Tuntuu että monet ravintolat järjestävät äitienpäivälounaan mutta ei isäinpäivälounasta
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän isänpäivä ole muutenkaan niin suuri juttu kuin äitienpäivä.
Ainakin miellä päin kaupunki ja yritykset/järjestöt järjestää äitienpäivänä naisille ilmaisia tapahtumia, mutta isänpäivänä ei mitään. Täällä myös isänpäivänä useimmat lasten harrastukset pyörivät normaalisti, mutta äitienpäivä kyllä pyhitetään juhlintaan.
Sama juttu valtion tasolla. Äitejä palkitaan ties minkä ritarikunnan risteillä yms. Nyt on jo muutaman vuoden ollut sentään vuoden isä -palkinto.
Toi on aivan totta. Tuo on taas sitä suomalaista tasa-arvoa. Äitiys on jotenkin arvokkaampi asia kuin isyys.
Niin onkin. 90 % perheistä pakottaa naisen lopettamaan työt ja hoitamaan lapset. Mies ei tähän suostu ellei lakimuutosta saada aikaan. Eli ei se isyys ole minkään arvoista ja se johtuu miehistä itsestään.
Äidit pitää ruoanlaitosta keskimäärin enemmän kuin isät ja nekin äideistä jotka eivät siitä niin pidä, ovat joutuneet ottamaan sen osaksi arkeaan ja ovat ruuanlaittajia haluamattaankin.
Moni äiti myös pitää leipomisesta. Ruuanlaitto ja leipominen kotona isälle, on monen äidin mielestä hyvä tapa kiittää sitä isää. Joten siksi varmasti syödään enemmän kotona.
Äitienpäivä ollut koko itsenäisyyden ajan, jolla on pitkät traditiot. Isänpäivä on keksitty vasta 1980-luvulla. Tasa-arvoon on vielä matkaa, aika sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on vieläkin vanhastaan paljon erityiskohtelua ja huomiointia.
Vain vauvat pystyvät kilpailemaan naisten kanssa lellimisen määrässä. Jo ekaluokkalainen häviää.
Maksaako ekaluokkalainen puolet 300 tonnin talolainasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin miellä päin kaupunki ja yritykset/järjestöt järjestää äitienpäivänä naisille ilmaisia tapahtumia, mutta isänpäivänä ei mitään. Täällä myös isänpäivänä useimmat lasten harrastukset pyörivät normaalisti, mutta äitienpäivä kyllä pyhitetään juhlintaan.
Sama juttu valtion tasolla. Äitejä palkitaan ties minkä ritarikunnan risteillä yms. Nyt on jo muutaman vuoden ollut sentään vuoden isä -palkinto.
Toi on aivan totta. Tuo on taas sitä suomalaista tasa-arvoa. Äitiys on jotenkin arvokkaampi asia kuin isyys.
Niin onkin. 90 % perheistä pakottaa naisen lopettamaan työt ja hoitamaan lapset. Mies ei tähän suostu ellei lakimuutosta saada aikaan. Eli ei se isyys ole minkään arvoista ja se johtuu miehistä itsestään.
Kukaan ei sinuakaan ole pakottanut lisääntymään. Eli lopeta se uhriutuminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain vauvat pystyvät kilpailemaan naisten kanssa lellimisen määrässä. Jo ekaluokkalainen häviää.Maksaako ekaluokkalainen puolet 300 tonnin talolainasta?
Ei vaan joutuu maksamaan todennäköisesti vähintään 2/3 myöhemmin , jos on poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, mutta töitä en saa noiden idioottien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain vauvat pystyvät kilpailemaan naisten kanssa lellimisen määrässä. Jo ekaluokkalainen häviää.Maksaako ekaluokkalainen puolet 300 tonnin talolainasta?
Ei vaan joutuu maksamaan todennäköisesti vähintään 2/3 myöhemmin , jos on poika.
Ei se poika pysty maksamaan kahta kolmasosaa tuollaisesta summasta. Eikä edes saa noin isoa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla lehdissä isänpäivän lähestyessä oli ruokaohjeita, joissa oli kalliita raaka-aineita ja valmistaminen oli työlästä. Vastaavasti äitienpäivän tienoilla ohjeet oli hyvin yksinkertaisia ja tyyliin "jos haluat yllättää vaimosi ravintolalounaan sijaan". Viime vuosina ero ei ole ollut noin jyrkkä.
Muuten luulen, että vieläkin ruuanlaitto katsotaan naisten hommaksi, joten nainen tuosta vaan kädenkäänteessä tekaisee herkullisen ruuan kakkuineen päivineen. Miehille on sallittua laiskuuden tai osaamattomuuden vuoksi viedä vaimo ravintolaan. Onneksi nykynuorten osalta asenteet alkavat muuttua.
Itse olen muutaman vuoden ajan vienyt miehen ulos syömään isänpäivänä. Varsinkin iäkkäät ihmiset ovat ihmetelleet, että etkö sinä itse viitsi ruokaa tehdä, hirveää tuhlausta.
Tämän kirjoittaja oli varmaankin feministi, kukaan muu ei uhriudu asioilla 30 vuoden takaa ja maalaa noin muutenkaan näin negatiivista kuvaa miehistä.
Olen feministi, joo, mutta tuollaista se oli ennen. Omassa lapsuudenperheessä ja kaikilla kavereilla 70-luvulla isä oli perheessä se, joka kävi töissä, hoiti ulkohommat ja siinä se. Isä oli mies, joka asui meillä, mutta ihan vieraaksi hän jäi. Ei ihme, kun lasten kanssa ei tehnyt mitään, ei edes jutellut satunnaista komentamista lukuunottamatta. Myös äidit kävi töissä, tekivät kotityöt ja hoitivat lapset. Onhan se selvä, että äiti oli läheisempi mitä isä.
En tiedä, millä silmällä sinä tekstini luit, mutta en ole uhriutunut millään vaan totesin, että onneksi nykyisin miehet osaavat olla isiä lapsilleen ja muutenkin ovat aikuisia parisuhteessa. Jos nyt sanon naisporukassa, että mies teki ruuat, osa huokailee, että voi kun itsekin pääsisi joskus valmiiseen pöytään. Aikuisten lapsieni kaveripiirissä enemmän herättää kummastusta, jos joku ei osaa laittaa ruokaa, ei se, että mies osaa.
Minusta on hieno juttu, että nykyisin hommat jaetaan mielenkiinnon eikä sukupuolen mukaan. Sitä en ymmärrä, miksi se on joistain huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi ruikuttajamuija.
Likimain kaikilla maailman tunnetuilla ja menestyneillä naisilla on lapsi(a). Ja vielä useammalla töissä käyvällä.
Naisille ei missään vaiheessa kerrota, että sinä et nyt välttämättä ole kovin hyvä tässä tms. Miehet oppivat tämän harrastuksissa, kaveriporukoissa, naisrintamalla.
Siksi jokainen nainen tuntuu pitävän itseään jotenkin erityisen pätevänä ja erinomaisena. Näinhän asia ei todellisuudessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi ruikuttajamuija.
Likimain kaikilla maailman tunnetuilla ja menestyneillä naisilla on lapsi(a). Ja vielä useammalla töissä käyvällä.
Naisille ei missään vaiheessa kerrota, että sinä et nyt välttämättä ole kovin hyvä tässä tms. Miehet oppivat tämän harrastuksissa, kaveriporukoissa, naisrintamalla.
Siksi jokainen nainen tuntuu pitävän itseään jotenkin erityisen pätevänä ja erinomaisena. Näinhän asia ei todellisuudessa ole.
Ei helvetti, miten pihalla olet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla lehdissä isänpäivän lähestyessä oli ruokaohjeita, joissa oli kalliita raaka-aineita ja valmistaminen oli työlästä. Vastaavasti äitienpäivän tienoilla ohjeet oli hyvin yksinkertaisia ja tyyliin "jos haluat yllättää vaimosi ravintolalounaan sijaan". Viime vuosina ero ei ole ollut noin jyrkkä.
