Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko fibromyalgia mikään sairaus?

Paula45
30.10.2016 |

Onko kukaan nähnyt laihaa tai normaalipainoista jolla olisi ko. diagnoosi? Voiko johtua elimistön tulehdustilasta jos on paksu?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaikka katsoisit mitä tietoa Google tarjoaa?

Vierailija
2/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella alentavaa, ap. Oletko nyt ylpeä itsestäsi?

Kipuni ovat jatkuvia, mutta en silti taitaisi vaihtaa tätä kusipäisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa 2, mielummin sairas kuin ääliö tai kusipää. 

Tiedän kys. sairaudesta sen ettei sille ole parantavaa hoitoa, vaan se on krooninen (ja tästäkin olen epävarma). Jatkuvista kivuista voi ihan ilman googleakin vetää sen johtopäätöksen että reipas liikunta ei fibromyalgiaa sairastavalta luonnistu. 

Jotenkin mulle tulee ap:stä mieleen Donald Trump, joka matkimalla pilkkasi puhetilaisuudessaan New York Timesin vammaista toimittajaa ... 

Vierailija
4/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. 

Vierailija
5/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, kun ne muutamat jotka tiedän on kaikki reilysti ylipainoisia. Kaksi meni lihavuusleikkauksern ja lopulta niillä ei ollut enää fibromyalgiaa(?). Se vaikuttaa niin kokonaisvaltaiselta sairaudelta että mietin onko painolla/ruokavaliolla/suoliston mikrobeilla jokin osuus. Sitöhän ei ole "keksitty" mistä se johtu eikä google tuo siihen mitään tietoa. Halusin vaan tietää , että tunteeko joku jonkun normaalipainoisen jolla se on.

(En ole itsekään ns. normaalipainoinen mutta fibromyalgiaa ei satu olemaan).

Ap

Vierailija
6/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia ei edes ole suomalaisessa diagnoosikoodiluokituksessa. Täysin keksitty sairaus jotta luulotautisilla olisi vähän parempi mieli.

Niin mikä teillä tähän vastanneilla kommentoijilla olikaan se bmi?

Vierailija
7/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumatologin mukaan on, koska elimistössä tietyt kohdat kipuilevat. Minulla ei ole fibromyalgiaa, mutta työkaverilla oli ja suhtauduin skeptisesti kyseiseen sairauteen eli olin tietämätön, kuten sinäkin. 

Kävin tutkimuksissa nivelongelmien vuoksi, joiden syynä ovat ilmeisesti suuret saamani kortisonimäärät, joita on vähennetty ja nivelet särkevät. Reumasta myös sukurasite. Ei onneksi reumaakaan. 

t. Syöpäpotilas

Vierailija
8/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula45 kirjoitti:

Mietin vain, kun ne muutamat jotka tiedän on kaikki reilysti ylipainoisia. Kaksi meni lihavuusleikkauksern ja lopulta niillä ei ollut enää fibromyalgiaa(?). Se vaikuttaa niin kokonaisvaltaiselta sairaudelta että mietin onko painolla/ruokavaliolla/suoliston mikrobeilla jokin osuus. Sitöhän ei ole "keksitty" mistä se johtu eikä google tuo siihen mitään tietoa. Halusin vaan tietää , että tunteeko joku jonkun normaalipainoisen jolla se on.

(En ole itsekään ns. normaalipainoinen mutta fibromyalgiaa ei satu olemaan).

Ap

Minulla on se ja olen normaalipainoinen. Olen sairastanut vuosia masennusta, joten syy elimistön tulehdustilaan löytyy sieltä.

Vierailija
9/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Ap

Vierailija
10/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin vuosikausia oireista, jotka vaikuttivat fibromyalgialta. En tosin käynyt lääkärissä asian takia, joten diagnoosiakaan en saanut. Olin alipainoinen tuolloin. Nykyisin en harrasta liikuntaa (tulin siitä aina tosi kipeäksi), syön herkkuja ja olen päässyt normaalipainoon. Hyvin harvoin enää tunnen niitä kipuja.

Vierailija
11/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis sitä mieltä, että elimistön tulehdustila EI ole sairaus?

Fibro diagnosoidaan siten, että lääkäri kokeilee n. 18 kehon pistettä ja jos vähintään 11 on erittäin kipuherkkä, niin silloin on fibro. Voin kertoa, ettei niitä tarvitse painaa lujaa vaan riittää, että koskettaa.

Ja kyllä terveellinen ruokavalio ja sopiva liikunta (esim uinti) helpottaa kipuja. Ihan niinkuin liikunta ja ruokavalio vaikuttaa moneen muuhunkin sairauteen.

Luulosairashuutelijat voisivat pitää turpansa kiinni asiasta, josta eivät oikeasti tiedä mitään. LUULEVAT vain.

Vierailija
12/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen/hoikka fibromyalgiaa sairastava. Surullista, että niin monet vielä kieltävät tämän sairauden olemassaolon. Esim. Kela järjestää sopeutumisvalmennuskursseja ja kuntoutusta fibromyalgiapotilaille. Tietääkseni Kela ei tue huuhaa-diagnooseja ko. toiminnalla..

Vierailija
13/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibro liittyy pehmytkudoksiin ja hermoihin. 'Tulehdustilaa' ei voi todeta pelkällä kipupisteiden painelulla. Särkylääkkeet ei auta fibroon koska hermo on hermosärkyä. 

Käytännössä fibromyalgia on diagnoosi epämääräiselle ei-vaaralliselle särylle, joka ei lähde lääkkeillä ja johon ei liity muita oireita, esim nivelten turvotusta tai nivelrikkoa. 

Mulla on fibromyalgiadiagnoosi itselläni ja säryt liittyy vahvasti masennukseen & kovaan stressiin ja voin suoraan sanoa että ainakin mulle se on psykosomaattinen oire muusta sairaudesta. Kivut oli ajoittain todella kovia, muistutti kasvukipuja ja levottomia jalkoja, mutta kipua oli myös esim. käsivarsissa. 

Liikunta ei pahenna noita oireita, päin vastoin. Jos kipu on rampauttavaa on kyse jostain muusta kuin fibromyalgiasta. 

Vierailija
14/14 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla fibromyalgia todettiin näin: lääkäri paineli paikkoja ja ne olivat kipeitä. Minulla tulee saunomisen jälkeen aina hirveät kivut, ns. saunakrapula joka liittyy nimenomaan fibromyalgiaan. Kipulääkkeet, jotka yleensä auttaa ihmisillä kipuihin särkyihin ja kolotuksiin eivät minulla näihin kipuihin auttaneet, muihin kyllä, kuten esim päänsärkyyn tai hammassärkyyn.

Minulla fibromyalgian kehittymiseen ja "puhkeamiseen" liittyi pitkiä aikoja kestänyt stressi ja unettomuus ja elimistön ylivirittynyt tila.

Liikunta auttaa, mutta en voi kipujen takia harrastaa mitään kovin rajua. Pysyn työkykyisenä normaalilla arkiliikunnalla, hyötyliikunnalla; kävelyä, pyöräilyä, uintia, talvella avantouintia, sauvakävelyä, keppi- ja kuminauhajumppaa, käyn myös työfysioterapeutilla aina välillä.

Niin ja se kaikkein tärkein, eli bmi on 25. Olen siis lievästi ylipainoinen. Johtuen siitä, että saan liikaa ravintoa liikuntaan nähden. Jos voisin harrastaa rajumpaa liikuntaa, olisi bmi:kin ihanteellisempi. En kuitenkaan suostu tinkimään tämän enempää hyvästä ruuasta, syön kuitenkin monipuolisesti enkä ole ajatellut itseäni tästä päästää enempää pulskistumaan. Karkkia ja herkkuja vain juhlissa ja silloinkin kohtuullisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi