Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko tietä väistämisvelvolliselle? Miksi?

Vierailija
27.10.2016 |

Olen viime kuukausina ollut liikenteessä useamman kerran tilanteessa, jossa autoilija on ystävällisyyttään etuajo-oikeutettuna antanut tietä väistämisvelvolliselle ja samalla aiheuttanut vaaratilanteen, koska kaikki muut tiellä liikkuvat eivät olekaan huomanneet / älynneet tällaista liikennesääntöjen rikkomista ja ovat esim. meinanneet ajaa tämän väistämisvelvollisen päälle ollessaan itse etuajo-oikeutettuja.

En ihan ymmärrä mitä tällaisten henkilöiden päässä liikkuu, joten kysynkin nyt, että miksi väistätte ollessanne etuajo-oikeutettuja ja ymmärrättekö aiheuttavanne vaaratilanteita ystävällisyydellänne?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän, koska en halua ajaa päälle.

Fillaristit yleensä ei noudata väistämisvelvollisuuksiaan, mutta minä autoilijana väistän sitten kun en halua kolaria.

Aina päätän, että ens kerralla jääköön alle, mutta taas väistän...

Vierailija
2/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti liika ystävällisyys liikenteessä on eläkeiässä olevien mummeleiden ajamien autojen suurimpia peltikolareita aiheuttava tekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt! Asun sellaisen tien varressa, jossa suoraan kulkevan tien yli menee useita suojateitä, jotka ovat samalla pyörätien jatkeita. Tuollaisella suojatiellä auton pitää väistää jalankulkijaa, mutta pyöräilijä väistää autoa. Koska tie on pitkä ja haja-asutusalueella, on jalankulkijoita vähän, mutta pyöräilijöitä sitäkin enemmän.

Lähes päivittäin tapahtuu vaaratilanteita, kun

1) pyöräilijä ylittää tien singahtamalla kovaa vauhtia auton eteen tai

2) vastaantuleva autoilija hidastaa päästääkseen pyörän yli, mutta toisesta suunnasta tulija ei hahmota liikennesääntöjen vastaista tilannetta ja aikoo ajaa ensin, mutta väistämisvelvollinen pyöräilijä ajaakin vauhdilla eteen.

Erityisesti ihmetyttävät vanhemmat, jotka eivät ilmeisesti lainkaan ole opettaneet pyöräileville lapsille liikennesääntöjä, koska koululaiset ajavat päivittäin tielle suoraan auton eteen katsomatta vähääkään ympärilleen, vaikka ovat väistämisvelvollisia.

Vierailija
4/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen meinasin ajaa kolarin ollessani kääntymässä etuajo-oikeutetulla tiellä vasemmalle. Olin valmistautunut väistämään vastaan tulevaa, suoraan ajavaa autoa, joka pysähtyikin risteykseen ja alkoi viittoa, että mene ensin. Minä sitten lähdin, mutta myös oikealta puolellani kolmion takaa tuleva auto käsitti viittoilut hänelle tarkoitetuiksi ja lähti myös ja meinasi ajaa kylkeeni.

Olisimme kaikki päässeet risteyksestä nopeammin, kun tuo suoraan ajava auto olisi mennyt ensin, mutta hän vain seisoi ja odotti (kertyvä jono takanaan), että muut menevät ensin.

Vierailija
5/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meilläpäin on koulu tai mikä lie vanhempainyhdistys syypää näihin pyöräilijöiden vaaratilanteisiin!

Suurin osa koululaisista ajaa kouluun pyörällä ja ihan siinä koulun kohdalla tien ylittää suojatie ja pyörätien jatke. Joka syksy koulujen alkaessa kyseisellä suojatiellä päivystää ensimmäisen kuukauden ajan joku (vanhempi?) pysäyttämässä autoja, jotta lapset voivat AJAA PYÖRILLÄÄN suojatien jatkeen yli pysäytettyjen autojen edestä!

Sitten kun päivystys loppuu, niin nämä tenavat on tehokkaasti opetettu ajamaan liikennesääntöjen vastaisesti suoraan autojen eteen pyörätieltä!

Olen useita kertoja pysähtynyt valistamaan pyöräileviä lapsia siitä, että he ovat pyöräillessään väistämisvelvollisia autoihin nähden, mutta se ei juurikaan näytä auttavan, koska koulun / vanhempainyhdistyksen taholta on totutettu siihen, että autot väistää vaikkei liikennesääntöjen mukaan kuuluisikaan.

Pähkähullua!

