RAHAN KÄYTTÖ? :o
En ihan aina ymmärrä ihmisten rahan käyttöä. Mielestäni kaikkea ei voi saada, eikä kannata edes haalia. Mielestäni omilla valinnoilla on myöskin paaljon paljon vaikutusta.
Itsekkin olen säästänyt melkein kaikki rahani ihan teinistä asti ja käynyt niin paljon töissä kuin mahdollista, tein kaikki ylityöt ja säästin. Olen vielä tosi huonosti palkatulla alalla eli lähihoitajana ja viime vuonna valmistuin sairaanhoitajaksi. Suoritin tämänkin aikuislinjalla koska laskin että tutkintoni ei ikinä tule maksamaan itseään takaisin jos menisin kokopäiväisesti koulunpenkille. Lähihoitajana palkkani oli kaupungilla 2180, nyt 2380, eli huimat 200€ tuli eroa palkkaan!! :/ Alkupalkkani oli lähihoitajana alkutaipaleella monia vuosia 1600€, vaikka olin valmistunut lähihoitaja Tein kaikki mahdolliset viikonloput, yövuorot ja ylityöt mitä hiukankin pystyin. Mitään pimeitä töitä en koskaan ole edes pystynyt tekemään. Bussilla olen liikkunut ja pakosta asuin muutaman vuoden halvassa vuokrakämpässä, sen jälkeen ostettiin miehen kanssa oma pieni kaksio, jota ollaan myös lyhennetty niin paljon kuin mahdollista. Lemmikkejä ei ole, ei myöskään koskaan osteta mitään turhaa, aina punnitaan tarkasti hankintoja, tarvitaanko tätä nyt varmasti. Vaatteita ostan toisinaan kirppareilta, välillä uusia, mutta vain mitä tarvitsen. Ruokaa pyrin tekemään aina itse kotona. Nyt olen 27 ja mieheni 33, ollaan alettu rakentamaan taloa (rakennetaan työn lisäksi täysin itse, koska säästöä tulee aikamoinen määrä). Ollaan suunniteltu että rakentamisella ei ole kiire joten stressiä ei oteta sen suhteen ettei tule avioeroa :D hyvin on mennytkin. Nyt ollaan rakennettu puolitoista vuotta ja ainakin vuosi vielä jäljellä. Eli pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä tässä vaaditaan. (JATKAN KIRJOITUSTA KOSKA KAIKKI EIVÄT MAHDU TÄHÄN) -->
Kommentit (5)
Suurempi kysymys meillä yleensä on että onko hankinta järkevä, tarpeellinen ja mitä muita vaihtoehtoja voisi olla. Mä en tiedä mistä mun todella tarkka rahan käyttö on peräisin, koska mua ei varsinaisesti oo kauheesti opetettu siihen. Kuukausi rahasysteemi mulla on joskus ollut aikoinaan, eli sillä ehkä on ollut jotain vaikutusta? Ja ihan itse halusin töihin heti 15v kun vaan pääsin. Silloin kun aloin lähihoitajaksi lukemaan niin asuin sen ajan kotona ja aloin saamaan keikka töitä vanhainkodeista. Sinne menin aina vaan kuin tuli tarjolle keikkaa. Ehkä mulle siksi soitettiinkin usein koska mä aina menin :D Lyhyelläkin varoitusajalla, jos joku soitti perjantaina kuuden aikaa illalla että pääsetkö tekemään kaksi yötä, ni mä olin oikeestaan vaan tosi onnellinen että pääsin töihin :D Tein myös paljon viikkoisin ilta töitä ja joskus öitäkin.
Mullakin on tosi paljon lapsettomia suurin piirtein mun ikäisiä pariskuntia jolla ei ole mitään omaisuutta kertynyt :o Tietysti ymmärrän jos on esim jonkinlainen sairaus et silloin ei töissä pysty olemaan, eikä silloin kuulukkaan. En tyrkytä kenellekkään mun elämän tapaani, enkä väitä että tämä on se ainut oikea, halusin vaan jakaa oman näkemykseni omasta elämäntavastani. Ai niin, kohta tulee veronpalautukset. Saatiin noin 2300€, ainut suunnitelma tällä hetkellä on että nyt käyn vuosittaisella hammaslääkärikäynnillä ja loput laitan säästöön.
Mukavaa sunnuntaita kaikille taloudellisesta tilanteesta riippumatta :)
Kuulostaa hienolta, että olette tyytyväisiä elämäntapaanne. Toivottavasti tämä säästetty raha pitää teidät onnellisena jatkossakin.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että elämä tapahtuu tässä ja nyt.
Annapa osoitteesi niin lähetän sädekehän.
Siinä olet oikeassa että ne lapset kannattaa tehdä vasta kun niille on tarjota muutakin kuin tarhapaikka 1 vuoden iässä.
Kerran ollaan pidetty kahden kuukauden tauko jottei palata ihan loppuun. Päätettiin myös ettei lapsia hankita ennen kuin talo on valmis ettei kuormaa ole liikaa kerrallaan. Elämän laadun priorisointia tämä myöskin. Ja joo, tiedän todellakin ettei lapset todellakaan tule välttämättä heti naps kun niitä aletaan hankkimaan. Mutta suht nuoria tässä kuitenkin ollaan, tämä on mielestäni paljon järkevämpi ratkaisu ja siihenkin asiaan voidaan tarvita paljon joustavuutta, hermoja ja pitkäjänteisyyttä. Mutta haluan että parisuhteemme pysyy hyvänä ja ettei stressiä ole liikaa. Aviomiehen ja meidän hyvinvointi on kuitenkin tärkeintä tässä vaiheessa. Ei se että jompikumpi haluaisi lapsen just NYT HETI vaikka kaikkea muutakin hässäkää on ihan riittämiin tällä hetkellä. Omaisuutta on kertynyt noin 200 000 vaikka ollaan näin nuoria, ei mikään ihmeellinen summa mutta helpottaa aivan helvetisti meidän arkea. Kaikki tullut säästämällä ja töitä tekemällä En kadu pätkääkään että olen pihistellyt. Ihan omia valintoja nämä olleet. Ja vaikka olen ollut tarkka rahasta, olen silti joskus voinut käydä syömässä kavereiden kanssa ja juhlimassa myöskin, eikä se tarkoita sitä että sitä rahaa tarvii hassata vaikka kävisikin jossain. Ollaan myös käyty ulkomaanmatkoilla esim. Meksiko, Vietnam, Kiina ja muissa euroopan maissa. Lisäksi meillä on yhteiset rahat, yhteiset tilit ollut miehen kanssa alusta asti, ei ole tuottanut minkäänlaisia ongelmia koskaan. Aina on toinen voinut ostaa jotakin jos tarvii ja meille ei kertaakaan ole tullut kuuden vuoden aikana sanomista rahasta. Mies siis myös tosi tarkka rahoista, mikä on hyvä asia. Kummatkaan ei ole penniäkään saanut vanhemmiltaan rahaa kotoa pois muuttamisen jälkeen eivätkä vanhemmat ole maksanut muuta kun esim jos ollaan kahvilla käyty niin silloin tarjonneet. Aijemmin tienattaiin käteen yhteensä n. 3500€, nyt vähän paremmin, n.4500€. Mutta ei ehkä mun mielestä niin kauhean paljon kuitenkaan, korkeakoulutettuja ollaan molemmat, eikä palkkaa ole kyllä kummallekkaan tulossa kun korkeintaan muutama satanen lisää varmaan koko uran aikana.
Niin mikä mun pointti tässä kirjoituksessa sitten oli? Halusin vaan kertoa että paljon on omista valinnoista kiinni miten se rahallinen elämäntilanne itsellään on. Mä olen kokenut myös ehkä siksi tuon rahankäytön helpoksi koska en anna sille suurta merkitystä, tai ylipäätään materialismille. Nautin oikeasti ihan valtavasti ihan perusasioista mitä meillä suomessa on, eli se että mulla on ihan hyvä työpaikka, on ihanat ystävät, koskaan ei tarvitse nähdä nälkää ja kaupassa on hyvät valikoimat vaikka mitä. Joka päivä pääsee lämpimään suihkuun, eikä nykyään pyykkejä tarvitse pestä käsin (vaikka en koskaan ole joutunut pesemään käsin mutta pelkkä ajatuskin saa kiitolliseksi, ettei sitä tarvitse tehdä). Puhdas koti ja kiva koti mihin on yleisesti ottaen aina hyvä tulla ja se että on hyvä aviomies. Tykkään olla iloinen ihmisille ja autan mahdollisimman paljon arjen pienissä askareissa. Kuskaan joskus tai käytän kaupassa jotain tuttua, enkä tällaisista pyydä rahaa keneltäkään, enkä edes ota vaikka yritettäsiin antaa. Tällaisista pienistä asioista mä ihan oikeasti nautin elämässäni tosi paljon. Nautin kyllä myös siitä että osaan käyttää sitä rahaa, eikä mun ei ole koskaan tarvinut stressata että onko sitä. Kyllä sitä on kun kaiken ylimääräisen säästää ja sit joskus kun tarvii vaikka isomman hankinnan niin silloin niitä säästöjä sitten on käytettävissä. (JATKUU)