Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoden 1992 suhteen indeksikorjattu opintotuki olisi 870€/kk

Vierailija
31.10.2016 |

http://www.kela.fi/documents/10180/1169455/optuhistoriap.pdf/ce4725d4-7…
Jep. Eli älkää te 80-90-luvulla opiskelleet aukoko päätä kuinka "ennenkin pärjättiin niin hyvin opintotuella". Mä saan tällä hetkellä (verojen jälkeen) opintotukea huimat 470€. Tuo indeksikorjattu tuki olisi lähes tuplat!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain opintotukea 535 markkaa. Vuokra oli 900 markkaa. Alkuun opistossa ruoka oli maksullista. Töissä piti käydä, jotta sai maksetuksi ruuat, seutulipun koululle (jossa siinäkään ei alkuun ollut opiskelija-alennuksia), sähkön, puhelimen, koulkirjat. Kuulostaa hiton duurelta tuo indeksi korjattu raha, sillähän maksaisi vuokran kokonaan ja jäisi vielä ylikin. Vai mahtaako se olla yliopistoopiskelijoiden rahan määrä?

Vierailija
2/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laman pohja on hyvä vertailuajankohta? Kaikissa muissakin asioissa saataisiin vääriä lukuja valitsemalla lähtövuodeksi. 1980- luvun lopulla oli sosialistihallitus, joka jakoi rahaa kaikille. Lama oli ihan demarivaltiovaraonministerien omaa aikaansaannosta. Rakennettiin mm. sairaala, johon ei riittänyt henkilökuntaa. Valtio ei kestämyt sitä ilmaisen rahan jakoa, mitä silloin tehtiin. Eikä kestä nytkään, vaikka vain harva osaa ajatella, mihin tämä ainainen velanotto viimein johtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja silloin maksettiin harjoittelusta palkkaa ja kesätöitäkin oli. -90 valmistunut

Vierailija
4/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on ihan turha osoittaa sanojasi 1980-luvulla opiskelleille. Opintotukea korotettiin reilusti 1992. Sitä ennen opintotuki (ilman lainaa) oli selvästi alhaisempi kuin nykyisin. Opiskelin itse 1980-luvulla opintorahalla ja opiskelijan asumislisällä yhteensä maksoi suunnilleen puolet kahden hengen huoneen vuokrasta Teekkarikylän soluasunnossa. Sen jälkeen taisi jäädä käytettäksi rahaa noin 100 markkaa kuukaudeksi. Esim. yksi opiskelijahintainen lounas opiskelijaravintolassa maksoi 7,30-8,30 markkaa.

Koska nykyopiskelijat eivät välttämättä ymmärrä, niin selvennän vielä, mitä tarkoittaa kahden hengen huone: kaksi (alunperin toisilleen tuntematonta) opiskelijaa asui samassa huoneessa. Olohuone ja keittiönurkkaus olivat yhteisiä 4 muun opiskelijan kanssa (eli samassa solussa oli kolme kahden hengen huonetta). Joskus 3. tai 4. opiskelijavuotena pääsi sitten muuttamaan yhden hengen huoneeseen (joka toki edelleen sijaitsi muutaman hengen solussa).

Vierailija
5/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin1980-luvulla ja opintotuella (opintoraha +asumistuki) ei saanut maksettu edes 245 markan soluasunnon (jaettu huone) vuokraa. Opintolainalle elettiin ja kun aloin maksaa sitä 1990-luvun alussa, niin korko oli pahimmillaan 11,55%. Vielä 1994 opintolainan korko oli yli 10 %, kun asuntolainaa sai jo 5 % korolla. Koroista päätti eduskunta, ei siis pankit. 

Vierailija
6/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina oli kuitenkin korkotuettua. Valtion korkotukimenot kasvoivat niin suuriksi, että mieluummin korotettiin opintoraha ja tehtiin lainasta markkinakorkoista vuonna 1992. Porvarihallitus oli vallassa silloin, ei ollut vasemmiston juoni.

