Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaat pilalla 15-vuotiaalla

reikähammas
08.11.2016 |

Eli siis joo. Olen 15v ja hampaat jo nyt ihan pilalla. Rautahampaani kasvoivat luonnostaan keltaisina, tai sitten kellastuivat 0-5v säännöllisesti käyttämistäni astmasuihkeista, mutta jokatapauksessa puhjetessaankin olivat jo keltaiset. En ole siis polttanut tupakkaa, juonut kahvia, teetä tms ikinä. Nuorempana mulla tuli vain 0-1 reikää vuodessa ja hampaat voivat hyvin ja kävin säännöllisesti hammaslääkärissä. Sitten tässä nyt noin 3 vuotta sitten kävin hammaslääkärissä aivan kuten normaalistikkin ja sitten lääkäri olikin sitä mieltä, että laitetaan seuraava käynti vasta kahden vuoden päähän, kun hampaat olivat kuulemma hyvässä kunnossa jne. Tuon kahden vuoden ajan jatkoin aamuin illoin hampaiden harjaamista ja suuveden käyttöä, ruuan jälkeen purkan pureskelua ja vähintään joka toinen päivä hammaslangan käyttämistä. Näin olin tehnyt aina pienestä asti. Myöskään herkkuja en syönyt kuin kerran viikossa ja en napostellut ruokailujen välissä. Hampaissa ei ollut kipuja tai mitään. Menin sitten tarkastuskäynnille, ja siellä selvisi että hampaissa oli vaikka kuinka monta reikää. En muista tarkkaan montako niitä oli mutta noin 5-7. Siinä sitten paikattiin pahin niistä ja varattiin uusi aika mahdollisimman lähelle. Se oli noin 5kk päähän... No sitten 5kk sen jälkeen eli nyt elokuussa hammaslääkärissä selvisi että nyt oli jo 9 reikää, vaikka tuon järkytyksen jälkeen olin vielä exrtahyvin yrittänyt hoitaa hampaita. Alkavia reikiä oli kans vaikka kuinka, varmaan lähes saman verran? Taas paikattiin pahin reikä ja varattiin aika mahdollisimman lähelle, ja se meni nyt joulukuulle, eli 4-5kk päähän siitä edellisestä. Oon jo menettänyt toivoni. Ei näistä hampaista enää saa reijättömiä, jos joka kerta voi lääkäri paikata vain yhden hampaan (miksi??) ja sitten seuraava aika menee vajaa puolen vuoden päähän, jolloin on taas tuplasti enemmän reikiä. Edelleen siis hoidan hampaita samalla tavalla ja en usein syö herkkuja kertaakaan viikossa kun aina tulee vain huono omatunto että nyt taas tulee lisää reikiä.. Eikä reijät ole mitenkään tietyissä kohdissa, esim hammasväleissä, että olisi mahdollista että jää joku kohta aina pesemättä, vaan niitä on ympäri suuta. Ja siis itseähän on nolottanut tämä hampaiden keltaisuus ihan pienestä asti enkä oo uskaltanut nyt kohta kaheksaan vuoteen hymyillä kenenkään nähden hammashymyä, kun on niin keltaiset hampaat. Olisin valkaissut hampaani jo varmaan 9 vuotiaana jos olisi ollut mahdollisuus, mutta en elä rikkaassa perheessä. Jos nyt hampaani valkaistais, niin ei varmaan riittäisi enää rahaa ruokaan.. Nyt kun on reikiä niin jos joku hammaslääkäri sais jotenkin ihmeen kaupalla ne kaikki paikattua pois, niin mitä sitten kun joskus vanhempana saan itse rahat kasaan hampaiden valkaisuun, niin hinnasta tuleekin 3 kertaa kalliimpi kun pitää kaikki kymmenet ja kymmenet paikat vaihtaa siinä samalla sitten oikean värisiksi. Ja sitten kun hampaat kärsii kuitenkin aina jonkun verran valkaisussa niin tulis reikiä varmaan kymmenen kertaa enemmän taas. Eli joo, tekis vaan mieli luovuttaa ja hommata jotku tekarit. Ehkä mun ei vaan oo mahollista saada valkoisia ja reijättömiä hampaita. Itkettää.

Kommentit (11)

1/11 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin hammaslaatu on luonnostaan keltaisempi. Olet kuitenkin vasta 15-vuotias eli hammaslääkäri sulle ilmainen. Juotko mehua paljon? Sekin on aika huono hampaille vaikkei hiilihappoa tms. välttämättä sisältäisikään.

2/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää miten mahdollista paikata vain yksi reikä kerrallaan ja aikojen väliin noin pitkä odotus? :o Mulle tuli myös yllätyksenä noin 12-vuotiaana 8 reikää, sitä ennen tai sen jälkeen vain muutamia yksittäisiä. Nämä kuitenkin porattiin kolmella eri kerralla, eli 2-3 per kerta. Yhteensä näissä muistaakseni meni myös vain muutamasta viikosta kuukauteen kun kaikki oli hoidettu. Tietty voi riippua (kai?) missä asut, voiko olla että kuntasi hammaslääkäreillä on vaan niin kiire ettei ehditä hoitamaan..? Aika huonolta kyllä kuulostaa.

Keltaisuudesta sanoisin, että koittaisit oikeasti olla välittämättä!!! Jos vaikka muutamien vuosien päästä vielä haluat ne valkaista ja siihen on silloin mahdollisuus, voit niin aina tehdä. Nyt jos kuitenkin asialle ei paljoa mahda mitään, niin tuotat vain itselles harmia tuolla sen murehtimisella! Itseäni on niin kauan kuin muistan häirinnyt muutama asia kehossani, joten peittelin kyseistä aluetta siihen asti että se alkoi häiritsemään jokapäiväistä elämääni. Jatkuvasti asia rajoitti itseäni pääni sisällä. Kunnes päätinkin hyväksyä asian niin kauan kuin sille ei mitään voi! Voin sanoa että elämä paljon mukavempaa ihan itelles. Hymyilisit siis ja koita(!) olla välittämättä tuosta, joooko. 🙄

N19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kunnallisessa on valitettavasti nykyään ruuhkaista, joten hoitoaikojen välit pääsevät (liian) pitkiksi.

Reiät paikataan ajallaan ja nyt onkin tärkeätä pureutua reikiintymisen syihin,

Naposteletko, hampaat kestävät vain 6 happohyökkäystä päivässä. Aamupala, kouluruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala, siinä päivässä syötävät ateriat. Onko sinulla koulussa mukana karkkia, välipalapatukoita tai pastilleja. Nappaatko kotona jääkaapilla syömistä vähän kerrassaan, happohyökkäys jatkuu aina 15 min endellisestä suupalasta. Kaupassa annetaan maistiaisia, siitäkin tulee yksi happohyökkäyskerta. Ole elämäsi salapoliisi, mieti tuyleeko naposteltua. Ysköänpastillit ovat pirullisia, niissä sanotaan, että ne ovat sokerittomia, mutta niissä on silti energiaa bakteereille tehdä reikiä. Jotkut pitävät pastilleja huulen alla 'jemmassa', jotta henki tuoksuu raikkaalle.

Juomat: vain vesi ja maustamattimat vissyt eivät aiheuta happohyökkäystä. Happamat juomat aiheuttavat kiilteen liukenemista vaikka olisivatkin sokerittomia.

Sitten puhdistus. Osta apteekista plakkivärjäystavbletteja ja tarkista harjauksen jälkeen, että oletko varmasti harjannut puhtaaksi joka kolkan suusta.

Tässä muutama vinkki.

Vierailija
4/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaaminen on tärkeää, mutta tapauksessasi vielä tärkeämpää on purskutella suu puhtaaksi pelkällä vedellä aina kun otat astmasuihkeet, purskuta useamman kerran ja jätä tuo suuveden käyttö pois.

Muista myös, että hampaiden pesu vasta 30 min syömisen jälkeen ja aamulla pese hampaat ennen syöntiä.

Vierailija
5/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse onnellinen jos pelkkä valkaisu riittäisi. Omat hampaat menivät kanssa pilalle jo lapsena kun äiti laiminlöi hoitoni täysin (toisin sanoen olin omillani jo kakarasta). Tuloksena rautahampaat olivat jo puhjetessaankin suht huonona, kiillevauriota pitkin suuta ja reikiä tuli kuin sieniä sateella. Hoidan hampaitani nykyään tietenkin tarkasti, ja olen aina saanut kehuja suuni puhtaudesta. Aiempia vaurioita vaan ei voi pyyhkiä pois. Nyt reikiä ei ole pariin vuoteen onneksi tullut paljoa. Mutta en minäkään hymyile :( varon puhuessakin etten näytä hampaita. Ovat epätasaiset, kellanruskeat ja kuluneet. Siis aivan karmeat, voin sanoa. Hammaslääkärin mukaan ainoa vaihtoehto olisi laminaatit. Onko 26-vuotiaalla niihin varaa? Ei. Tarvisin arviolta 10 tuhatta euroa näiden hoitamiseen, YTHS eivätkä kunnallinen tietenkään hoida. Oireita on tietenkin päivittäin mutta vaiva luetaan kosmeettiseksi.

Että joo, tässä oma kokemukseni. Surettaa että oma äiti pilasi purukalustoni jo lapsena (oli siis yh eikä isää kuvioissa ennen kuin joku älähtää). Tunnen ap kyllä tuskasi kun omat hampaat hävettää niin ettei ulos halua mennä. Olet kuitenkin nuori, joten hyödynnä maksuton hammashoito!

