Hei, te ruoka-aine allergioista kärsivät
Te, joilla vielä aikuisiällä ruoka-aineallergioita, miten pärjäätte niiden kanssa esim kutsuilla, juhlissa, kylään mennessä? Ilmoitatteko aina etukäteen näihin paikkoihin allergioistanne, vai katsotteko paikan päällä, mitä on turvallista syödä? Entä jos menette kylään; ilmoitatteko kyläpaikkaan etukäteen allergioista? Itse en haluaisi olla "vaivaksi" juuresallergioideni kanssa, mutten myöskään haluaisi etukäteen jännittää kovasti, miten turvallista on ylipäätään syödä kylä/juhlapaikassa mitään.
Kommentit (9)
En ilmoittele mitään, syön mitä voin tai olen syömättä/syön omia eväitäni. En haluaisi tehdä mitään numeroa ruokarajoitteistani mutta ikävä kyllä jotkut muut usein haluavat hössöttää, että voivoi eikö mikään käy, kaivan sinulle jääkaapistani jotain, mitä sinä sitten syöt kun et sitä ja tätä voi syödä. Mä olen tosi fine ruokavalioni kanssa enkä missään nimessäodota erityisjärjestelyjä, niin ärsyttää kun muiden hössöttämisen vuoksi joutuu monesti huomion keskipisteeksi.
No, jos ei ilmoita etukäteen, niin sitten kauhea show, kun ei kerran voi syödä mitään.
Ilmoitan etukäteen sillä alkergiani on vakavia. Mutta aina ei voi olla kyläpaikassa/juhlissa siltikään varma, joten lääkkeet aina mukana. Kaikkein ikävintä on, jos allergioistani tehdäön suuri numero-huomaamaton ja eleetön suhtautuminen on se, mitä varmaan moni allergikko toivoisi.
On paikkoja, jossa huomioidaan allergiani. Olen toki sanonut, että voin tuoda omat eväät. Ja sitten on niitä paikkoja, joissa en syö lainkaan tai omat eväät. On nimittäin ihmisiä, jotka vähättelevät allergioita(ni). Omat allergiani ovat pähkinät, kiiwi, mansikka.
En ilmoittele, ellei erikseen kysytä. Muutenkin ahdistaa se että juhlissa ja kylässä aina oletetaan että jokainen ahtaa X-määrän kakkua ja pullaa ja muuta epämääräistä. Minulla on oma ruokavalioni ja ateriasuunnitelmani ja haluan pitäytyä niissä.
Jos minua varten on erikseen tehty tarjoilut allergiani huomioiden niin tulee sellainen olo, että on "pakko" syödä niitä. Toki esim. häät ja muut isommat tapahtumat ovat sellaisia, joihin allergiat yleensä pyydetäänkin ilmoittamaan, ja silloin toki teen niin.
Keliaakikkona ja moniallergikkona vien omat eväät mukanani kaikkialle.
Olen itse allerginen, ja huomannut, miten eri tavalla ihmiset voivat suhtautua allergioihin. Toiset ottavat sen neutraalisti, ja huolellisesti katsovat, ettö tarjoilu on minulle turvallinen. Toisilla (onneksi harvoilla) on vähättelevä asenne, ja ruoat valmistetaan "sinnepäin" (tyyliin "eihän tässä ollut kuin vähän pähkinää"). Jos allergia on vakava, siihen pitää suhtautua vakavasti. Kukaan ei halua valita itselleen allergiaa, josta voi pahimmillaan saada vakavia oireita, mutta kaikki eivät tätä aina ymmärrä. Tuttavapiirissa on jopa pariskunta, jossa puoliso vähättelee ja kiusaa toista allergioista - mielestäni tämä on jo tosi ilkeää.
Nykyään menen aina täysin vatsoin ja omilla eväillä. Siis jos en ole ihan varma.
Mä olen allerginen ainoastaan kalalle ja sitä harvoin tarjotaan niin ettei olisi mitään muuta tarjolla, esim juhlissa jos on voileipäkakkua missä on kalaa niin yleensä on sitten pöydässä jotain muuta mitä voin syödä joten tuollaisissa tilaisuuksissa en ole jaksanut etukäteen ilmoittaa koska jätän sen kalan vain ottamatta. Eriasia sitten jos joku kutsuu vaikka illalliselle luokseen niin ilmoitan kyllä että kalaa en sitten voi syödä.