Seurauksena oli se, että opintolainan ottaminen romahti.

Vierailija
7/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksikorotusten huomiointi opintotuissa (plus muissa ) olisi sekä järkevää että oikein.

Mutta silloin siitä menisi köyhän opiskelijan kyykyttämisen ja nöyryyttämisen maku.

Kärsikää saatanat nälkä jos haluatte sivistystä.

"niin nythän pääsee työläisten lapsetkin opiskelemaan kun me heitä nykyään melko reilusti tuetaan"" sanoi eräs vanhan kansan vanhaa rahaa itse aikoinaan perinyt porvarimummeli ihan pokkana naapurin yh-lähihoitajan tyttären lakkiaisissa.

Jotenkin veti hiljaiseksi.

Sentään 2000-lukua tässä eletään.

Eikä mikään ole muuttunut.

Vierailija
8/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1992 oli porvarihallitus, joka joutui siivoamaan sdp:n eli rahanjakopuolueen aiheuttaman katastrofin. Siksi 1992 ei ole oikea vertailukohta mihinkään. Ri myöskään 2009, jolloin seuraava talousromahdus osui. Näitä sotkuja siivotaan vielä pitkään, sanokaa mun sanoneen.

Vierailija
9/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina oli korkotuettua vain opiskeluajan ja noin kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Sen jälkeen joutui maksamaan täyden koron. Minäkin olen maksanut opintolainasta yli 10 %:n korkoa. Valmistuessani minulla oli opintolainaa yli 60 000 markkaa, vaikka opiskelin vain 5 vuotta.

4

Vierailija
10/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoihinhan juuri pitäisi panostaa. Nopeuttaisi valmistumis aikoja. Opiskelijoihin sijoittaminen on kuin laittaisi rahaa säästöpossuun. Työttömille, jotka ei edes halua tehdä mitään, ei pidä antaa pakollista määrää enempää.

Opiskelijoissa on tulevaisuus, mitä nopeammin pääsee koulusta ulos sen parempi! Tämä pitäisi nyt jo tajuta.

Vierailija
11/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 90-luvun alussa opintotukea 505 markkaa, eli 85€/kk. Yliopisto-opiskelija sai tuplasti. Vuonna 1994 tuki nousi huomattavasti, mutta silloinhan minä siirryin valmistuttuani kortistoon. Kannattaa nyky nuorten kadetia...  

Vierailija
12/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

V.94 opintotuki oli n. 1300 mk ja alle 20 v. katsottiin vanhempien tuloja. En siis saanut kuin asumistuen ja elelin kesäsäästöillä. Kyllä nyt on paremmin.

Vierailija
13/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole tainnut lukea linkkiään.

Opintotuki nousi vuonna -92.

Muutokset on olleet kohtuullisien pieniä sen jälkeen.

Opintotuki plus opintolaina tekee ihan todellisuudessa sen reilu 800.

Muutaman vuoden oli opintotukipsinotteista. Mutta silloin ei ollut korkotukea vaan lainan korot huipussaan ja työttömyys 20 % (nut 8%)

Eli kyllä oltiin tiukilla. Me -80 luvulla opiskelleet. Ja omalla tavallaan myös -90 luvulla. Silloin lama oli todellinen ja kauhea

Eli lue nyt ensin ja uhoa sitten

Vierailija
14/14 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1992 oli porvarihallitus, joka joutui siivoamaan sdp:n eli rahanjakopuolueen aiheuttaman katastrofin. Siksi 1992 ei ole oikea vertailukohta mihinkään. Ri myöskään 2009, jolloin seuraava talousromahdus osui. Näitä sotkuja siivotaan vielä pitkään, sanokaa mun sanoneen.

Juuri -92 nostettiin opintotukea. Painopiste siirry muutamaksi vuodeksi opintotukeen lainan sijaan.

Eli se siitä rahan jaosta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi