Keskivertoa tyhmempi ihminen yleistää asiat esim. jos on kysymys vaikka sukupuolesta
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu, että keskiverto ihminen kärjistää kaiken mustavalkoiseksi... No luultavasti vietän liikaa aikaa vauvapalstalla.
Eikö se ole tyhmyyttä se yleistäminen?
Yleistäminen ei välttämättä ole tyhmyyttä. Se on vain tapa yksinkertaistaa asioita, joita on vaikea käsitellä yksityiskohtien tasolla. ;)
Olen tutustunut naiseen, joka käyttää usein ilmaisua "te miehet" ja sitten joku yleistetty juttu, kuten "tykkäätte kaljasta". Tulee oikeastaan esineellistetty olo, aivan kuin nainen ei pystyisi ajattelemaan minua yksilönä, vaan olen hänen mielestään ihan samanlainen kuin kaikki muutkin miehet.
Esimerkiksi vaikkapa kaikki kananmunat näyttävät samalta pienillä kokoeroilla. Heti kun nainen kuulee sanan "mies", hänelle muodostuu kristallinkirkas kuva tästä esineestä aivan kuten silloinkin, kun hän kuulee sanan "kananmuna".
On tosiaan jäänyt koulut hänellä vähille, vaikka en vielä menisi tyhmäksi tuomitsemaan. En tiedä olisiko tuossa kehityskelpoinen yksilö vai pitäisikö skipata suosiolla.
Komppaan kolmosta. Yksinkertaistaminen luo järjestystä sekä struktuuria monimutkaiseen todellisuuteen ja sillä koetetaan hallita kognitiivista kaaosta. Esimerkiksi "miehet ovat..." - yleistys on tapa jäsentää toimintaa, jota arkikokemuksen mukaan keskivertomies todennäköisesti saattaa harjoittaa jossain tilanteessa. Yleistäminen ei siis niinikään ole tyhmää, vaan inhimillistä, mutta näiden yleistysten pitäminen absoluuttisina totuuksina puolestaan on.
Miten musta tuntuu, että keskiverto ihminen kärjistää kaiken mustavalkoiseksi... No luultavasti vietän liikaa aikaa vauvapalstalla.