirveän tiukka asenne alkoholia kohtaan. Hänen maailmassa ei ole olemassa kohtuukäyttöä. Yksi lasillinen viiniä johtaa mielestään aina örveltämiseen.

Hän on entinen juoppo. Tullut uskoon ja sillä onnistunut raitistumaan.

Ehkä hänen taustaltaan on vaikea ymmärtää kohtuukäyttöä, sillä itse ei siihen kykene.

Taitaa olla sama juttu muilla moralisoijilla.

Vierailija
57/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö pirasta vai ei?

Vierailija
58/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulussa kiteytyy monet junttisuomalaisuuden erikoiset piirteet. Tapaluterilaiset käyttävät alkoholia ja piehtaroivat huippuun viritetyn materialismin pyörteissä Jeesuksen syntymäpäivänä. :D

Ei se ole mikään Jeesuksen syntymäpäivä vaan pakanajuhla. Viittaahan joulun nimikin suoraan kyseiseen pakanajuhlaan. Ainakin meillä Suomessa.

Monissa maissa nimi on muutettu Kristukseen viittaavaksi, mutta muutamissa on pidetty pakanallinen nimi jostakin syystä.

Vierailija
59/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu on myös se, että jos joskus nuoruudessa olet ollut kova ottamaan alkoholia, niin myöhemmässä vaiheessa elämässä joku on aina keljuilemassa, että "ootko nyt ihan varma, että se muutama riittää?" jos satut mainitsemaan, että aiot viikonloppuna ottaa muutaman. Ihan niin kuin minulla nyt ei voisi olla kontrollia, koska ei ollut silloin 18-20 vuotiaanakaan. Ja tuosta minun bilehile vaiheesta alkaa olemaan lähemmäs 6 vuotta aikaa..

Vierailija
60/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lähinnä "raivostutaan", jos ei juo. Sitä pitää sitten selitellä ja olla muka tilintekovelvollinen juoville. Te jotka sanotte, ettei nuo parit annoksenne edes vaikuta mihinkään, niin miksi ylipäänsä sitten juotte ne? Mitä tuo lisää perhejouluunne tms? Hyvä maku jne. eivät oikein päde selityksinä, jos kyseessä käyneitä hedelmiä, liuottimia ja desinfiointiainetta. Kyllä ne parit lasillisetkin aiheuttavat muuntuneen tajunnantilan ja juuri siksi etanolia päihteenä käytetään. Aikuisten kesken tällä ei ole mitään väliä, mutta en tajua miksi lapsille pitää näyttää päihdemyönteistä mallia. Mikä hyöty Suomen ollessa keskellä alkoholiepidemiaa kasvattaa lapset sisään Suomen päihdekulttuuriin? Luulisi että ei olisi iso "uhraus" jättää ne "päähänkäymättömät" parit juomatta. Ja jos tuntuu uhraukselta, niin mistä voisi johtua?

Niin tota on vaikea kertoa ihmisille miksi juo, jos lähtökohdat on noi. Sopiva viini ruuaalle parantaa myös ruuan makua. Illalla lasillinen viiniä saa minut myös rentoutumaan, tykkään myös kilistellä juhlatilanteessa. Ja nämä kaikki on ihan normaaleja tilanteita aikuisille sekä lapsille. En ymmärrä, miksei lapsille näitä voi näyttää. Tulen perheestä, jossa on voitu juoda toi viisi annosta päivän aikana ilman humalaa ja mitä olen saanut, erittäin hyvän alkolikasvatuksen eli alkoholia voi ottaa kohtuullisesti tai sitä ei tarvitse juoda. Mä en ole todellakaan saanut mitään traumoja koskaan, ymmärtääkää nyt et lapsiakin on eri ikäisiä. Usein humalaisen ihmiset ovat lasten mielestä vain hauskoja. Myös kun juodaan illanistujaisissa missä on lapsia, aikuuset ymmärtävät sen, ehkä juopot ja raittiit tätä eivät ymmärrä. Illanistujaisissa juon viiniä, voisin juoda vettäkin, mut onhan nyt viini tuhatkertaa parempaa. Ja kyllä voi juoda ilman krapulaa.