Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut RAIVOSTUVAT alkoholin kohtuukäyttäjille?

Vierailija
09.11.2016 |

Sille ajatukselle ettei heitä kuunnella kuin jumalia? Ovatko he pahimpia narsisteja kun tietävät kaikkien muidenkin puolesta miten asiat on tai kuuluisi olla?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä kenelläkin kohtuullista on. Itse painan 50 kg, ja jos vetäisin päivän aikana 5 alkoholijuomaa olisin änkyräkännissä. Ei se alkoholijuoma mihinkään tunnin aikana katoa kehosta. En ymmärrä alkuunkaan miten alkoholi kuuluu Jouluun, meillä ei ole kukaan koskaan juonut alkoholia jouluna. Miksi pitäisi?

Pikku vinkkinä: ruvetakaapa te, joille on huomautettu alkoholin juomisesta, tarkkailemaan käytöstänne. Onko puhuminen sössötystä? Harittaako katse? Onko vaikeaa kävellä suoraan? Tippuuko tavarat käsistä? Meneekö loppuilta hämärän peitossa? Näin muutamallakin tutulla, jotka eivät omasta mielestänsä ole edes kunnolla humalassa.

Alkoholi kuuluu Juhlaan, joten se kuuluu myös Jouluun. Joissain maissa se kuuluu jopa arkeen, mutta Suomessa sitä ei oikein ole koskaan opittu.

Vierailija
22/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "raivoraitis" ei ole syntynyt tyhjästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin näitä kaikkea alkoholinkäyttöä vihaavia ihmisiä teininä, kun vanhemman alkoholismi oli niin vaikea asia. Sitten aikuistuin ja opin vähemmän mustavalkoiseksi.

Vierailija
24/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota sen kummemmin kantaa alkoholin käyttöön, itsekin kun olen kohtuukäyttäjä. Mitä tulee lasten kanssa toimimiseen, niin jo pienikin määrä alkoholia vaikuttaa toimintakykyyn ja käyttäytymiseen. Lapsi kokee aikuisen uhkaavana eikä osaa ymmärtää muuttunutta käytöstä, vaikka aikuinen ei itse kokisi olevansa varsinaisesti humalassa. Usein aikuiset ovat slkoholin suhteen sokeita sille miten lapsi asiat kokee.

Sokeaa on myös uskoa, että lapsi automaattisesti kokee aikuisen uhkana. Se on kukkahattujen propagandaa.

Vierailija
25/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä kenelläkin kohtuullista on. Itse painan 50 kg, ja jos vetäisin päivän aikana 5 alkoholijuomaa olisin änkyräkännissä. Ei se alkoholijuoma mihinkään tunnin aikana katoa kehosta. En ymmärrä alkuunkaan miten alkoholi kuuluu Jouluun, meillä ei ole kukaan koskaan juonut alkoholia jouluna. Miksi pitäisi?

Pikku vinkkinä: ruvetakaapa te, joille on huomautettu alkoholin juomisesta, tarkkailemaan käytöstänne. Onko puhuminen sössötystä? Harittaako katse? Onko vaikeaa kävellä suoraan? Tippuuko tavarat käsistä? Meneekö loppuilta hämärän peitossa? Näin muutamallakin tutulla, jotka eivät omasta mielestänsä ole edes kunnolla humalassa.

Ei mulle oo kyllä koskaan kukaan huomautellut alkoholin juomisesta :D Ihan ekaa kertaa kuulin tänään täällä mammapalstalla et örvellän ja oon kotijuoppo ja alkoholisti kun kerroin et otan muutaman jouluaattona vaikka mulla on lapsia. On mulla aika hyvä itsehillintä sitten jos oon alkoholisti kun nytkään en oo muutamaan viikkoon ottanut mitään.

Vierailija
26/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota sen kummemmin kantaa alkoholin käyttöön, itsekin kun olen kohtuukäyttäjä. Mitä tulee lasten kanssa toimimiseen, niin jo pienikin määrä alkoholia vaikuttaa toimintakykyyn ja käyttäytymiseen. Lapsi kokee aikuisen uhkaavana eikä osaa ymmärtää muuttunutta käytöstä, vaikka aikuinen ei itse kokisi olevansa varsinaisesti humalassa. Usein aikuiset ovat slkoholin suhteen sokeita sille miten lapsi asiat kokee.