Vierailija
6/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain silloin, kun esim pihatieltä on tulossa auto ja minä voin antaa sen liittyä samaan suuntaan ennen minua. Jos takanani on pitkä jono ja antamalla tietä en hidasta kenenkään menoa. Näin siis jos ajetaan jonossa ja hitaasti ja jättämällä yhden auton verran tilaa pääsee se pihalta lähtevä mukaan liikenteeseen sen sijaan, että minä ajaisin autonmitan pidemmäs ja pysähtyisin siihen. En anna tietä niin, että joku muu voisi joutua vaaraan sen takia. 

Vierailija
7/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä tee tietä väistämisvelvolliselle.

Kotimme lähellä on samanlainen paikka kuin n:o 5 kuvailee.

Kovasti ne pyöräilijät luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja mutta minä menen autolla ensin ihan liikennesääntöjen mukaan.

Kesällä olisin vastaavassa paikassa saanut ihan laillisesti jyrätä yhden 50-60 -vuotiaan pyöräilijä-ämmän. Jarrutin nyt koska en tahallaan sentään päälle aja. Selkäsaunan tuo hullu kyllä ansaitsisi.

Vierailija
8/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta puuttuu joustava liikennekulttuuri, siksi en tykkää ajaa täällä. Muualla kaikki käyttävät järkeään, jotta liikenne sujuisi kaikkien kannalta järkevimmin ja joutuisimmin.

Suomessa on juurikin niitä "ystävällisiä", jotka tukkivat hölmöilyillään kaikkien tien haluamalla itse päättää kuka menee ensin sen sijaan että noudattaisivat väistämissääntöjä. Toisaalta on sitten niitä sääntöihin takertujia, jotka eivän voi väistää silloinkaan, kun heillä olisi tilaa pilvin pimein ja väistämättä jättäminen hidastaa muiden menoa (esim. moottoritien liittymässä vasemmalle kaistalle väistäminen jos se on tyhjä ja liittymästä tulossa autoja).

Pääkaupunkiseudulla jousto sujuu joten kuten. Maaseudulle ei voi mennä ollenkaan kun siellä on juuri näitä:"Sääntöjen mukaan minun kuuluu ajaa tästä ensinja sinä pysähdyt odottamaan" -tyyppejä, vaikka joustolla molemmat mahtuisivatyhtä aikaa...

Vierailija
9/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aion tahallani ajaa kolarin sen toisen auton kanssa niin että hänen vakuutus maksaa viulut.

Vierailija
10/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aion tahallani ajaa kolarin sen toisen auton kanssa niin että hänen vakuutus maksaa viulut.

Tätäpä juuri pelkään joka kerta, kun joku antaa minulle tietä. :-)

Vierailija
11/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillarilla liikkuessani joudun jatkuvasti luopumaan etuajo-oikeudestani, enkä koskaan mene jos autoilijalla on pieninkään mahdollisuus ajaa ylitseni.

Vierailija
12/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä tilanteissa kyllä. Esimerkiksi en mene tukkimaan risteystä, jos jono on jo suojatielle asti edellä. Silloin ristiin menevä saa mennä  ja siksi jätänkin väliä, että pääsevät menemään. Tai jos edessä ja takana on jono ja näen, että toisen on vaikea päästä kääntymään, kyllä, päästän edelleni. Tarkistan toki aina ensin peilistä, ettei kukaan idiootti ole siinä jonossa tulossa hurjaa vauhtia ohitellen. 

Vierailija
13/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti liika ystävällisyys liikenteessä on eläkeiässä olevien mummeleiden ajamien autojen suurimpia peltikolareita aiheuttava tekijä.

Tämä! Mummo ajoi kylkeeni kun näytti edessäolevalle autolle, että menemene, vaikka olisi ollut etuoikeutettu menemään. No, menin perässä, takaa kun tulin niin mummo jysäytti kylkeen. Oikein kiihdytti vaikka ensin oli madellut. Saatanan raivostuttavaa. Taisi tehtailla jotain vakuutusrahoja.

Vierailija
14/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fillarilla liikkuessani joudun jatkuvasti luopumaan etuajo-oikeudestani, enkä koskaan mene jos autoilijalla on pieninkään mahdollisuus ajaa ylitseni.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, oletko selvillä, milloin olet etuajo-oikeutettu? Ajotiellä ajaessahan olet samanarvoinen autojen kanssa, pyörätiellä taas sinulla on enemmä väistämisvelvollisuuksia kuin autoilla. tErkuin pyöräilijä, jolle kyllä annetaan tietä tosi paljon, vaikka itsellä on väistämisvelvollisuus. Ei mulla tule useinkaan tilanteita, että olisin etuajo-oikeutettu ja tietä ei anneta, 90 % autoilijoista antaa tietää ihan oikein,  ja enemmän kuin tarpeellista, vaikka muuten tässä kaupungissa liikenne on villiä.

