Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kovat vatsakivut (rv 31)

Vierailija
05.11.2016 |

Hei! Olen tällä hetkellä rv31. Lähes koko raskauden ajan olen kärsinyt jonkinasteisista vatsakivuista, mutta neuvolasta olen saanut sen käsityksen, että kivut kuuluvat kohdun normaaliin kasvamiseen ja vauvan liikkumiseen. Haluaisin kuitenkin jonkinlaista selvennystä siihen, että milloin vatsakivut vaativat yhteydenottoa päivystykseen? Minulla kivut ovat hyvin usein, lähes päivittäin niin kovia, että vain makaaminen tietyssä asennossa helpottaa oloa. Kivut usein myös estävät liikkumisen tai kotitöiden tekemisen. Onneksi olen tällä hetkellä työttömänä, töissä en mitenkään pystyisi käydä. Neuvolassa kävin muutama päivä sitten, ja virtsa oli puhdas, verikoe minulta otettiin sappi/maksa-arvojen varalta ja sen arvot olivat normaalit, ja verenpaineeni on pysynyt normaalina. Päänsärkyä tai muita raskausmyrkytyksen oireita minulla ei ole. Tosin olen kärsinyt aika vaihtelevasti koko raskauden ajan voimakkaasta kutinasta etenkin käsivarsissa iltaisin, ja tähän on yleensä yhteydessä voimakas jano. Joskus janontunne on yhteydessä myös näihin vatsakipuihin, ja vettä on saattanut mennä jopa yli 7, jopa 10 litraa päivässä.

Onko tämä vielä normaalia? Vauvan liikkeitä olen seurannut eikä niissä ole poikkeavuuksia.

Kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä tarkentaa, että vatsakivut tuntuvat joka vaihtelevasti joka puolella vatsaa, en pysty tarkentamaan tiettyä osaa vatsasta mistä ne lähtisivät. Kivut yleensä myös helpottavat syömällä tiettyjä ruokia, tai saattavat joskus pahentua ruokailun jälkeen. Ylipainoa minulla ei ole.

Ap

Vierailija
2/2 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Vatsakipuja voi raskauden aikana olla monesta syystä. Jotkin ruoat, kuten paprika tai suklaa voivat aiheuttaa kovaa närästystä, joka voi tuntua vatsan yläosassa tai selänkin puolella. Ummetus voi aiheuttaa kovan, aaltomaisen tai jatkuvan vatsakivun. Kuitujen riittävä saanti on siis raskauden aikana erityisen tärkeää.

Vatsa voi olla kipeä, koska kohtu painaa vatsaontelon elimiä ylöspäin ja näin aiheuttaa ummetusta tai muuten epämukavaa oloa. Vannemainen ylävatsakipu viittaa raskausmyrkytykseen, mutta siihen liittyy muitakin oireita.

Kohdun ja kohdun kannattajalihasten ja muiden rakenteiden venyminen voi aiheuttaa kipua. Myös venyvät vatsalihakset ja vatsanpeitteet voivat olla hellät, kun kohtu kasvaa suureksi.

Päivystykseen vatsakivun vuoksi on lähdettävä, jos se on niin kovaa, ettei sen kanssa kotona pärjää särkylääkkeestä huolimatta. Jos kipuun liittyy kuumetta, oksentelua, ripulia ja/tai ummetusta, on myös käytävä tarkastuttamassa tilanne.

Virtsatieinfektio raskaana on aina päivystystilanne, jos neuvola ei ole auki. Eli jos sinulla on virtsatietulehdukseen viittaavia oireita; kipua virtsatessa, verivirtsaisuutta, jatkuva virtsaamisen tarve ja kuume, ole yhteydessä neuvolaan tai päivystykseen.

Kova kipu vatsan alueella voi olla myös käynnistyneen synnytyksen merkki. Tällöin kipu tuntuu aaltomaisena ja vatsa kovettuu supistuksen ajaksi, jonka jälkeen se rentoutuu ja kipu helpottaa. Jos 37 raskausviikkoa ei ole tullut täyteen, on kyse ennenaikaisesta synnytyksestä.

Vatsanahka voi kutista raskauden aikana ilman, että kyseessä olisi mitään hälyyttävää. Kutina usein johtuu ihon venymisestä. Tällaista venymistä voi tapahtua myös reisissä, pohkeissa, takamuksessa, lanteilla ja olkavarsissa, jos äiti lihoo nopeasti tai kärsii turvotuksesta. Venyminen voi jättää jälkeensä raskausarpia, jotka vaalenevat ajan myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi