En ihmettele enää yhtään, että usein sinkut syö nopeita eineksiä
Joskus tullut ihmeteltyä esim. fb:ssa, kun niin usein sinkut kertoo syövänsä jotain sellaista helppoa valmisruokaa, että miten kalliiksi tuo tuleekaan ja miten epäterveellistä.
No, nyt mä olen työtön ja päivät yksin kotona lasten ollessa koulussa, niin yllätys yllätys, tulee tosi usein lounaaksi syötyä joku mikroateria. Söisin jotain valmista varmaan aina, jos olisin sinkku! :D
Ja sitten taas, miten te yksineläjät viitsitte alkaa kokkaileen vain itsellenne? Kun siis sitäkinhän toki sinkut tekee (en siis meinaa, että aina noita eineksiä vedätte). Jos mulla ei ole ed. päivän tähteitä, niin eipä kyllä kovin helposti tule itselleni mitään tehtyä vaan se on just se joku helppo lämmitettävä. Pahimmillaan mikropitsa tai hampurilainen.
Kommentit (20)
En minä eineksiä syö kuin töissä, mutta useimmiten se ruoka on jotain leipää tai munakasta. Ei vain jaksa mitään sen kummempaa vain itselleen tehdä.
En ole sinkku, mutta myös työttömänä kotona. Toisinaan syön salaatteja tai vaan kasaan kaapeista lautaselle esim. raejuustoa, fetaa, tonnikalaa, hapankaalia, pakastevihanneksia (pannulla nopeasti kypsennettynä), kirsikkatomaatteja, papuja jne.
Miksen jaksaisi laittaa itselleni ruokaa? Ei kai sitä ruokaa sen takia muutenkaan laiteta, että muita ruokitaan, eikö siinä se oma terveys ja hyvinvointi ole aika isossa osassa myös? Minä ainakin haluan voida ihan itse hyvin, ja siihen kuuluu ehdottomasti hyvä ja terveellinen ruoka. Vaikka olenkin sinkku, ei tosiaankaan tee mieli vetää mitään valmisaterioita tai elää jollain jugurtilla. Päinvastoin, minullahan on aikaa huolehtia itsestäni ja valmistaa just sellaisia aterioita, mitä itse haluan syödä.
Asiaa!
Itse en ole sinkku mutta yksinasuva, kai menen samaan kategoriaan. Sen lisäksi en tykkää ruoanlaitosta yhtään. Asuntooni ei mahdu pakastinta, mikä siis aiheuttaa sen, että ruokaa on tehtävä maks. 3 päiväksi kerrallaan (itse en ainakaan jaksa neljättä päivää syödä enää samaa). Ratkaisu: einekset. Helppoa, nopeaa, eikä tule paljon tiskiä (tiskonekaan ei kotiini mahdu).
Kotiruokaa kalliimaksikaan se ei tule, sillä kotiruoan teon säästö syntyy pääosin siitä kun sitä tehdään iso satsi. Esim. viisihenkisen perheen ruokkiminen eineksillä tulee kalliimmaksi kuin sammiollinen itsetehtyä makaronilaatikkoa. Yksinasuvilla tilanne on toinen.
Pohjimmillaan omassa tapauksessani kyse on kylläkin laiskuudesta, mutta hei, sitä kutsutaan nykyään downshiftaukseksi ja sehän on tavoiteltavaa.
N24
Pakkohan sitä on itse kokkailla jonkin verran että pääsee halvemmalla. Esim. lätyt ja kaikenlaiset jauheliharuuat ja keitot tulevat edulliseksi kun niihin käyttää tarjousvihanneksia ja tarjouskananmunia. Kastikkeen voi tehdä myös edullisesti itse, sekä leipoa sämpylöitä.
T. Lidl-mies.
Puhutaan tuosta ettei itselleen pelkästään viitsi laittaa. Mitä järkeä olisi tuhlata rahaa, kun itse tehden selviää halvemmalla. Nuorena harrastin pikataloutta, en enää.
Ruoanlaittoon kyllästytään, ei se silloin tunnu kun tekee 10 annosrasiallista pakastimeen. Suunnittelu a ja o.
Tykkään sinkkuja ja oloneuvoksena itsekin laittaa ruokaa ihan ruuan ravintoarvojen ja maunkin vuoksi. Minulla on puoli tusinaa helppoa ohjetta, joiden mukaan on helppo valmistaa ruokaa. Käsillä tekeminen tekee sitä paitsi hyvää. Teen suurehkoja annoksia ja laitan osan pakkaseen. Höyrykeitin on oivallinen ja helppo tapa esim. höyryttää juureksia ja kalaa. Ei mene kauan aikaa ja osan voi laittaa jääkkaappiin ja seuraavina päivinä vaikka lämmittäa tai laittaa paistinpannulle paistettavaksi. Säästöön jää rahaa kymmeniä euroja kuukaudessa ellei jopa satasia.
Tänään ostin mm. kevytjauhelihaa ja broilerin filettä. Teen lihapullia, joihin lisää soijaa ja perunaa. Broilerinfileet paistan uunissa ja laitan jäähtymisen jälkeen jääkaappiin ja osan pakkaseen. Viikonloppuvieraalle on sitten helppo ja nopea valmistaa ruokaa.
Valmisateriat ja jalosteet ovat ihan kelpo korvike silloin tällöin. Nehän voi tuunata lisäämällä vaikka kasviksia tai juureksia sekaan.
