Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintola-alalla työskennelleet (alv-asiaa)!

Vierailija
31.10.2016 |

Asiakas ostaa jonkin juomasekoituksen (esim. Gin Tonic). Tarjoilija kirjaa kassajärjestelmään erikseen ginin (jossa alv 24 %) ja tonic-veden (alv 14 %). Onko tämä laillista, vai tulisiko juomasekoitukset kirjata yhtenä myyntiartikkelina, jolloin alv on 24 %? Ensimmäisessä menettelytavassahan ravintola saa enemmän voittoa (jos verolliset hinnat olisivat samat), koska arvonlisäveron osuus on pienempi.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilaat GT:n, tilaat itse asiassa yhden ginin ja yhden tonicin. Niin minä sen ainakin kuulen ja kirjaan kassaan.

Vierailija
2/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tilaat GT:n, tilaat itse asiassa yhden ginin ja yhden tonicin. Niin minä sen ainakin kuulen ja kirjaan kassaan.

Ei ole siis merkitystä, vaikka sinä sekoitatkin juomat keskenään ja asiakas nauttii lopputuotteen, eikä tuotteita erillisinä?

Tätä kysymystä olen miettinyt paljon, enkä mistään ole löytänyt vastausta.

T. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pitää kirjata erikseen alv-kannan mukaan! Alkoholin alv on 24, ja limppareiden 14, ja kirjanpidossa on oltava myynnit eriteltynä omille alv-tileille. Jos laitettaisiin molemmat 24%, niin väärin menisi.

Vierailija
4/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pitää kirjata erikseen alv-kannan mukaan! Alkoholin alv on 24, ja limppareiden 14, ja kirjanpidossa on oltava myynnit eriteltynä omille alv-tileille. Jos laitettaisiin molemmat 24%, niin väärin menisi.

Kiitos vastauksesta!

T. ap

Vierailija
5/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole siis merkitystä, vaikka sinä sekoitatkin juomat keskenään ja asiakas nauttii lopputuotteen, eikä tuotteita erillisinä?

Tätä kysymystä olen miettinyt paljon, enkä mistään ole löytänyt vastausta.

T. ap

Sekoittamisella ei ole mitään väliä. Jos juoma koostuu kahden eri verokannan tuotteesta, menee niistä alvit kahdella eri prosentilla. Eihän siinä olisi mitään järkeä, jos aina verotettaisiin isoimman verokannan mukaan.

Vierailija
6/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alveilla ei ole mitään tekemistä yrityksen voiton kanssa. Yritys kerää alvit asiakkailtaan ja tilittää ne eteenpäin valtiolle. 

Vierailija
7/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alveilla ei ole mitään tekemistä yrityksen voiton kanssa. Yritys kerää alvit asiakkailtaan ja tilittää ne eteenpäin valtiolle. 

Tottakai on. Katsopas seuraava laskelma:

Oletetaan, että alkoholi maksaa 0,50 € (+ alv 0,12 €) ja mikseri toiset 0,50 € (+ alv 0,07 €). Eli ainekset maksavat yhteensä 1,00 € + alv 0,19 € = 1,19 €. Drinkki myydään viidellä eurolla. Jos virheellisesti koko juomasta perittäisiin 24 % arvonlisävero asiakkaalta, se olisi 0,97 € -> tilitettävää valtiolle 0,97 € - 0,19 € = 0,78 €.

Oikealla tavalla ravintola pystyy lisäämään mikserin hinnan osuutta drinkin hinnassa, jolloin tilitettävä alv vähenee. Esimerkiksi jos vitosesta alkoholin osuus olisikin 2,00 € ja mikserin 3,00 €, niin alv olisi 0,39 € + 0,37 € = 0,76 € -> tilitettävää valtiolle 0,76 € - 0,19 € = 0,57 €. Eroa valtiolle tilitettävässä alvissa siis yhden drinkin osalta 0,21 €, joka pitkässä juoksussa tekee pitkän pennin.

Vierailija
8/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttaja, mikä laskelmissani on muka väärin?

T. 7

Vierailija
9/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entä kun asiakas tilaa sinisen enkelin, kuulalaakerin, ampiaisen, mojiton, shotin tai vaikka irish coffeen, niin lyödäänkö jokainen elementti erikseen? Yleensä ne on hinnoiteltu könttäsummana.

kyselee entinen ravintolatyöntekijä, jonka ravintola-aikaan oli vain yksi alv% kaikelle tarjoilulle.

Vierailija
10/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos drinkin alkoholin tilavuusprosentti on yli 1,2 %, maksetaan 24 % alv. Jos tuotteet myydään erikseen, esim. gin ja tonic-vesipullo, ne voidaan myydä kahdella eri prosentilla (tonic 14 %:n verolla). Vaikea varmaan muuten edes hoitaa, jos drinkissä paljon osatekijöitä.Ruoka ja muut kuin alkoholi menee 14 %:n verolla, juomavettä lukuunottamatta.

Esimerkkjeä: katsokaa tai tilatkaa kirja:http://www.selanderoy.fi/fi/kirja/arvonlisavero-ja-hinnoittelu/

Asiahan on niin, että ravintola tekee alv:sta ostovähennyksen maksamistaan alveista ja myynnistä perimistään alveista ja tilittää näiden erotuksen valtiolle. Tukkuporras tekee saman eli ravintola tilittää enää ravintolan osuuden tuotteen arvon lisäyksen verosta.

Vierailija
11/11 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys kohtaan 10: Loppukäyttäjä eli asiakashan kaiken sitten maksaa hinnassa.