Tunnottomat peukalovarpaat ja ainaiset kylmät jalat.
Mulla on nyt ollut vuodenpät peukalovarpaan päät tunnottomat. Sekä jalat ovat lähes aina jäässä. olen muutenkin kylmissäni todella usein. Mistä tälläinen voi johtua? Lämpöilyäkin on silloin tällöin. Lääkärit eivät ole löytäneet syytä. Ajattelin jos muilla olisi kokemuksia moisesta.
Kommentit (18)
Minulla on sama ongelma. Varpaat kylmyvät tunnottomiksi vaarallisen nopeasti, sillä palellutin ne nuorempana todella kireällä pakkasella. Nyttemmin riittää viileä ilma, ja varpaat muuttuvat nopeasti valkoisiksi ja kohmeisiksi, mikä on pidemmän päälle vaarallista. Suosittelen nyt talvella erittäin paksuja ja tilavia kenkiä, joissa olisi hyvä olla karvavuori. Muutoin en osaa auttaa. Voisiko ongelma liittyä erityisen heikkoon ääreisverenkiertoon?
On otettu, neulatyynynä olen istunut noin 10x. Ja nämä siis tänä vuonna. Ja olen siis 21v.
Lääkärikin totesi, että olen paperilla katottuna täysin terve. Paitsi että tiedän ettei kaikki ole kunnossa. Kädetkin puutuu. Harmittaa vain, kun on niin nuori vielä ja ainainen stressi terveydestä. Kuoleman pelkoa ja kaikkea kökköä. Ap
No voi herrajestas. ISOvarpaat. Ap
Huono ääreisverenkierto. Mullakin aina kylmät varpaat, sormet ja nenänpää, ollut niin kauan kuin muistan eli ainakin 7-8- vuotiaasta saakka.
Tuskin sitten diabetes. Vastaaja 2 kertoikin, että jos olet aikaisemmin palelluttanut kunnolla varpaat, paleltuvat uudestaan herkemmin. Raynaudin oire tulee myös mieleen, onko yhtään samanlainen? (Ks. vaikka Wikipedia)
Vierailija kirjoitti:
Peukalovarpaat?
Kyllähän tuo vähän hassulta kuulostaa. Mutta mitä väliä. Kaikki varmasti hoksaavat mitä niillä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet niitä änkyttäjiä, jotka puhuu suomenkieltä kuin joku veltto vierasmaalainen, esim. Kuka on ketä ym. tyhmää. Peukalovarvas on juuri samaa änkytystä.
Mä palellutin intissä jalkani niin pahasti, että käytän kotona villasukkia ympäri vuoden. Talvet ovat aika kamalia, aina on varasukat mukana. Jos sattuu niin ikävästi että vähänkään hikoaa jalat ja sitten on taas viileä, niin se on aina kuumetta seuraavana päivänä.
Johtuu siitä, että sinulla on isovarpaan paikalla peukalot.
Onko tepsut käytössä peukalovarpaissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet niitä änkyttäjiä, jotka puhuu suomenkieltä kuin joku veltto vierasmaalainen, esim. Kuka on ketä ym. tyhmää. Peukalovarvas on juuri samaa änkytystä.
Syö paskaa ja kuole.
Raynaudin oireyhtymä!
Mulla diagnosoitu vihdoin viime vuonna. Jalkapohjat, varpaat ja sormet aina talvella tunnottomat ja valkoiset. Saattaa olla montakin tuntia etten tunne varpaita ja sormia ja sit se kipu on kamala ku tunto palaa :S eli ensin menee valkoiseksi, sit liilahtavan siniseksi ja sit punaiseksi... siinä mielessä veemäinen tauti ettei oo oikein mtn parannusta/helpotusta kuin välttää kylmää ja stressiä. Eli triplasukilla ja hanskoilla mennään taas tää talvi. Monet lääkärit ei edes tunnu tietävän tästä mitään, aina joutuu selittää uusiksi, blaah.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikin totesi, että olen paperilla katottuna täysin terve. Paitsi että tiedän ettei kaikki ole kunnossa. Kädetkin puutuu. Harmittaa vain, kun on niin nuori vielä ja ainainen stressi terveydestä. Kuoleman pelkoa ja kaikkea kökköä. Ap
Tämä on kyllä kökköä (vaikka sinulle nyt irvaillaankin). Nuorena kuuluisi saada elää huoletonta nuoruutta ja haaveilla ja juhlia. Vaan eipä se mene niin. Aina osa nuorista ja jo lapsistakin joutuu elämään ties minkä murheiden alla. Sitä on otettava vastaan mitä elämä suo.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sitten diabetes. Vastaaja 2 kertoikin, että jos olet aikaisemmin palelluttanut kunnolla varpaat, paleltuvat uudestaan herkemmin. Raynaudin oire tulee myös mieleen, onko yhtään samanlainen? (Ks. vaikka Wikipedia)
No ehkä hieman, sormissa ei tälläistä esiinny. Mutta tuo lämpenemisestä johtuva särky, se täsmää isovarpaisiin. Kotona jaloissani on aina villasukat tai pörrötöppöset. Jos oikein viluttaa, niin lämmitän kauratyynyn ja laitan sen jalkopäähän. Lämpimiä ja tilavia kenkiä käytän aina vapaa-ajalla. Töissä keittiöön tarkotettuja kenkiä, toisin nekin hyvälaatuiset.
Onko verensokerisi mitattu? Ettei vaan olisi pitkään piilossa muhinut 2-tyypin diabetes tehnyt tuhoja?