Palkkasalaisuus pitää loppua
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/palkansaajajarjestoilta-vih…
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kertoisitko-itse-palkkasi-e…
Olisi erittäin hyvä että palkat tulisi julki. Silloin palkkauksesta tulee tasa-arvoista ja kaikki saavat samaa palkkaa
Kommentit (39)
En kannata tasapalkkaa, mutta kannatan avoimuutta. Siis tyyliin "Näyttäkää minulle mistä palkkani muodostuu ja mitä voisin tehdä toisin, että ansaitsisin paikan seuraavalla palkkaportaalla". Ja sama taulukko pätisi kaikille siinä työpaikassa. Ja en nyt todellakaan puhu tessistä, se on surkea. Mutta nämä hämyiset henkilökohtaiset palkkaneuvottelut ovat syvältä. Jos työnantaja yksiselitteisesti sanoo, että koulutettu tai ylitöitä paiskiva saa enemmän, se on selkeää, eikä siinä ole mitään nokan koputtamista.
Kyllä palkat pitäisi olla julkiset. Mutta ei todellakaan automaattisesti sama palkka samasta työstä. Tehokkuus ja lopputulos jos on sama niin silloin sama palkka. Itse olen it-alalla asiantuntijana ja vaikka meillä kaikilla on periaatteessa sama työ, niin tehoissa ja lopputuloksessa on suuria eroja.
Meillä ainakin palkat on työpaikan sisällä julkisia. Voisin koska tahansa soittaa palkkatoimistoon ja kysyä kenen tahansa palkkaa. Lisäksi päätökset palkankorotuksista yms. ovat julkisia ja ne löytyvät intrasta kunhan käy katsomassa.
Mun työkaveri kertoi tyttöystävänsä ansaitsevan kätilönä 2400 € ja että sen todella hyvä palkka. Itse olin huonosti palkattu maisteri mutta palkkani oli enemmän. Olin vain että joo joo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin palkat on työpaikan sisällä julkisia. Voisin koska tahansa soittaa palkkatoimistoon ja kysyä kenen tahansa palkkaa. Lisäksi päätökset palkankorotuksista yms. ovat julkisia ja ne löytyvät intrasta kunhan käy katsomassa.
Hyvä! Olisipa tuollaisia yrityksiä vaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/palkansaajajarjestoilta-vih…
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kertoisitko-itse-palkkasi-e…
Olisi erittäin hyvä että palkat tulisi julki. Silloin palkkauksesta tulee tasa-arvoista ja kaikki saavat samaa palkkaa
Vitun kommunisti.
Ole hiljaa ja painu helvettiin jos sinulla ei ole parempaa sanottavaa
Ei ole ihan ongelmatonta. Jotta palkat olisivat vertailukelpoisia, pitäisi myös perusteet julkaista. Siitä tulisi julkinen häpeätaulu niille, joiden tulokset ovat alempia.
Vierailija kirjoitti:
En kannata tasapalkkaa, mutta kannatan avoimuutta. Siis tyyliin "Näyttäkää minulle mistä palkkani muodostuu ja mitä voisin tehdä toisin, että ansaitsisin paikan seuraavalla palkkaportaalla". Ja sama taulukko pätisi kaikille siinä työpaikassa. Ja en nyt todellakaan puhu tessistä, se on surkea. Mutta nämä hämyiset henkilökohtaiset palkkaneuvottelut ovat syvältä. Jos työnantaja yksiselitteisesti sanoo, että koulutettu tai ylitöitä paiskiva saa enemmän, se on selkeää, eikä siinä ole mitään nokan koputtamista.
Se on eriasia jos osaaminen on eri tai toinen tekee selvästi enemmän.
Mutta kun palkat voi olla täysin eri vaikka tulokset on sama tai jopa niin että parempaa tulosta tekevä saa pienempää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan ongelmatonta. Jotta palkat olisivat vertailukelpoisia, pitäisi myös perusteet julkaista. Siitä tulisi julkinen häpeätaulu niille, joiden tulokset ovat alempia.
Eiköhän sen jokanen tiedä mutenkin työpaikalla että kuka osaa ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä halua palkkoja julkisiksi. Minun mielestäni on jokaisen työntekijän ja työnantajan välinen asia minkälaista korvausta saa sovitusta työtä.
Ei se kyllä ole. Jos kaksi ihmistä tekee samaa työtä ja samalla teholla niin palkka pitää olla sama.
No, vero tiedot on julkisia, jos niistä ei osaa etsiä, niin?
Olisi hyvä jos jokaisen yrityksen pitäisi julkistaa tehtäväkohtainen miehen ja naisen keskiarvopalkkansa.
Ay-liike kannattaa koska ay-liikkeen aktiivit on niitä joiden mielestä työpaikka on saavutettu etu ja töistä maksetaan palkkaa kokemusvuosien (eli töissä vietetyn ajan) ja menetetyn päivittäisen vapaa-ajan perusteella. Työn laadulla ja tehokkuudella ei ole väliä koska ay-aktiivit harvemmin on kärkisijoilla kummassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä halua palkkoja julkisiksi. Minun mielestäni on jokaisen työntekijän ja työnantajan välinen asia minkälaista korvausta saa sovitusta työtä.
Ei se kyllä ole. Jos kaksi ihmistä tekee samaa työtä ja samalla teholla niin palkka pitää olla sama.
Eihän tuo ottanut tehoon mitenkään kantaa. Jos palkat on julkiset niin seuraavaksi perikateellinen suomalainen vaatii että palkka on tasan sama oli teho mikä tahansa. Voit olla varma että näin tapahtuu.
Eikös verotiedot ole jo julkisia?
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä jos jokaisen yrityksen pitäisi julkistaa tehtäväkohtainen miehen ja naisen keskiarvopalkkansa.
Miksi miehen ja naisen? Miksi ei kaikkien palkat julki?
Mitä tässä oikein höpistään? suomessa ei ole palkkasalaisuutta muuten kuin työpaikkojen sisällä niin että pomo ei kerro kollegan liksaa. Mutta meidän jokaisen veronalaiset tulot ovat kyllä ihan julkisia, verotoimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on hyvä asia. Minä haluaisin ainakin tietää miksi minulle maksetaan huonompaa palkkaa, missä voin pomojen mielestä petrata, ja miten se vaikuttaisi tai pitäisi vaikuttaa palkkaan.