Raskauteen valmistautuminen
Olemme mieheni kanssa päättäneet, että ensimmäisen lapsen yritys voisi alkaa noin puolen vuoden - vuoden päästä.
Haluan minimoida kaikki vaivat kunnon rapistumisesta muuhun fyysisen rupsahtamiseen, ja tietenkin maksimoida mahdollisuudet nopeaan toipumiseen raskauden jälkeen, jos vain voin, eli ajattelin kysyä kokeneemmilta neuvoja.
Kannattaisiko treenata itsensä ennen raskautumista huippukuntoon ja jatkaa liikuntaa sitten raskaana kevyemmin/omien voimien mukaan? Onko siitä merkittävää hyötyä? Onko jotain erityisen hyödyllistä, esimerkiksi vahvat vatsa- tai selkälihakset, hyvä kestävyyskunto tms? Jo nyt on tiedossa, että lapsi tulisi syntymään sektiolla.
Kommentit (20)
1 lisää...
Myös vahvasta korsetista on hyötyä. Vatsalihakset venyvät ja siirtyvät raskaudessa, joten heti synnytyksen jälkeen keskivartalon kannattelu menee selkälihasten varassa. Se "vatsalihattomuus" tuntuu tosi hassulta. Minulla vatsa palautui kuitenkin tosi nopeasti ja uskon, että hyvällä lihaskunnolla oli merkitystä.
Foolihapon voit aloittaa jo ja raskausvitamiinit. Ihan huippukuntoon ei ehkä kannata treenata, voit olla niin pahoinvoiva, ettet raskaana kykene moneen kuukauteen edes normaaliin työhön, näin oli itselläni. Lihakset surkastui joka tapauksessa.
Liika treenaaminen voi saada hormonitoiminnan sekaisin ja vaikeuttaa raskautumista. Foolihappoa suosittelen minäkin. Ja terveet elämäntavat sitten myös miehelle.
Foolihappo ja omega3. Lopeta alkoholi. Liiku ja syö terveellisesti. :)
Ja miehelle sama juttu, myös siittiöiden laatuun vaikuttaa nuo.
Vierailija kirjoitti:
Sektio varmaan sen takia ettei pimppi veny?
Jep... Ap
Kannattaa nyt unohtaa tuo sektio "mukavuussyistä". Se voi tuntua näin etukäteen, asioihin perehtymättä jotenkin kontrolloidulta tavalta saattaa lapsi maailmaan, mutta oikeasti suurimmat muutokset tulevat raskausaikana ja sektiossa on myös komplikaatioriskejä. Kudokset antavat periksi jo raskausaikana, eivät ne tiedä, syntyykö vauva sektiolla.
Foolihappolisä, terveellinen ruokavalio, säännöllistä liikuntaa, mutta ei mitään äärimmilleen vietyä. Ja alkoholi pois jo yritysvaiheessa. Treenaa erityisesti syviä vatsalihaksia ja lantionpohjanlihaksia, myös heti synnytyksen jälkeen. Ja synnytyksen jälkeen ei tehdä perusvatsoja, vaan ainoastaan syviä vatsoja niin kauan, että mahdollinen vatsalihasten erkauma on parantunut ja lantionpohja kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Foolihappolisä, terveellinen ruokavalio, säännöllistä liikuntaa, mutta ei mitään äärimmilleen vietyä. Ja alkoholi pois jo yritysvaiheessa. Treenaa erityisesti syviä vatsalihaksia ja lantionpohjanlihaksia, myös heti synnytyksen jälkeen. Ja synnytyksen jälkeen ei tehdä perusvatsoja, vaan ainoastaan syviä vatsoja niin kauan, että mahdollinen vatsalihasten erkauma on parantunut ja lantionpohja kunnossa.
Myöskään raskausaikana ei saa treenata kuin syviä vatsalihaksia.
Henkisellä puolella valmistautumiseen, että kannattaa varautua myös siihen, että kaikki ei mene niin kuin suunnittelee. Myös lapsen kanssa, katso tilannetta ja toimi lapsesi tarpeiden mukaan, äläkä minkään etukäteen lukkoonlyömäsi idealismin tai opin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep... Ap
Ja mä kun ajattelin, että taustalla saattaisi olla jokin lääketieteellinen syy. Aika turha syy tehdä sektiota. En mä ainakaan huomas mitään eroa tiukkuudessa, vaikk olen synnyttänyt pari kuukautta sitten. No, ehkä jollaun löystyy. Ei kai kukaan voi määrätä miten joku haluaa synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep... Ap
Ja mä kun ajattelin, että taustalla saattaisi olla jokin lääketieteellinen syy. Aika turha syy tehdä sektiota. En mä ainakaan huomas mitään eroa tiukkuudessa, vaikk olen synnyttänyt pari kuukautta sitten. No, ehkä jollaun löystyy. Ei kai kukaan voi määrätä miten joku haluaa synnyttää.
Oho, tulipas paljon kirjoitusvirheitä. Puhelimella näpyttelen.
Joku vastailee täällä minun puolestani. Sektion syy on nimenomaan lääketieteellinen, eikä mistään "mukavuussyistä" johtuva. Mielelläni synnyttäisin alateitse, sektion riskit on erittäin hyvin tiedossa ja nimenomaan sen takia kyselen etukäteistietoa, jotta voisin välttää kaiken muun mahdollisen ikävän. t. Oikea Ap
Hmm, ja miksi aloitus on saanut näin paljon alapeukkuja? Eikö raskauteen saisi valmistautua? Vai vetivätkö kaikki tuosta sektio-sanan mainitsemisesta herneet jo valmiiksi nenään? Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko pelko lääketieteellinen syy vaiko "mukavuussyy"?
Pelko on lääketieteellinen syy.
Mä oon valmistautunut raskauteen kohta kolme vuotta. Toivottavasti sä et saa lapsettomuutta riesaksesi!
Hyvä kunto kannattaa aina, eli treenaa vaan aktiivisesti ja höllää sitten raskauden edetessä pidemmälle.
Muista aloittaa foolihappo 3kk ennen yrittämisen aloittamista!