Olen pettynyt itseeni AV-palstalla
Olen yleensä ollut tosi asiallinen ja kohtelias muita kohtaan netissä. Kun löysin AV-palstan, hämmensi miten röyhkeää porukkaa täällä on. Välillä menen itsekin mukaan sellaiseen käytökseen.
Vaikka tämä on "vain" tällainen nettipalsta, johon kuuluu kaikenlaisten ajatusten oksentelu, mielestäni kaikki asiat mitä me tänne kirjotetaan, kertoo kuitenkin meistä jotain ihmisenä. Suhtautuisin kaikkiin kirjottamiini juttuihin muuten aika rennosti ja välinpitämättömästi, mutta kun mietin että joku päivä kaikkiin mun viesteihin ilmestyis mun nimi ja naama tai jotenkin selviäis muillekin mitä kaikkea olen tänne kirjoittanut, niin kyllä ihmiset näkis mut eri tavalla ja siinä ei auttaisi selittelyt, että tämä on vain AV-palsta.
Tunnen itseni tekopyhäksi, kun muuten olen niin "kunnollinen", mutta täällä saatan sanoa kärkkäästi tai typerästi. Olen myös kirjoittanut muutaman provon (tosin aika huonon).
Olen pettynyt itseeni, että olen lähtenyt sellaiseen "ilkeyteen" mukaan, että unohtuu arvostus muita kohtaan. On helppoa, kun on anonyymi eikä kukaan saa tietää.
Onko kellään muulla tällaisia samanlaisia ajatuksia?
Miltä sinusta tuntuisi, jos kaikkiin kirjoittamiisi viesteihin ilmestyisi koko nimesi selkeällä naamakuvalla varustettuna? Paljonko hävettäisi asteikolla 1–5?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen pettynyt sinuun.
Miksi?
Ihmisluonnon ruma nurja puoli pääsee esiin kun on mahdollista esiintyä anonyyminä
No ilkeä en ole ollut. Ainakaan muistaakseni. En haluaisi, että jotain intiimeitä juttuja paljastuisi, tai mitä olen kirjoittanut seksiasioista. Se on kai aika normaalia.
En ole ilkeä henkilö. Ei siihen vaikuta anonymiteetti, minulta vain puuttuu se ilkeysgeeni. Olen hyvin kiltti. Siis tässä mielessä. Kiltimpi kuin moni luulee, koska olen irl kovempi, tai vaikutan siltä. Muuten ei selviä.
Eli sanotaan 2,5.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisluonnon ruma nurja puoli pääsee esiin kun on mahdollista esiintyä anonyyminä
Niinpä. Haluaisin olla olematta sisäisesti ruma myös anonyymisti.
Koska jollain tasolla uskon, että sellainen salassakin tapahtuva ruma käytös heijastuu muille. Kun itse tiedostaa olevansa huonompi kuin ulospäin vaikuttaa ja on jotenkin huono omatunto, niin ehkä ulkoisessa olemuksessa se näkyy muille jonkinlaisena "epäilyttävyytenä". Minulla ei ole energiaa esittää tarkoituksella parempaa kuin olen, siksi haluaisin olla oikeasti parempi myös sellaisina hetkinä, kun kukaan ei ole sitä todistamassa. (En tarkoita mitään maailmanparantajaa, vaan perus kunnon ihmistä, joka on rehellinen ja arvostaa kanssaihmisiään.)
Mutta sitten taas on niin houkuttelevaa avautua erilaisista epämukavista mielipiteistään ja ärsyttävistä asioista, kun kukaan ei voi niiden perusteella tuomita juuri minua henkilökohtaisesti. Eikä tarvitse miettiä sanojaan niin tarkasti, että loukkaako jotakuta ja vaikuttaako itse ilkeältä.
ap.
En käyttäydy täällä sen erilaisemmin kuin muutenkaan, eli kaiken voisin sanoa myös omalla nimelläni. Olen niitä, jotka vielä jaksaa yrittää pitää keskustelua asiallisena. Toisinaan saatan heittää juttuja vitsillä, mutta ei ne pahantahtoisia juttuja ole. Vaikka saattaahan joku niistäkin pahastua jos ymmärtäisi väärin tai olisi muuten herkkä pahastumaan.
Anonyymina on niin helppo suoltaa omaa pahaa mieltään palstalle. Näin tein minäkin vuosien ajan.
Rekkautuneena suodattaa omat sanomisensa ihan eri tavalla, jotenkin on helpompi seistä sanojensa takana. Siksi itse rekisteröidyin aikanaan, en osannut hillitä itseäni anonyymina enää.
Compassina olen ollut vaan hetken, mutta kirjautuneena toisella nikillä olin jo parisen vuotta.
Nikillä olen paljon mukavampi kuin koskaan nikittömänä=)
Jostain syystä en ole riehaantunut anonyymiudesta vaan kirjoitan siihen tyyliin kuin muutenkin kirjoittaisin. En näe mitään järkeä levittää negatiivista energiaa tai muuta idiotismia.
En nyt tiiä. Jotkut jutut saattais vähän hävettää, mutta huumorillahan täällä suurimmaks osaks ollaan, että eiköhän sen huumorilla vois kuitata senkin, jos näin kävis.
On helppoa, kun on anonyymi eikä kukaan saa tietää.
Paljonko hävettää asteikolla 1–5?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos se nurja puoli kerran on totta, että se on kaikissa ihmisissä tai ainakin erittäin monissa, niin ei se katoa mihinkään sillä että jättää palstailut väliin ja kuvittelee että sitä ei ole. Tämä on siinä mielessä aika turvallinenkin tapa päästellä höyryjä ja laittaa kunnollisen ihmisen hattunsa hetkeksi sivuun. Olen myös sitä mieltä, että viime kädessä vastuu tästä palstasta on ylläpitäjillä/Sanomalla, he voivat koska tahansa sulkea tämän jos katsovat että meno on liian epäeettistä. Voisi olla ihan hyväkin jos niin kävisi. Tilalle tosin tulisi ehkä joku yksityisen/anonyymin tahon ylläpitämä ylimammalauta, mutta itse en varmaankaan sellaiselle palstalle siirtyisi. Olen täällä sen aikaa kuin kiinnostaa ja tätä ylläpidetään, sit jos loppuu ni sit loppuu.
Heh, tietysti kaikki tulevat tähän ketjuun vain todistelemaan itselleen, että minä en ole mitään törkeää täällä kirjoittanut, minä en ole niin tyhmä. Silti tämä palsta on täynnä törkyjuttuja.
Minä olen kyllä monesti menettänyt täällä hermoni ja myös ilmaissut sen, toisinaan aivan liian kärkevästi. Lähinnä kaikesta valittajille ja tahallaan väärin ymmärtäjille tulee ärähdeltyä. Samoin niille, jotka vain haukkuvat kaikkea, mutta eivät koskaan keksi mitään perusteluita mielipiteelleen tai parempaa ehdotusta.
Tosielämässä en missään nimessä olisi tällaisten ihmisten seurassa. En tiedä, miksi käyn tällä palstalla. Ehkä vain siksi, koska täällä on niin vilkasta. Muualla on hiljaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
eli loppuikäsi
tjaa, sitä ei osaa sanoa, tuleeko joku kiinnostavampi someilun muoto joka joskus syrjäyttää av:n. Aika vähän on nykyään jäljellä palstoja, jotka 15 vuotta sitten olivat suosittuja, näilläkin kun on oma eräpäivänsä jolloin nämä vanhenee.
Minäkin olen pettynyt sinuun.