Kuinka paljon vanhemman tulee kestää lasten pelleilyä?
Meillä on pieni asunto ja olen huomannut, että mua yhä enemmän stressaa jo ajatus siitä. että lapsen kaverit tulee käymään. Ovat toisluokkalaisia. Olen alkanut pitää siksi aika tiukkaa linjaa mölyämisen suhteen. Omalla lapsella käytös menee helposti "esittämiseksi" kavereiden läsnäollessa, käyttäytyy siis niinkuin ei koskaan tottelisi ja saattaa vastata johonkin kehotukseen kuin sanoisin sen vitsillä. Raivostuttavaa! Tänään pistin kaverin suoraan lapsen huoneeseen odottamaan, kun lapsi syö (siis saa meillä syödä vieraat, mutta jos vieras ei syö vieressä ja oma lapsi syö niin pelleilyn esiintyminen on lähes väistämätöntä.) Sitten kun pelasivat viereisessä huoneessa, kehotin pari kertaa pitämään volyymin alhaalla. Peliajan loputtua komensin lapset ulos, koska meno alkoi heti päätyä kohti riehumisleikkejä/älytöntä ärsyttävää älämölöä (tekoäänet, kiljuminen).
Miten teillä? Käyttäydytään teillä jo valmiiksi kunnolla, olenko ainoa joka joutuu palauttamaan auktoriteettia sekä lapselle että kavereille? Olenko liian tiukkis?
Mikä olisi sopiva tapa palauttaa rauha taloon? Pitäisikö joskus lapselle laittaa vaikka "ei kavereita" päiviä muutama huonon käytöksen seurauksena. Leikkiä saa ja ääntäkin maailmaan mahtuu, mutta kyllä ne riehunnat kuuluu ulkotiloihin ja jos ei kaveri normaalista sanomisesta tottele mun sääntöjä, niin saa mennä kotiinsa.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä olet itse kotona, jos se stressaa noin paljon. Lähde ulos lenkille ja sitten komennat lapset ulos/ kaverille.
Olen sairas enkä voi liikkua paljon. Eilen käytin jalkojani sen verran ettei tänään paljon voi. Hyvä idea kyllä varmasti jollekin muulle. ap
No mun mielestä on normaalia ajatella, että teidän kodissa teidän säännöt. Ne säännöt saa parhaiten perille ennen kuin tilanne on päällä. Räyhääminen harvoin auttaa.
Voisiko sääntönä olla vaikka että sisällä tietyt tekemiset, ulkona toiset.
Lapsen tarve esittää tulee kaverisuhteista; sitä voi olla vaikea ratkaista komentamalla.
Miksi sinä olet itse kotona, jos se stressaa noin paljon. Lähde ulos lenkille ja sitten komennat lapset ulos/ kaverille.