Sokeaa on myös uskoa, että lapsi automaattisesti kokee aikuisen uhkana. Se on kukkahattujen propagandaa.

Ei itseasiassa ole sokeaa, vaan tutkittua faktaa. Toki on varmasti lapsia joihin vanhemman alkoholinkäyttö ei vaikuta, mutta keskimääräisesti lapsi ei pysty ymmärtämään aikuisen muuttunutta käytöstä edes pienen alkoholimäärän jälkeen. Täällä vain ollaan niin autuaan tietämättömiä lapsen kokemusmaailmasta, eikä sitä edes haluta ymmärtää koska tissuttelu on itsestä kivempaa.

Vierailija
27/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi kuuluu Juhlaan, joten se kuuluu myös Jouluun. Joissain maissa se kuuluu jopa arkeen, mutta Suomessa sitä ei oikein ole koskaan opittu.

Niissä maissa joissa se kuuluu arkeen, kännissä näyttäytyminen on häpeä. Suomessa se on normi. Suomessa ryyppäämistä puolustellaan sillä että muissakin maissa juodaan, unohtaen että niissä maissa esim. 5 annosta olisi liikaa.

Vierailija
28/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat yleensä niitä, jotka ovat kärsineet jonkun läheisen alkoholismista. He eivät voi käsittää, että yksi lasi on oikeasti yksi lasi. Uskovat, että juominen karkaa heti käsistä.

He eivät myöskään ole koskaan nähneet ketään pienessä hiprakassa eivätkä oikein usko sen olemassaoloon. Kohtuukäyttäjille pieni hiprakka tarkoittaa tilaa jossa alkoholin vaikutukset voi tuntea mutta ne eivät vielä näy käytöksessä. Alkoholistien parissa kasvaneet kuvittelevat että jo hiprakassa ihmisen puhe voi sammaltaa, nauru ja keskustelu on hyvin kovaäänistä ja kävely horjuvaa.

Kaikki mitä hyvin alkoholivastaiset ihmiset kirjoittavat kevyestä humaltumisesta, vastaa minun kokemukseni mukaan reilusti humalassa olevan ihmisen käytöstä. Siinä mielessä on tavallaan hyvin ymmärrettävää että kohtuukäyttäjää kauhistellaan kun hän kertoo olevansa korkeintaan pienessä hiprakassa jouluna ja alkoholistiperheessä kasvanut näkee mielessään sössöttävän humalaisen.

Vierailija
29/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 ja haluatko kertoa meille mitä tuo termi tarkoittaa? Epäilen, ettet ole täysin sitä ymmärtänyt.

Vierailija
30/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki. En koskaan sössötä tai näe asioita kahtena parin viinilasillisen jälkeen. En horjahtele tai pudottele tavaroita, enkä varsinkaan unohda tapahtumia. Nämä kaikki vaikutukset olen kyllä kokenut, silloin kun olen juonut paljon ja ollut humalassa. Koska olen ollut myös humalassa, tiedän eron kevyen päihtymyksen ja humalan välillä ja tiedän ettei 2-3 alkoholiannosta hitaasti juotuna saa minua varsinaisesti humaltumaan. 

Alkoholistikaan ei päihdy parista annoksesta, mutta jos alkoholisti väittää ottaneensa vain pari, määrä on todellisuudessa paljon suurempi. Silti kaikki, jotka sanovat juovansa pari annosta, eivät ole alkoholisteja.

Vierailija
31/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on Suomessa mustavalkoinen käsite. Palsta on kaikista asioista mustavalkoinen, että korostuu täällä.

Ei ole olemassa keskitietä kulutuksessa, vaan joko tai. Jokainen alkoholia käyttävä on paatunut alkoholisti, joka ei voi olla päivääkään ilman. Ehkä se on tämän maan alkoholin huuruinen historia, joka on syypää tuohon ajatteluun ja RAIVOON. :D

Mäkin käytän toisinaan. Jopa suunnittelen, että kaverin nelikymppisillä vois pienesti juodakin. Hekumoida tilannetta parikin kuukautta. Kun näin teen, olen alkoholisti, kun ei voi olla ajattelematta juomista.

