Onko nykyteineille noloa/kiusaamisen aihe jos harrastaa kirjeenvaihtoa? (siis etanapostilla)
Oma 13v tyttö harrastaa kirjeenvaihtoa etanapostitse. Kun luokkakaverit saivat tietää, olivat haukkuneet tytön lyttyyn ja pilkanneet mummomaiseksi. Nykyään "oikea" viestintätapa kun on whatsapp tai ainakin joku some.
Onko tytön luokalla vain poikkeuksellisen lapsellista porukkaa?
Kommentit (13)
Meitä etanapostia arvostavia aikuisiakin on enää aika vähän, harrastajia vielä vähemmän. Se, että muut eivät tajua vaan haukkuvat lyttyyn, ei ole mikään syy lopettaa mukavaa ajavietettä.
Neuvo etanapostia käyttäville nuorille: Pitäkää asia omana tietonanne. Ei kaikkea tarvitse löpistä! Sama koskee muitakin teinien maailmassa "outoja" juttuja, esim. jotkut harrastukset ovat ihan no-no. Mitä kapeakatseinen ja ahdasmielisempi jengin pomo on, sitä visummin kannattaa pitää omat jutut vain omana tietonaan, jos nimittäin haluaa, ettei joudu kiusaamisen kohteeksi.
Etanaposti on cool harrastus. Itselläni on kymmenen kirjekaveria ympäri eurooppaa ja aasiaa. Kaikkien kanssa tunnetaan jo hyvin, kirjoitamme aina kymmenen-kaksikymmentäsivuisia kirjeitä. Sähköpostin lukemista ei voi verrata siihen iloon, kun avaat paksun kirjekuoren, mikä on täynnä kauniilla käsialalla kirjoitettuja papereita.
Noloako se jo nykyään on? Itse harrastin sitä nuorena, minulla oli monta kirjekaveria. Lopetin noin 10 vuotta sitten. Joskus olen miettinyt, että jos taas rupeaisi, mutta ei minulla ole mitään puhuttavaa. Silloin nuorena keksin helposti asiaa kirjeisiin, nykyään ahdistaisi yrittää keksiä säännöllisesti puheenaiheita jonkun kanssa, kun tuntuu, että päässä on vain tyhjää.
N 25
Mistä olette löytäneet kansainvälisiä kirjekavereita?
Harrastan kirjeenvaihtoa, ja suorastaan leuhkin sillä koska se tekee minusta muiden silmissä hipsterin ja coolin. Ja olen teini vielä, joskin parin vuoden päästä täysi-ikäinen. Minusta on vain mukavaa, jos joku hölmö lammas irvailee mulle.
Sulle, joka kysyit mistä löytää kansainvälisiä kirjekavereita, niin interpals.net. Kunhan muistaa ruksata sen kohdan, että tahtoo vain naispuoleisia kirjeystäviä! Siellä kun on sadoittain miehiä etenkin köyhistä maista etsimässä naisesta avaintaan onneen, ja he pommittavat siellä naisia jotka eivät ole estäneet miesten yhteydenottopyyntöjä. Mulla on tuo esto juuri siksi. Ja sain vuodessa tuolta viisi ihanaa kirjekaveria, joiden kanssa meistä tuli nopeasti ihan oikeita sydänystäviä :-)
Muistakaa laittaa siellä sitten se esto, että vain naispuoleiset voivat ottaa yhteyttä. Näin vältytte superhäiriköiltä miehiltä.
http://forum.postcrossing.com/forumdisplay.php?fid=71
Tuosta linkistä pääsette Postcrossingin kirjeenvaihtoilmoituksia julkaisevalle foorumiosastolle. Voitte ottaa yhteyttä kirjeenvaihtoilmoituksen jättäneisiin, tai tehdä tuonne ihan oman kirjeenvaihtoilmoituksenne. Voin taata, että kun jätät oman ilmoituksesi, niin tosi nopeasti saat hurjasti kivoja kirjekavereita. Kannattaa tehdä hyvä ja persoonallinen ilmoitus, joka ei huku massaan. Tuolla on tosi hyviä vinkkejäkin hyvän kirjeenvaihtoilmoituksen tekemiseen, kannattaa lukea. Postcrossing on ihana yhteisö, enkä ole ikinä kohdannut siellä häiriköitä. Huijarit tunnistaa menemällä niiden profiilisivulle ja katsomalla, onko ihan normaalin oloinen tyyppi.
Tuohon voi vielä lisätä, että kiinnittää huomion postimerkkeihin, jopa kirjekuoren ja paperin laatuun.
Kunpa vain postiin voisi vielä luottaa, liian paljon postia katoaa nykyään
Minä sain pari vuotta sitten tuolta Interpalsista kirjekaverin. On aina paras mahdollinen piristys, kun kotiin väsyneenä tullessa eteisessä odottaa kirjekuori, missä on käsin kirjoitettuna osoitteeni ja valittuna ihania postimerkkejä! Ja sitten sitä laittaa kahvit tippumaan ja nauttimaan siitä ihanasta kirjeestä. Mun kirjekaverilla on todella kaunis käsiala, ja me kirjoitetaan aina vähintään kymmenen sivua. Juttua tulee ihan laidasta laitaan. Aluksi tietty se oli semmoista toisen kulttuurista kyselyä, arjesta eri maassa, opinnoista, töistä, ystävistä, rakkaudesta, harrastuksista. Vähitellen siihen tulee lisää ja lisää syvyyttä. Itse asiassa mun ystävyyssuhteet kirjekaverin kanssa on edennyt nopeammin syvälle ja lojaalille tasolle kuin livekavereiden kanssa. Lähetetään jopa joulu- ja synttärilahjoina jotain pientä, kuten kaunista paperia tai laadukas mustekynä tai kalligrafiateriä.
Pitää varmaan tehdä profiili tuonne Interpalsiin :D Kuulostaa ihanalta, saada ihan oikea käsin kirjoitettu kirje toisesta maasta.
No teineillehän kaikki erilaisuus on tuomittavaa.