Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vapaata töistä, kiitos!

09.03.2006 |

Mitä mahdollisuuksia minulla on vähentää työmäärääni 3,5 vuotiaan tyttäreni hoitoa varten. Tyttö on tarhassa ja minä töissä ma-pe klo 8 - 16. Onko mahdollista, että voisin pitää joka toisella viikolla yhden päivän vapaata, ja mieheni vastaavasti joka toisella viikolla? Auttaako kela, vai meneekö omasta pussista, ja pitääkö työnantajan suostua tällaiseen järjestelyyn? Kertokaa kokemuksia!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 3-vuotiaan tai ykkös/kakkosluokkalaisen vanhemman työajan lyhennykseen.

Yli 3-vuotiaan lapsen vanhemmalla on kuitenkin oikeus osittaiseen hoitovapaaseen eli työajan lyhennykseen (=palkka vähenee samassa suhteessa, mutta ehkä pienenevät verotkin?).

KAI sitä vapaata voi jakaa vanhempienkin kesken, en tiedä...?

Itse olen ollut osittaisella hoitovapaalla niin, että lyhensin työaikaani joka päivä. Tein siis 7,5 tunnin sijaan 6-tuntisia päiviä, jolloin lapsella oli joka päivä lyhyemmät hoitopäivät. Yhden päivän pitäminen vapaata viikossa ajaa tietysti saman työajan lyhennyksen.

Vierailija
2/3 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus olisi myös miehellä siihen, eli vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata päällekkäin, kunhan ne töistäpoissaolojaksot eivät ole päällekkäin. Ja tosiaankin yli 3 vuotiaalle ei saa tukea kelalta. Osittainen hoitovapaa on oikeus, mutta jos työnantaja ei meinaa suostua, niin silloin on otettava työajanlyhennys päivittäin.Omaan työni tämä ei edes kävisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tarkoittaa 80% työntekoa. Järjestelystä sovitaan työnantajan kanssa ja vapaata voi pitää joko päivän viikossa tai ottaa lyhennystä joka päivä. Oikeus vapaaseen on siis subjektiivinen, mutta järjestelyistä on sovittava tynantajan kanssa.

Jos otatte molemmat osittaista hoitovapaata, niin ette saa ottaa sitä yhtä aikaa. Vapaapäivät siis eri päiville tai työajan lyhennys esim. toisella aamupäivä ja toiselle iltapäivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän