millainen ' häikäisyn estojärjestelmä' teillä on autossa?
Moikka
Kevät tulee ja päivät kirkastuu. Ja se aurinkokin alkaa taas paistaa silmiin. Ainakin takapenkillä istuvan taaperon silmiin, joka istuu siis selkä menosuuntaan. Aurinkolasit ei pysy päässä ja ne imukupilla kiinnitettävät ' varjostimet' on aina väärässä kohtaa...
Oltais uutta autoa katselemassa ja niihin olis saatavissa joko tummenetut takalasit tai sellaiset ' rullaverho -systeemit' , jotka on sitä samaa matskua kuin nuo imukupillakin toimivat.
Mitä teillä on ja toimiiko hyvin?
T: MrsH
Kommentit (5)
+ noi imukuppivarjostimet. Mutta ei seekään riittä.
Ehdottomasti tummat lasit parantaa asja.
Kannata käytä virossa tummentamassa ikkunat. Esimerkiksi meillä meni takaikkuna + takaovenlasit 800 kruunua. Isommilla autoilla keskimäärin noin 1500 kruunua. :)
Paras vaihtoehto lienee tummennetut lasit. Niinpä meilläkin nyt vihdoin laitetaan uuteen autoon tummennukset, sillä ei noilla imukuppijutuilla todellakaan pärjää.
Tummennukset saa teetettyä 240 eurolla ainakin täällä etelä-Suomessa. Meinasimme nimittäin hankkia tämänhetkiseen autoon tummennukset, mutta päädyimmekin auton vaihtoon...
Noissa tummennuksissakin on sitten ihan mielettömän suuria eroja. Esim. uusiin autoihin saatetaan tehdä tummennukset jo tehtaalla, jolloin siihen tummuusasteeseen ei voi lainkaan vaikuttaa. Ne ovat yleensä tosi vaaleita tummennuksia, jolloin saattaa edelleen kärsiä samasta häikäisyongelmasta " tummennuksista" huolimatta. Kannattaa itse mennä paikanpäälle autoliikkeeseen (uuden auton yhteydessä) valitsemaan sopiva tummuusaste, jotta saa mieluisen lopputuloksen.
Itse ostettiin kalvoa ja laitettiin takasivuikkunoihin. Tarkoitus oli laittaa myös takaikkunaan, mutta oli liian vaikeaa meille. Kalvo meni järkyttävään ruttuun. Mutta sivuikkunoissa toimii hyvin.
Ainakin täällä vissiin autoliikkeet laittaa samaa kalvoa niin pyydettäessä, eli olisiko kyseessä sma tummennus, josta joku tuossa aikaisemminkin mainosti parin sadan euron hintaan.
Ihan hyvä saa laitettua kun vähän harjoittelee. Kiinnitys tapahtuu saippuavedellä ! Ei siis mitään liimaa, joten saa poiskin myöhemmin. Ja maksoi Biltemassa noin 10 euroa!
Talveksi otettiin muuten pois, oli meidän milestä häiritsevä pimeällä ajettaessa kun vaihtoi kaistaa tms. , keväällä laitetaan taas uudet.
Niistä verhoista pääsee aina aurinko paistamaan jostain raosta, lisäksi verho häiritsee minua jonkin verran ajaessani autoa, siitä kun ei näe kunnolla läpi (tai riippuu verhosta).
Minulla on vanha Toyota Carina II, jossa on todella iso takalasi eikä mikään verho siihen riitä. En vain millään raaskisi viedä sitä tummennettavaksi, sillä se maksaa helposti monta sataa euroa, ja toivottavasti saan uuden auton lähitulevaisuudessa. Onneksi esikoinenkin 2,5v suostuu jo pitämään aurinkolaseja, vauvana ei mikään pysynyt päässä. Ja kuopukselle ostin kuminauhalliset aurinkolasit, toivottavasti ovat hyvät!