Olen tässä miettinyt sitä, että kun aina sanotaan sterilisaation olevan melko harva teettämä
ehkäisy. Niin kuinka voi olla, että minun tuttavapiirissäni tosi moni on sen teettänyt. Lähes jokainen paremmista ystävistäni. Onko se kuitenkin yleisin ehkäisymuoto?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
No, onhan se prosentuaalisesti tosi vähäistä, jotka sen teettävät. Jos siis katsoo jostain taulukosta minkä verran mitäkin ehkäisyä käytetään. Itse en ymmärrä miksi pitäisi mennä sellainen teettämään, nähdä se vaiva ja lähteä ihan leikkaukseen tuollaisen asian vuoksi. Ap
Miksikö? No vaikka siksi, että lapset on tehtynä ja ainoa sopiva ehkäisymuoto on kondomi. Essure-sterilisaatio tehdään kohduntähystyksellä, ei leikkauksella. Hommaan menee osaavan gynekologin käsissä noin 5 minuuttia ja toimenpiteen kivuliaisuus vastaa kuukautiskipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan se prosentuaalisesti tosi vähäistä, jotka sen teettävät. Jos siis katsoo jostain taulukosta minkä verran mitäkin ehkäisyä käytetään. Itse en ymmärrä miksi pitäisi mennä sellainen teettämään, nähdä se vaiva ja lähteä ihan leikkaukseen tuollaisen asian vuoksi. Ap
Miksikö? No vaikka siksi, että lapset on tehtynä ja ainoa sopiva ehkäisymuoto on kondomi. Essure-sterilisaatio tehdään kohduntähystyksellä, ei leikkauksella. Hommaan menee osaavan gynekologin käsissä noin 5 minuuttia ja toimenpiteen kivuliaisuus vastaa kuukautiskipua.
Tuttavani oli saanut kamalan kipukohtauksen kyseisessä toimentpiteessä, ja pyörtynyt lopulta. Ja sitten mentiin leikkaukseen. Ja näitä tarinoita kun kuuntelee ja sitä asian hankaluuden määrää, niin miettii, että ei ole pakollista, mutta näköjään joillekin on. Ja tässä tapauksessa kaikki ehkäisyt sopivat, mutta kun haluaa... Ap
Kyllä mäkin pidän sterilisaatiota huomattavasti mukavampana vaihtoehtona kuin esim. kondomia ja jos kerran saa valita sen itselle mukavimman, niin miksi ei
Mä kävin sterilisaatiossa kahden lapsen jälkeen, koska tiesin etten halua lisää lapsia. E-pillerit ei sovi mulle ja lääkärin mukaan kondomi vakituisena ehkäisykeinona kuulemma johtaa eittämättä raskauteen (yritti saada mua ottamaan kierukan). Mutta miksi ihmeeksi mä ottaisin kierukan ja kävisin sitä sitten vaihtelemassa, kun kerran lapsiluku on täynnä. Kierukkahan on sitä varten, et voi vielä miettiä asiaa... Joten sterilisaatio oli mulle ehdottomasti paras ratkaisu.
Ikäraja 18 vuoteen ja lähetteet pois niin näemme ryntäyksen klinikalle.
Nämä mun tuttavani ovat jokainen olleet vähän haikeita, ja osa tehnyt kumppanin ilmoittaessa, ettei lapsia enää halua. Eli ei kaikki omista motiiveista vaan laannuttaakseen oman vauvahaaveensa. Tyyliin kun asia ei enää ole mahdollista ei ole ahdistustakaan kun ei lasta saa kun se ei ole enää mahdollistakaan. Ei pitäisi tehdä julkisella mielestäni. Ehkäistä voi monella hyvällä tavalla muutenkin. Ja tätä mieltä on suurin osa lääkäreistäkin, turha toimenpide. Ap