En kokkaa kuin ehkä kerran kuussa mutta en syö eineksiäkään. Enimmäkseen syön kylmiä salaatteja tai esim. kaurapuuroa (näitä en laske varsinaiseksi ruoanlaitoksi).
En yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään vain itselleni...
Tuttua. Itselleni tosin vain etätyöpäiviltä, mutta kyllä allekirjoitan tuon. Ei tule oikein itselle laitettua kunnon ruokaa, jos olen etänä. Teenkin usein niin, että jos joku kerta ruokaa jää yli, niin pistän pakastimeen kerta-annoksina. Saa sitten nopeasti sulatettua ja lämmitettyä, keitettyä vaikka pastan seuraksi jos tarvitsee. Mutta aika usein etäpäivälounaat on tyyliä munakas jollain lisukkeilla...
Vierailija kirjoitti:
En kokkaa kuin ehkä kerran kuussa mutta en syö eineksiäkään. Enimmäkseen syön kylmiä salaatteja tai esim. kaurapuuroa (näitä en laske varsinaiseksi ruoanlaitoksi).
En yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään vain itselleni...
Itselläni on vähän sama juttu. Olen huomannut, että kun tulossa on joku kylään, laitan pöydän kauniiksi ja teen ruokaa itse. Kutsunkin usein kylään kavereita.
En ymmärrä ajatusta, että yksineläjä söisi eineksiä siksi, että on yksineläjä. Kyllä se yksikin ihminen on hyvän ravinnon arvoinen.
Mä kokkaan vain silloin, kun haluan jotain tiettyä itse tehtyä ruokaa. Tai kun iskee totaalikyllästyminen noutosalaattiin ja muihin valmisruokiin.
Mulla suurin ongelma on tiskaaminen. Vihaan tiskaamista ruuanlaiton jäljiltä, joten en useimmiten jaksa kokata. Helpompaa vetää valmisruokaa, kun liikantuu vain yksi lautanen ja haarukka.
Minä myös nyt kotona päivät. Syön yleensä edellisen päivän tähteitä, teen tahallaan vähän enemmän ruokaa. Tai jos ei ole, niin sitten teen iltaruuan jo aamupäivällä ja syön sitä lounaaksi. Tai sitten paistan munakkaan. Eineksiä en kyllä saattaisi syödä ja eikö ne ole aika kalliita?
Jos mulla on perhettä, niin joudun laittamaan ruokaa joka tapauksessa. Siksi en syö päivälläkään eineksiä, vaan tähteitä (ei einestähteitä, vaan itselaitettua ruokaa) tai tempasen munakkaan/otan pakastimesta esim. sellaisia ruokia, joita vain minä syön. Linssikeitto on yksi näistä, joihin muut ei koske. Viiden päivän annoksen valmistaminen kestää 20 min samalla kun teen muutakin eli aika pieni aika tuohon tärvääntyy per annos.
Isoin syy siihen, miksi teen itse, on se, etten pysty syömään valmiskuraa.
Viime talvena olin pari viikkoa niin pahassa flunssassa että kaikki voimat oli poissa enkä pystynyt oikein syömään enkä kyllä tekemäänkään mitään. En pystynyt edes syömään kaupan valmiskiisseleitä, vaikka ensin ajattelin, että elelen niillä ja hedelmillä muutaman päivän. Jälkikäteen ajateltuna kävi mielessä, että terveenä mättö menee helpommin alas, mutta sairaana elimistö suorastaan huutaa jotain tervehdyttävää ja siksi valmispöperö maistuu vielä pahemmalta kuin normaalisti.
Olen sinkku ja teen kerralla ison määrän ruokaa ja pistän pakkaseen. Laiskoina päivinä ei tarvitse kuin sulattaa ja lämmittää ja ehkä keittää riisiä tai perunaa tai tehdä salaatti.
Juuri nyt kattilassa lämpenee chili con carne. Tein sitä sunnuntaina ison kattilallisen, pakkasessa sitä on 12 rasiallista.
En koskaan osta eineksiä, vaan ruoka-aineita joista voi tehdä erilaisia ruokia
Olen laiska, siitä valmisruokien käyttö. Kokkaaminen ja tiskaaminen on tylsää. Olen myös aika pieniruokainen niin einekset ei tule kovin kalliiksi. Vain 2-3 eurolla saa esim. liha-, kala- tai kasvissosekeiton, tai jonkun Chicken Rogan Josh -tyylisen annoksen jossa on siis riisiä ja mausteista kanakastiketta. Salaattibuffasta saan 4 eurolla täyttävän ja hyvän salaatin. Banaaneita vedän välipalaksi, joskus raejuustoa. Syön kuitenkin päivällä lounaan opiskelijaravintolassa, joten aika vähän tarvitsee kotona sitten enää syödä.
Mä ymmärtän ap:ä. Jos olisin yksin, en kyllä jaksaisi kokata. Nyt kun laittaa 5 kertaa päivässä ruokaa, niin alkaa eines houkutella! Meillä ei miehen maha vaan kestä niitä, esikoinen ei pidä niistä ja vauva ei suostu syömään purkkiruokaa, vaan haluaa syödä itse...
Onhan itse tehty usein terveellisempää jne, mutta itselleni en kyllä jaksaisi tällaisia tehdä!
Mä taas en tajua miksi sinkku ei haluaisi syödä yhtä terveellisesti kuin perheellinenkin?
Tykkään laittaa ruokaa jos aikaa on niin laitan kyllä. Monesti menen kuitenkin mistä aita on matalin.