Vierailija
6/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjaaminen on tärkeää, mutta tapauksessasi vielä tärkeämpää on purskutella suu puhtaaksi pelkällä vedellä aina kun otat astmasuihkeet, purskuta useamman kerran ja jätä tuo suuveden käyttö pois.

Muista myös, että hampaiden pesu vasta 30 min syömisen jälkeen ja aamulla pese hampaat ennen syöntiä.

Niin ja nimenomaan purskuttelu vain astmapiipun jälkeen, ei hammaspesun! Hyviä fluoreja ei kannata huuhtoa suotta pois pesun jälkeen. Lisäksi voisit harkita fluoritablettien ostamista apteekista, ne eivät paljon maksa

Vierailija
7/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että on aika tavallista, että murrosiässä tulee yllättäen reikiä. Itse pidin jopa puolen vuoden karkkilakon, mutta ei auttanut. Olin tosi kova jännittämään, mikä kuivattaa suuta, kun sylkeä jännityksessä erity. Voi siis olla, että suuhuni on jäänyt herkemmin bakteereita pyörimään. Nyt työelämässä, kun jännitän edelleen, pesen hampaat heti työpäivän jälkeen (vaikka en ole napostellut) on suussa ikävä tahma. Omatkin hampaat ovat aina olleet keltaiset, jonka vuoksi hammaslääkäri haukkui jo ekalla luokalla hammastarkastuksessa. Joo, minkäs sille itse mahdoin, eikä meillä ikinä, siis ikinä juotu mehuja/limuja ja karkkipäivä oli kerran viikossa. Hammaslääkäri kysyi jopa, että juonko kahvia, kun on niin kamalat hampaat (siis ekaluokkalaiselta!). Mutta joo, itselleni tuli paljon reikiä ja ystäväni, jonka perheessä asiasta ei huolehdittu, ei juurikaan. Ei kannata siis syyttää itseäänä, vaan hoitaa hampaat vain niin hyvin kuin voi. Elämässä on muitakin hoidettavia asioita ja hampaat vain yksi niistä. Onneksi Suomessa ei vielä kovin moni ole ryhtynyt hampaitaan valkaisemaan, etten erotu joukosta aivan kamalasti.

N. 31

Vierailija
8/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-fluoritabletit käyttöön

-lopeta fluorin poishuuhtelu suuvedellä

Juotko mehuja, maustettuja vissyjä, kuivuuko suu?

Vierailija
9/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että on aika tavallista, että murrosiässä tulee yllättäen reikiä. Itse pidin jopa puolen vuoden karkkilakon, mutta ei auttanut. Olin tosi kova jännittämään, mikä kuivattaa suuta, kun sylkeä jännityksessä erity. Voi siis olla, että suuhuni on jäänyt herkemmin bakteereita pyörimään. Nyt työelämässä, kun jännitän edelleen, pesen hampaat heti työpäivän jälkeen (vaikka en ole napostellut) on suussa ikävä tahma. Omatkin hampaat ovat aina olleet keltaiset, jonka vuoksi hammaslääkäri haukkui jo ekalla luokalla hammastarkastuksessa. Joo, minkäs sille itse mahdoin, eikä meillä ikinä, siis ikinä juotu mehuja/limuja ja karkkipäivä oli kerran viikossa. Hammaslääkäri kysyi jopa, että juonko kahvia, kun on niin kamalat hampaat (siis ekaluokkalaiselta!). Mutta joo, itselleni tuli paljon reikiä ja ystäväni, jonka perheessä asiasta ei huolehdittu, ei juurikaan. Ei kannata siis syyttää itseäänä, vaan hoitaa hampaat vain niin hyvin kuin voi. Elämässä on muitakin hoidettavia asioita ja hampaat vain yksi niistä. Onneksi Suomessa ei vielä kovin moni ole ryhtynyt hampaitaan valkaisemaan, etten erotu joukosta aivan kamalasti.

N. 31

On totta, että vähäinen syljeneritys lisää reikiä. Tähän on saatavilla apteekista teseptivapaita kuivan suunhoitotuotteitta.

Vierailija
10/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö ap fluoripitoista hammastahnaa. Luin jonkun jutun naisesta, joka alkoi pestä jollakin ei-fluoria-sisältävällä hammastahnalla hampaitaan ja vuodessta tuli reikiä muistaakseni 10.

Vierailija
11/11 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitava astmalääke pitää ottaa sen jälkeen kun hampaat on pesty. Sitten suun purskutus ja kurkun kurlaus vedellä ja lopuksi purskutus Vitabalansin maustamattomalla fluoriliuoksella. Näin minulle opetettiin astmaleirillä.