Muuten luulen, että vieläkin ruuanlaitto katsotaan naisten hommaksi, joten nainen tuosta vaan kädenkäänteessä tekaisee herkullisen ruuan kakkuineen päivineen. Miehille on sallittua laiskuuden tai osaamattomuuden vuoksi viedä vaimo ravintolaan. Onneksi nykynuorten osalta asenteet alkavat muuttua.
Itse olen muutaman vuoden ajan vienyt miehen ulos syömään isänpäivänä. Varsinkin iäkkäät ihmiset ovat ihmetelleet, että etkö sinä itse viitsi ruokaa tehdä, hirveää tuhlausta.
Tämän kirjoittaja oli varmaankin feministi, kukaan muu ei uhriudu asioilla 30 vuoden takaa ja maalaa noin muutenkaan näin negatiivista kuvaa miehistä.
Olen feministi, joo, mutta tuollaista se oli ennen. Omassa lapsuudenperheessä ja kaikilla kavereilla 70-luvulla isä oli perheessä se, joka kävi töissä, hoiti ulkohommat ja siinä se. Isä oli mies, joka asui meillä, mutta ihan vieraaksi hän jäi. Ei ihme, kun lasten kanssa ei tehnyt mitään, ei edes jutellut satunnaista komentamista lukuunottamatta. Myös äidit kävi töissä, tekivät kotityöt ja hoitivat lapset. Onhan se selvä, että äiti oli läheisempi mitä isä.
En tiedä, millä silmällä sinä tekstini luit, mutta en ole uhriutunut millään vaan totesin, että onneksi nykyisin miehet osaavat olla isiä lapsilleen ja muutenkin ovat aikuisia parisuhteessa. Jos nyt sanon naisporukassa, että mies teki ruuat, osa huokailee, että voi kun itsekin pääsisi joskus valmiiseen pöytään. Aikuisten lapsieni kaveripiirissä enemmän herättää kummastusta, jos joku ei osaa laittaa ruokaa, ei se, että mies osaa.
Minusta on hieno juttu, että nykyisin hommat jaetaan mielenkiinnon eikä sukupuolen mukaan. Sitä en ymmärrä, miksi se on joistain huono juttu.
Kannattaisi, feminismistäsi huolimatta koittaa kirjoittaa jatkossa vähemmän miesvihaa uhkuvaa tekstiä.
Sinä taidat olla vaan niin nuori, ettet tiedä mitään muutaman kymmenen vuoden takaisista asenteista. Tänään tulee Teemalta klo 22.23 ohjelma vuodelta 1966 "Eilen - tänään - huomenna: onko isä äiti? Kuuluisivatko kotityöt myös isälle." Kannattaa sinunkin katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomessa huomannut että parhaat ravintolat eivät juuri edes ole auki sunnuntaisin, onkohan edes äitienpäivänä.
Aivan sama havainto eikä ollut Suomen mittakaavassa kyse edes pikkukaupungista, mutta sunnuntain perheruokailu tapahtui lopulta ABC-asemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isät haluaa maata sohvalla sunnuntaina eikä pönöttää ravintolassa.
Näin isät illastavat ravintoloissa viikottain, levätköön rauhassa sohvalla edes yhden päivän. Äidit taas tekevät kaikki päivät kolme ateriaa perheelleen, niin on ihan oikein edes yhtenä päivänä viedä äiti ulos syömään.
Ei pidä yleistää. Meillä se menee juuri toisinpäin. Mä pönötän sohvalla ja ukko tekee ruuat ja patistaa siivoamaan.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä olen syntynyt 70-luvulla ja enemmän minä olen isäni kanssa leikkinyt kuin äitini kanssa. Ja äitini on ollut myös lähes yhtä paljon töissä kuin isäni.
Mies haluaa usein päästä naisen kanssa mahdollisimman helposti. Ei mies jaksa uhrata aikaa naisiin kohdistuvaan hemmotteluun tai lounaan valmistamiseen on helpompi kaivaa lompakko esiin ja odottaa että sillä saisi samalla ostettua naiselta jotakin myös itselleen. Nainen taas haluaa usein mieluummin käyttää aikaansa osoittaakseen rakkautta niin lapsille kuin muille rakkailleen.