Voin olla ajattelemattakin, mutta toisinaan tulee mieleen vähän ajatella. ;)

Käsittääkseni tämän maan alkoholia ihannoiva ja kauhisteleva kulttuuri on kieltolain ansiota, silloinhan nämä pirtun salakuljettajat olivat oikeita kansansankareita. Tältäkin palstalta olen huomannut, että monen mielestä jokainen joka on joskus polttanut yhden sätkän kannabista, on automaattisesti Subutexia piikittävä narkomaani. Ja monessa maassa hampusta ei saa minkäänlaista tuomiota, ja täällä se on mitä vaarallisin aine.

Vierailija
32/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöä. Ollessani lapsi, näin usein kun isäni oli humalassa ja en pelännyt häntä silloinkaan. Tätä voi sinun olla vaikea uskoa, mutta kaikki ihmiset eivät ole humalassa väkivaltaisia hulluja. Isäni on mitä leppoisin humalassa, itsekään en tule väkivaltaiseksi humalassa. M34

Vierailija
33/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei varmaan kannata juoda päivän aikana viittä jos siitä meet änkyräkänniin... Mä painan 55, saatan baarissa illan aikana juoda heittämällä 5 enkä oo ikinä ollut änkyräkännissä vaikka joisin ne 5 kahteen- kolmeen tuntiin.

Jos painaisin 10 kiloa enemmän ja joisin 5 päivän aikana vaikka yhden/tunti niin tuskin mittari ees värähtäisi.

Vierailija
34/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin kestoisuus on nähtävästi kovin yksilöllistä. Varsinkin miehillä näyttää olevan kovempi kestoisuus, mammat alkaa helposti hihittelemään tms. :D

Itse olen kevyt mies, alle 70kg ja viidestä annoksesta en ole juuri millään. Hyvä kun huomaa juonnin, siis vaikka joisin annokset tuntiin. Känniin vaadin vaadin ainakin 12 annosta ja sammumiseen lähes 20. Eli jos juon viisi annosta _illan mittaan_ niin vaikutus on lähellä nollaa.

Vierailija
35/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei itseasiassa ole sokeaa, vaan tutkittua faktaa. Toki on varmasti lapsia joihin vanhemman alkoholinkäyttö ei vaikuta, mutta keskimääräisesti lapsi ei pysty ymmärtämään aikuisen muuttunutta käytöstä edes pienen alkoholimäärän jälkeen. Täällä vain ollaan niin autuaan tietämättömiä lapsen kokemusmaailmasta, eikä sitä edes haluta ymmärtää koska tissuttelu on itsestä kivempaa.

Vanhemman käytös muuttuu muutenkin eri tilanteissa, ymmärtää lapsi sitä tai ei. Vanhempi saattaa muutenkin olla välillä hilpeämpi ja rentoutuneempi (vaikka ei olisi ottanut paria lasillista), välillä taas äreämpi ja huonotuulisempi. Jos apeus ja muuttut olemus johtuu vaikkapa rahahuolista, ei lapsi sitäkään ymmärrä. Vanhemman mielialat vaihtuvat luonnollisella tavalla myös sellaisissa perheissä, joissa ei alkoholia käytetä lainkaan. Kukaan vanhempi ei ole tunteeton robotti. Jos vanhempi kutsuu kotiinsa vanhoja ystäviä viettämään iltaa, on hän luultavasti normaalia riehakkaampi ja hilpeämpi, vaikka kukaan ei ottaisi lasiakaan kovaa. Samaten kovaääninen huutonauru voi olla sellaista, mihin lapsi ei ole tottunut. Tällaisessa tilanteessa lapsi näkee sellaisen vanhemman, jota ei arjessa ole nähnyt. Äidin/isän äänensävykin voi olla erilainen puhuttaessa vanhalle ystävälle tai vaikkapa pankin tädille.

Mielestäni on naurettava ajatus, että lasta pitäisi suojella vanhempiensa (terveiltä) mielialanvaihteluilta tai tilannesidonnaiselta käyttäytymiseltä. Selvästi humaltuneet ovat toki asia erikseen ja suoranaisesti vaarallisia lapselle. Jos lapsi kuitenkin muka pelkää vanhempaansa tämän juotua yhden lasillisen ja muututtua vähän normaalia hilpeämmäksi, silloin hänellä on vakavia ongelmia perusturvallisuudessa (esim. kasvanut alkoholistiperheessä). Silloin lapsi pelkää varmaan myös silloin, jos isänsä saa Whatsappissa kaveriltaan jonkun hauskan lapsille sopimattoman viestin, ja alkaa yhtäkkiä virnuilla typerästi, ehkä jopa naureskella. Tai jos selvin päin oleva äiti antautuu joulumielen vietäväksi ja vaikuttaa rentoutuneemmalta ja vähemmän kireältä istuessaan vihdoin joulupöytään koko päivän kokkaamisen jälkeen.

Mielestäni normaalia lasta ei ole tarvetta kasvattaa pumpulissa.

Vierailija
36/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Luoja... kohtuukäyttö ei ole sellaista että käytös muuttuu tai alkaa vaikuttaa eri ihmiseltä, silloin on otettu jo liikaa. Ei lasillinen tai kaksikaan (ihmisestä riippuen) vaikuta mitenkään käyttäytymiseen. Sitäpaitsi: kyllähän lapset näkee selväpäisikin vanhempia kaiken aikaa eri mielen- ja vireystiloissa: väsyneinä, pirteinä, nauravaisina, ärtyneinä, kuumeisina jne. Saavatko nämäkin kaikki lapsen pelkäämään ja kokemaan turvattomuutta?

Vierailija
37/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Luoja... kohtuukäyttö ei ole sellaista että käytös muuttuu tai alkaa vaikuttaa eri ihmiseltä, silloin on otettu jo liikaa. Ei lasillinen tai kaksikaan (ihmisestä riippuen) vaikuta mitenkään käyttäytymiseen. Sitäpaitsi: kyllähän lapset näkee selväpäisikin vanhempia kaiken aikaa eri mielen- ja vireystiloissa: väsyneinä, pirteinä, nauravaisina, ärtyneinä, kuumeisina jne. Saavatko nämäkin kaikki lapsen pelkäämään ja kokemaan turvattomuutta?

Aivan. Ihan kuin hiprakassa oleminen olisi paljon kamalempaa kuin narsistinen nalkutus, pessimismi tai vanhempien riitelyt.

Vierailija
38/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23 ja haluatko kertoa meille mitä tuo termi tarkoittaa? Epäilen, ettet ole täysin sitä ymmärtänyt.

En ole se keneltä kysyt, mutta kerron kuitenkin.

Kysyin aikoinaan tutulta lääkäriltä syytä siihen etten nauti humalatilasta ja siitä seuraa aina paha olo. Hän sanoi, että todennäköisesti kuulun siihen ryhmään mihin noin 10% suomalaisista kuuluu. Heillä keho tuottaa antabuksen kaltaista ainetta ja he ovat niitä raivoraittiita.

Vierailija
39/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
40/66 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuulemma tylsä kun en lähde mukaan ryyppäjäisiin. Jätän siis tyttöporukan bileiltoja väliin, koska porukka asuu ympäri suomea ja silloin tällöin kokoonnutaan jonnekin juhlimaan. Eli käytännössä vedetään perseet ja ollaan aamuun asti baarissa. Mua ei kiinnosta juominen eikä baareilu, kaikkein vähiten krapula. En jaksa mennä sinne olemaan selvinpäinkään, koska on tuskastuttavaa olla porukan ainoa selvä. Juon minäkin joskus mutta se on pari siideriä. Aamuun asti olen bailannut viimeksi joskus 18v. Ei vaan huvita ja ärsyttää, että olen sitten tylsä ja tiukkapipo. En nipota muille vaan olen vain sanonut, ettei oo oikein mun juttu.