Veljeni oudot oireet - mistä voi olla kyse?
Veljeni on juonut jo muutaman vuoden liki päivittäin alkoholia ja on siis alkoholisti. Asuu yksin ja hänellä ei ole lapsia tai vaimoa/naisystävää. Juominen alkoi kun irtisanottiin töistä vuonna 2010. Juo joka päivä mutta on kyennyt kuitenkin käymään kaupassa, laittamaan ruokaa itselleen kotona ym.
Minä ja muut läheiset ollaan yritetty auttaa ja pitää huolta joskus enemmän joskus vähemmän. Veli ei ole toimertunut täysin hoitamaan omia asioitaan kuten virastoasioita ja me läheiset olemme häntä niissä auttaneet. Järkeä ollaan puhuttu ja veli ollut pari kertaa sairaalassa kun humalassa kaatunut eikä ole päässyt maasta ylös ja myös katkolla 3kert. mutta alkanut aina juomaan kotiin päästyä. Antabustakin kokeiltu mutta joi siltikin.
Nyt kuukausi sitten naapuri tilasi ambulanssin koska veljeni oli humalassa kaatunut ja satuttanut jalkansa. Sairaalaan päästyä ilmaantuivat oireet: sekavuus, muistihäiriöt ja persoonallisuuden muutokset. Ollut kuukauden sairaalassa ja tila pysynyt samana kokoajan. Hän ei tiedosta missä on, eikä tunnista edes minua tai muita läheisimpiä ihmisiä ja puhuu sekavia. Luulee milloin olevansa työpaikalla ja milloin ulkomailla ja milloin teatterissa. Hoitajia luulee vanhoiksi metsästyskavereiksi. Luulee että aamuisin on yö ja päinvastoin joskus. Luulee minua milloin keneksikin mutta ei tiedosta että olen siskonsa. Puhuu paljon serkustaan että koska serkku tulee katsomaan joka kuoli 15v sitten. Olen sanonut serkun kuolleen 15v sitten niin ei ymmärrä tätäkään asiaa ja sanoo että kai se serkku silti tulee käymään pian. Veljeni myös on muuttunut luonteeltaan. Ennen hän oli hiljainen ja rauhallinen ja "hidasliikkeinen" nyt hän puhua pälättää jatkuvasti ja puhuu huutamalla. Hän myös elehtii kiivaasti ja on vilkkaan ja hassulla tavalla energisen oloinen.
Soittelee öisin minulle sairaalasta koska lähden kuskaamaan häntä hammaslääkäriajalle ja kerran vihaisesti soitti että mihin hänen vedenkeittimensä on kadonnut pöydältä.
Johtuuko tuo alkoholista ja onkohan tila pysyvä? Onko veljestäni enää asumaan kotiin vai onko seuraava paikka hoitokoti? Veljeni on vasta 50vuotias.
Alkoholista johtuu. Kokenut saman lähiomaisen kohdalla. Sekavuus alkoi jo kotona, mutta tila paheni sairaalassa. Entiselleen ei palannut koskaan, mutta harhat lievenivät kuukausien kuluessa. Magneettikuvissa näkyi ainakin otsalohkossa muutoksia. Hoitokodissa oli parisen vuotta ja sen jälkeen pärjäsi kotona kohtalaisesti.