Vierailija
15/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistämissäännöt on pyöräilijälle vaikeammat kuin autoille, kun väistämisvelvollisuus riippuu siitä, mitä autoilija aikoo tehdä (kääntyy vai ajaa suoraan). Silti ne pitäisi opetella ja opettaa lapsille erityisesti koulumatkan ym. tuttujen risteysten säännöt. Suoraa tietä vauhdilla ajavalla autolla ei välttämättä ole mitään mahdollisuutta väistää kovaa eteen ajavaa pyöräilijää vaikkei päälle saakaan ajaa, oli oikeassa tai ei. Viime vuosinakin on sattunut kuolonkolareita myös lapsille, jotka ovat ajaneet pyörällä auton alle kun eivät ole ymmärtäneet väistämisvelvollisuuttaan.

Vierailija
16/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän, koska en halua ajaa päälle.

Fillaristit yleensä ei noudata väistämisvelvollisuuksiaan, mutta minä autoilijana väistän sitten kun en halua kolaria.

Aina päätän, että ens kerralla jääköön alle, mutta taas väistän...

Pyöräilijät kylläkin väistävät melkein aina.

Vierailija
17/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime kuukausina ollut liikenteessä useamman kerran tilanteessa, jossa autoilija on ystävällisyyttään etuajo-oikeutettuna antanut tietä väistämisvelvolliselle ja samalla aiheuttanut vaaratilanteen, koska kaikki muut tiellä liikkuvat eivät olekaan huomanneet / älynneet tällaista liikennesääntöjen rikkomista ja ovat esim. meinanneet ajaa tämän väistämisvelvollisen päälle ollessaan itse etuajo-oikeutettuja.

En ihan ymmärrä mitä tällaisten henkilöiden päässä liikkuu, joten kysynkin nyt, että miksi väistätte ollessanne etuajo-oikeutettuja ja ymmärrättekö aiheuttavanne vaaratilanteita ystävällisyydellänne?

Tilan antaminen toiselle ei ole laitonta. Joissain tilanteissa se on välttämätöntä liikenteen sujuvuuden kannalta. Se, että meinaa tulla kolari kertoo vain siitä, että et itse seurannut liikennettä.

Vierailija
18/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilan antaminen toiselle ei ole laitonta. Joissain tilanteissa se on välttämätöntä liikenteen sujuvuuden kannalta. Se, että meinaa tulla kolari kertoo vain siitä, että et itse seurannut liikennettä.

Väärin! Tilan antaja ei voi luoda uusia omia sääntöjään - eikä varsinkaan päättää muiden tienkäyttäjien välisiä väistämissuhteita.

Jos risteyksessä on kolme autoilijaa (kuten tuon kertojan tilanteessa) ja etuajo-oikeutettu auto 1 haluaa päästää kaikkia muita väistämään velvoitetun auton 3 ensin, niin auto 3 on syyllinen ajaessaan auton 2 kylkee jos tämä lähteekin liikkeelle myös. Tämähän tuossa tilanteessa on ollut tilanne.

Ylipäänsä tällaisen väistelyn ongelma on se, että väistämissäännöt eivät muutu vaikka joku ystävällisyyttään luopuisikin etuajo-oikeudestaan, vaan kolarin sattuessa väistämisvelvollinen on aina syyllinen kuitenkin. Ylimääräinen väistäminen aiheuttaa hankalan tilanteen kaikille, vaarantaa liikenneturvallisuuden ja aiheuttaa epäreiluja tuomioita kolarin sattuessa.

Vierailija
19/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkin annan tietä vastapuolelta vasemmalle kääntyvälle kokoojakaduilla, jos kääntyvän taakse on syntymässä jonoa. Se on sitä joustavuutta ja muiden huomioimista.

Vierailija
20/20 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, annan jopa pyöräilijöille tietä. Siksi koska vaikka lain mukaan "saan" ajaa jonkun päälle, en sitä silti haluan tehdä. Haluan, että kaikki säilyvät hengissä, jopa ne kaikkien vihaamat pyöräilijät. Yli päästäminen ei ole koskaan vaarantanut kenenkään henkeä tai liikennettä, ellei takana olleen raivopään otsasuonen mahdollista pullistumista oteta huomioon. Voihan se siinä vitutuksessa vaikka poksahtaa, kun myöhästyy sen kaksi sekunttia seuraavista valoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä