Mikä psykologian osa-alue tämä on?
Minua kiinnostaisi ymmärtää tunteita hyvin. Haluaisin tietää mitä on esim ylpeys ja mistä se johtuu. Tuo oli vain yksi esimerkki. Minua siis kiinnostaa tunteiden syvälliset selitykset ja niiden syyt. Tutkiiko psykologia edes noita asioita?
Kommentit (7)
No syvyyspsykologisia kysymyksiähän nuo ovat . Kehityspsykologisia myös ja osittain sosiaalipsykologisia .
Sanoisin että pitkälti kehityspsykologiaa. Myös persoonallisuus- ja sosiaalipsykologiaa. Sun kannattaa tutustua osapersoonallisuuksien käsitteeseen.
Eikös ylpeys olisi vastakohta nolaamiselle tai syrjimiselle yms.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi ymmärtää tunteita hyvin. Haluaisin tietää mitä on esim ylpeys ja mistä se johtuu. Tuo oli vain yksi esimerkki. Minua siis kiinnostaa tunteiden syvälliset selitykset ja niiden syyt. Tutkiiko psykologia edes noita asioita?
Tunteet on todella monialainen juttu, eikä taitu pelkästään yhteen psykologian alalajiin. Kehityspsykologiaa, sosiaalipsykologiaa, persoonallisuuspsykologiaa ja biologista psykologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Evoluutiopsykologia
Evoluutiopsykologia tunteiden selittäjänä mai ääs
Joko kuljit lähtöruudun kautta, eli luit tämän?: https://en.wikipedia.org/wiki/Emotion