Gynekologilla käynti raskauden suunnitteluvaiheessa?
Hei!
Haluaisin tietää kuinka moni teistä kuumeilijoista on käynyt gynekologilla,paljonko maksoi ja koitteko sen tarpeelliseksi? Onko teidän mielestänne välttämättömyys käydä varmistamassa gynekologilla, ettei mitään tulehduksia ole ennen raskauden alkamista? Itse tässä juuri pohdiskelen sinne menoa. Mahdollisesti huhtikuussa aloitamme yrityksen. Soitinkin jo yksityiselle lääkäriasemalle, josta kerrottiin että yksittäinen gynekologilla käynti testeineen voi helposti maksaa jopa 170 euroa. Kauhistuin tätä summaa ja olen pohtinut sitäkin vaihtoehtoa, etten kävisi siellä ollenkaan, kun mitään oireita ei kuitenkaan ole. Mutta kertokaa te kuumeilijat ja jo lapsen saaneet, mitä kannattaisi tehdä? Ja onko olemassa jotakin hieman halvempaa vaihtoehtoa?
Niin, ja hyvää naistenpäivää kaikille! :)
Kommentit (6)
Kiitos vastauksestasi Killa!
Taidanpa soittaa terveyskeskukseen. Se kuulostaa huomattavasti halvemmalta vaihtoehdolta. Sittenpähän saa mielen rauhan, kun on kaikki tarvittavat tutkimukset tehty.
Tässäpä sinulle tai muillekin toinen kysymys heti perään: syöttekö/söittekö mitään vitamiinipillereitä raskauden suunnitteluvaiheessa tai alkuraskauden aikana? Foolihappolisäähän ainakin suositellaan otettavaksi tuolloin. Itse syön mielestäni suhteellisen terveellisesti ja monipuolisesti, mutta kannattaisiko silti hankkia monivitamiinivalmisteita apteekista?
No,niin...täällä minä vaan näitä asioita pyörittelen päässäni ja pohdin, mihin kaikkeen pitää varautua ennen raskautta. :) Saanhan tietysti nuo selville terveyskeskuksenkin kautta, mutta olisin iloinen, jos jaksatte vastailla.
-jama-
..semmoista, missä on foolihappoa mukana. Pillerit ja muistaakseni myös imetys verotti foolihappovarastoja. Nyt aloitin uuden kuurin b-vitamiinitabuja tyyliin " silloin kun muistaa" kun pikkukakkonen siintää mielessä, eikä aina ehdi syödä tarpeeksi monipuolisesti.
saa tarpeeksi foolihappoa, ja missä ei ole a-vitamiinia. Esim Multitabs Special 2+ on hyvä.
Ihan perustarkastus tehtiin, kuten aina kerran vuodessa.
Kiitos, kiitos myös Murulle ja Mamanille vinkeistä. Olette ihan huippuja, kun jaksoitte vastata! :)
kun oon muutenkin käynyt vuosittain ja oli se aika vuodesta.
Käynnille tulee helposti hintaa, jos sisätutkimuksen lisäksi katsotaan kohtua/munasarjoja ultralla tai otetaan lab.kokeita (esim. papa).
Itse en ehkä ekana menisi lab.kokeisiin yksityiselle, kun omalääkärin lähetteellä terveysekskuksessa samat kokeet voi saada maksutta. Papa-näytteeseenkin pääsee käsittääkseni joka kunnassa ihan omalääkärin kautta tai lääkärikin voi näytteen ottaa. Papan ottamista suositellaan yleensä 1-2 vuoden välein.
En nyt osaa sanoa kuinka tarpeellista olisi käydä, jos ei mitään oireita ole. Voisitkohan soittaa omalle terveysasemalle ja kysyä pääsetkö omalääkärille gyn.tarkastukseen? Tietty silloin et saa valita lääkäriäsi, jos sillä asialla on sulle merkitystä.
Jos menee yksityiselle kannattaa hinnasto pyytää etukäteen ettei käy niin kuin mulle, että maksoin aikoinaan itseni kipeäksi, kun en tajunnut että kaikki tosiaan maksaa erikseen. Suostuin sitten innoissani kaikkeen mitä gyne edotti.
Killa