Siis onko "säästöliekki" nyt totta vai ei
Löytyykö tästä jotain oikeasti faktaa...ei kenenkään bloggarin juttuja. Aloin laihduttamaan ja joka tuutista tulee että varo säästöliekkiä argh. En vaan ymmärrä miten vaikka anoreksia toimii jos tämä on totta. Olen myös joskus normaalipainoisena laihtunut n. 10kg viikossa kun olin sairaana..
Kommentit (35)
Ei ole totta ainakaan minun kohdalla. Aloitin laihduttamisen joskus alle 15 vuotiaana ja ihan yhtä hidas aineenvaihdunta mulla oli silloin kuin nyt yli kymmenen vuotta sen jälkeen. Eli mulla on vaan aina ollut sellainen aineenvaihdunta että kun syö noin tuhat kaloria päivässä niin paino tippuu noin kilon viikossa ja jos paastoaa niin silloin paljon nopeammin. Ensimmäiset kilot lähtee aina reippaammin koska ne on ruokaa joka ei ole vielä tullut ulos, mutta sen jälkeen tasaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö tästä jotain oikeasti faktaa...ei kenenkään bloggarin juttuja. Aloin laihduttamaan ja joka tuutista tulee että varo säästöliekkiä argh. En vaan ymmärrä miten vaikka anoreksia toimii jos tämä on totta. Olen myös joskus normaalipainoisena laihtunut n. 10kg viikossa kun olin sairaana..
Itse asiassa juuri anoreksia on yksi todiste säästöliekin olemassaolosta. Anorektikot pysyvät säästöliekin ansiosta hengissä hyvinkin pitkään huomioiden lähes olemattoman energiansaannin ja pakonomaisen liikunnan. Jos heidän elimistönsä ei menisi säästöliekille, he kuolisivat nälkään huomattavasti nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa juuri anoreksia on yksi todiste säästöliekin olemassaolosta. Anorektikot pysyvät säästöliekin ansiosta hengissä hyvinkin pitkään huomioiden lähes olemattoman energiansaannin ja pakonomaisen liikunnan. Jos heidän elimistönsä ei menisi säästöliekille, he kuolisivat nälkään huomattavasti nopeammin.
Väärin, läheskään kaikki anorektikot eivät elä olemattomalla kalorinsaanniilla vaan esim jollain 1000-1200 ja laihtuvat hitaasti tai pysyvät samassa. Sitten kompensaatioksi on säännölliset ahmimiskohtaukset.
Elimistö on hyvin tarkka ja yksityiskohtainen systeemi, jossa tasapaino on tärkeä asia. Tasapaino voi vinksahtaa hyvin monella tavalla hieman vinoon niin, että näennäisesti on terve, mutta kroppa ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Hormonitoiminta, suoliston bakteerikannat ja monet muut asiat vaikuttavat asiaan tavoilla, jotka eivät ole vielä selvillä.
Elimistö myös muistaa ja reagoi menneeseen paljon luultua enemmän. Esimerkiksi taipumus alkoholismiin tai nälänhätä näkyvät jopa kaksi sukupolvea eteenpäin kropan toiminnassa. Sen vuoksi on ilmeistä, että jatkuva painon sahaaminen, erityisesti näännytysdietit, jättävät jälkensä kehoon. Ihmisten elimistöt myös reagoivat asioihin eri tavalla, eli aina ei voi yleistää omaa tilannetta tai kokemusta koskemaan kaikkia muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, läheskään kaikki anorektikot eivät elä olemattomalla kalorinsaanniilla vaan esim jollain 1000-1200 ja laihtuvat hitaasti tai pysyvät samassa. Sitten kompensaatioksi on säännölliset ahmimiskohtaukset.
1000 kaloria on täysin olematon energiamäärä, jos pakkoliikunnalla kulutetaan 3000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, läheskään kaikki anorektikot eivät elä olemattomalla kalorinsaanniilla vaan esim jollain 1000-1200 ja laihtuvat hitaasti tai pysyvät samassa.
40-kiloisella anorektikollakin perusaineenvaihdunta + päivittäisen rankan liikunnan(vaikkapa 1h kova juoksulenkki) aiheuttama energian palaminen tarkoittaa laskennallisesti sitä, että tämän pitäisi laihtua n. kilon verran viikossa 1000-1200 kcal syömällä.
Tuossa vaiheessa monella anorektikolla painonlasku kuitenkin jumittuu/pysähtyy noilla kalorimäärillä, ja se nimenomaan johtuu säästöliekistä.
Toisaalta anoreksiasta toipuessa esim. sairaalassa osa joutuu syömään todella valtavia kalorimääriä painon nostamiseksi varsinkin loppuvaiheessa, kun keho mukautuu runsaaseen energiansaantiin ("käänteinen" säästöliekki).
Mitä alemmaksi rasvaprosentti menee, sitä alemmaksi keho pyrkii tiputtamaan kulutustaan. Osa menee ihan vaan hidastuvan aineenvaihdunnan piikkiin, osa on ihan keskusherloston säätelemää spontaanin liikkumisen vähenemistä ja yleistä letargiaa. Kun rasvaprosentti palautuu luonnollisemmaksi, niin prosessi käy toiseen suuntaan.
Tässä hyvin selkeä suomenkielinen esitys asiasta:
http://www.fast.fi/2016/kuinka-keho-saatelee-rasvaprosenttiaan/
Tuolta lopusta löytyy linkit myös erinomaiseen Lyle McDonaldin artikkelisarjaan, joka kannattaa lukea, jos oikeasti haluaa tietää, miten kehon rasvaprosentin säätöjärjestelmä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki tutkitusti hidastaa vanhenemista.
Laitapa lähde?
Nuorena opiskelijana elin vaiheen jolloin elin aliravitussa tilassa puoli vuotta. Suorastaan luut paistoivat lihan läpi. Tämän jälkeen kun pääsin töihin aloin lihomaan, lihomaan ja lihomaan. Ennen tuota aliravitsemusta voin syödä mitä tahansa miten paljon tahansa ilman että tuli kilon kiloa. Toki tämän kaiken voi selittää pelkkä ikä, mutta epäilisin myös epigenetiikalla olevan osansa. Laihduttaminen tuntuu lähes mahdottomalta ja kilot tulevat hetkessä takaisin. :(
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan mitään säästöliekkiä ole olemassakaan. Kuinka ne keskitysleirillä muuten laihtuivat ja kuolivat nälkään.
Vankien oikeudet, esim. ruokaan, eivät tainneet olla vielä kansainvälisten sopimusten piirissä.
Mutta hienoa, että löysit kaikkein ontuvimman esimerkin.
Kaikki Jutat, Martinat, Ritakit, Nannat ja muut ”hyvinvointivalmentajat” vaahtoaa säästöliekistä koska sen turvin saa hyväuskoisille hölmöille lisäravinnekauppaa
Tottakai elimistö vastustaa laihtumista. Mutta jos syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu vääjämättömästi. Ravinnon laadulla ei ole tässä merkitystä. Kalorit voi koostaa vaikka pelkästä suklaasta, silti laihtuu.
Jatkossa voidakseen laihtua on syötävä yhä vähemmän ( tai sitten liikuttava rutkasti enemmän). Tämä ei johdu mistään säästöliekistä, vaan on ihan matemaattinen fakta. Laihduttajan on siis varauduttava siihen, että laihduttuaan on syötävä entistäkin vähemmän laihtuakseen edelleen. Joillekin voi olla psykologisesti vaikeaa hyväksyä tämä.