Mandela Efekti - eikö REIjo Salminen kuollut jo?
Googlatkaapa mandela efekti.
Monilla on samoja muistoja - eri asioista - jotka nykymedia väittää vääriksi.
Esimerkiksi että Mandela kuoli jo joskus paljon aikaisemmin, kuin vasta äskettäin.
Minä muista selvästi, kuinka ilmoitettiin Reijo Salmisen kuolleen. Tämän visanpitäjän. Enkä puhu Otilasta.
Kuinka monella on sama muisto?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ozissa osastonjohtaja McManus joutui omalle osastolleen vangiksi. Minä plus neljä muistamme tämän. Oikeasti näin ei käynyt.
Nyt se on sinä plus viisi! 🙋
No ihan käsittämätöntä! Yritin joskus googlailla onko tästä tehty vaihtoehtoinen versio mikä ei jostain syystä päätynyt vaikkapa dvd-julkaisuun mutta televisiossa esitettiin. En löytänyt tietoa. Ja nimenomaan tämä olisi tapahtunut televisiossa näytetyissä jaksoissa. Dvd:llä tätä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varma, että Petra Piipari kuoli viime vuonna.
Ensimmäinen kerta, kun ikinä kuulin Petra Piiparista, oli viimeviikkoinen kuolinuutinen.
Jos ottaisitte asioista selvää, ettekä kirjoittelisi vain mutu-tuntumalla, niin tietäisitte, että Reijo Salmisia on ollut julkisuudessa ainakin kolme. Taikuri Salminen on edesmennyt, mutta juontaja Salminen ja imitaattori Salminen elävät edelleen. Näitä tietoja ei ollut lainkaan vaikea kaivella Googlesta / Wikipediasta esille.
Muistan oli uutisissa
Ollaan eri worldissa kuin base world
Hullu maailma
Nimenmaan thiliathalia Salminen ja siksi se lopetettii kin
Otila erikseen
Koska M Jackson pitää come backin
Cernin kokeet muuttanut aikajanoja
Thilia thalia lopetettiin siksi
Otila kuoli myöhemmin
Reijo Salminen on tähän asiheeseen huono esimerkki, koska on ollut kolme julkkis Reijo Salmista, jotka ovat vaikuttaneet suurinpiirtein samoihin aikoihin ja heistä yksi siis on jo kuollut.
Mandela-efektissähän nimenomaan on kyse siitä, että suuri joukko ihmisiä muistaa väärin jonkun asian tai tapahtuman. Koska esiintyviä julkkis Reijo Salmisia on ollut peräti kolme ja heistä ainakin yhden kuolemasta on jo ihan todenperäisesti kerrottu, niin henkilöiden sekaantuminen keskenään on ollut hyvin mahdollista. Kyseessä siis ei niinkään välttämättä ole väärä muisto, vaan eri Reijo Salmisten sekoittaminen keskenään.
Muutenkin hieman ihmettelen, että tuolle ilmiölle on annettu nimi nimenomaan Mandelan mukaan ja väitetään, että moni muistaa hänen kuolleen jo 80-luvulla. Eli siis ei luule, vaan "muistaa", eli kyseiset ihmiset ovat siis itse eläneet 80-luvun.
Ilmiön nimityshän varmasti on kehitetty ihan muualla kuin Suomessa, mutta uskoisin, että Mandelasta uutisoitiin hyvin paljon 1980, 1990 ja 2000-luvulla muuallakin maailmassa. Ainakin Suomessa uutisoitiin Mandelan tekemisistä niin paljon kyseisillä vuosikymmenillä, että vaikea kuvitella jonkun suomalaisen nuo ajat eläneen ihan oikeasti muistavan hänen kuolleen jo 80-luvulla.
Kuka muistaa Salmisen uutisoinnin?