Millaista on viettää joulua ihan yksin?
Kommentit (23)
Syön jotain perussafkaa ja surffailen netissä, ehkä käyn kävelyllä jos on mukava ja luminen sää.
Syön ruisleipää, illalla juon punkkua ja ehkä sytytän parit kynttilät.
Kuusi joulua jo viettänyt yksinäni, ei tunnu kummoiselta. N28
Jatkokysymys vielä, tuntuuko sinusta joululta kun vietät joulua yksin?
Öö... Koiran kans lenkki, laatikot uuniin, pöytä koreaksi ja syömään. Plussana että voi tehdä vain niitä ruokia joita syö eikä pakollisia joita kuuluu olla "kun on joulu" (esim lihapullat, karjalanpaisti, maksalaatikko) mutta itse ei miellä jouluruuiksi. Sit saunaan, kynttilöitä, ihan normi juttuja.
Miksi vietätte yksin? :( Omasta tahdosta vai pakosta?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva viettää joulu lähimmäisten kanssa mutta he eivät ilmeisesti halua olla kanssani tekemisissä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva viettää joulu lähimmäisten kanssa mutta he eivät ilmeisesti halua olla kanssani tekemisissä :)
Niinkö? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No... niin :O
Syön kinkkua, laatikoita, kalaa ja viiniä. Avaan lahjat ja kuuntelen joululauluja. Illalla käyn haudoilla.
Loppujen lopuksi joulu ei ole sen kummempi kuin mikä tahansa pitkä viikonloppu, jonka vietän yksin. No joo, laitan parempaa ruokaa, mutta maltillisia määriä. Riippuen siitä, missä joulua vietän, käyn haudoilla tai sitten en. Saunon kuten muulloinkin, katselen telkkaria, jos sieltä tulee jotain katsomista tai kuuntelen radiota, lueskelen, sään salliessa ulkoilen. Syön kun nälättää, keitän kahvit kun kahvituttaa, nukun kun nukuttaa. Jos olen loma-asunnolla, poikkean toivottamassa enolle hyvää joulua sen jälkeen kun olen käynyt haudoilla. Siinä se!
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihanaa joskus viettää joulua yksin. Ehkä sen aika on sitten joskus kun vanhemmat eivät enää ole hengissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihanaa joskus viettää joulua yksin. Ehkä sen aika on sitten joskus kun vanhemmat eivät enää ole hengissä...
Mä olen skipannut sukujoulut jo varmaan 10v. Ihanan vapauttavaa kun voi vaan olla kotona ja rentoutua.Toki siitä ekoina vuosina seurasi älämölöä mutta kun johdonmukaisesti pysyin kaikki sukujuhlapyhät kotona niin oppivat. En halua tehdä asioita joista en nauti vain siksi että niin on aina tehty tai että niin kuuluisi tehdä. Ei muuten ole pakko, jos ei tahdo.
Ostan normaaleja jouluruokia kaupasta. Kattelen jotkut hyvät leffat maratonina. Mitään hienompaa jälkiruokaa en viitsi vain itselleni pakertaa enkä kuusta ostaa. Mulle joulussa on aina ollut eniten kyse jouluruuista eli tuntuu se silleen joululta yksinkin. Yksinolo tuntuu hieman tavallista pahemmalta koska joka tuutista on jo viikkotolkulla tolkutettu perhejuhlaa ja läheisten kanssa joulun viettoon hiljenemistä yms.
Viettäisin mielelläni joulua mökissä lumisen metsän keskellä, yksinkin, mutta pitäisi lähteä aivan liian pohjoiseen että se voisi toteutua niin en viiti :)
Teen hyvää ruokaa, niitä jouluruokia mistä pidän ja jotain muitakin herkkuja siihen sivuun. Saatan ostaa kalliita herkkuja koska yhdelle on varaa ostaa parasta. Luen kirjaa, katson telkkaria, surffailen netissä, käsitöitä tai mitä vain haluan. Nykyään viettäisin joulun mieluiten yksin, mutta tänä vuonna tuli luvattua mennä perheen luo. Nään heitä muutenkin useamman kerran vuodessa ja ollaan hyvissä väleissä. En vain yleensä jaksa hössötystä, lahjoja ym. Koen joulurauhaa eniten yksin ollessa. Tiedostan että kaikille yksin olo ei ole valinta ja heille sympatiani, mutta halusin tuoda tälläistäkin näkökulmaa että yksinolo saattaa olla joskus mieluista.
Minä kun oikeastaan säälin niitä, jotka säälivät minun yksinäistä jouluani. He juoksevat kieli vyön alla lokakuun lopusta jouluaatonaattoon suorittaen kaikenlaisia jouluaskareita, epäilen etteivät sen jälkeen kykene rauhoittumaan joulun viettoon. Ja siitä laukkaamisesta toipuminen vie varmaan uuteen vuoteen saakka.
meni about 10 vuotta ennen kuin tajusin, että emme me oman pieneen yksinhuoltajaperheen kanssa ollutkaan niin tervetullut joulunviettoon kun ehkä itse kuvittelin. Ei koskaan lahjoja (en niitä kaipaa muutoin kin lasten puolesta) ainainen valitus kun minä osti lapsille lahjoa, siis omille, Jouluruuaksi oli monesti nakkeja, ja ei ole kyse rahasta. Tapanina saapui sitten parempi väki eli sisarukset perheineen ja silloin kaivettiin herkut (kinkku, paistit) esille. Toki toin itsekin osani joulunviettoon, mutta yleensä siitä ei tykätty (syyllisyys). Muistaakseni olen jo viettänyt joulua 5 votta omien teinien kanssa kotona. Tehdään hyvää ruokaa ja paljon. Herkutellaan, vaihdetaan lahjoja, luetaan kirjoja, nautitaan hiljaisuudesta, käydään kävelyllä poltellaan kynttilöitä, saunotaan, ja eikä ikinä enää sitä pettymystä kun isovanhemmat ei huomioi yhtään millään tavalla vaikka ollaan matkustettu 500-800 kilometriä. 10 vuoden kokemus opetti.
Surullista. Syön vähän kinkkua, rosollia ja valmislaatikoita. Lahjoja ei minulle tule, mutta lähetän niitä itse ennen joulua. Joulu on raskasta aikaa, kun miettii miten läheiset viettävät joulun yhdessä ulkoillen, syöden samassa joulupöydässä ja availevat lahjoja. Mahtavatkohan koskaan edes miettiä, miltä tuntuu olla syrjitty, joulunakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No... niin :O
Ketkä läheiset?
Mieluummin yksin kuin sekoperheen kanssa. Ei siis häävi. Luulisin, että aika vapauttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin yksin kuin sekoperheen kanssa. Ei siis häävi. Luulisin, että aika vapauttavaa?
Toisaalta kyllä, kun ei ole pakko kuunnella jatkuvaa piruilua ja vähättelyä. Siksi juuri kovin surullistakin, miksi ainoa vaihtoehto joulunviettoon vanhempien kanssa olisi alistua tuohon. Siinä on joulutunne kaukana, ihmisillä hyvä tahto.
Nostan tätä.