Joululahjakysely! Mitä ostatte aikuisille lapsillenne joululahjaksi?
Kommentit (26)
Sitä, mitä toivovat.
Esikoinen 22v tuossa totesi, että hän on aina tiennyt, että saa kaiken sen, mitä rahalla voi ostaa. Mutta miksi toivoa jotain vain siksi, että sen voi saada? Siksi toiveet on aina olleet maltilliset, ei autoa tai purjelentokonetta vaan kirjoja, elektroniikkaa, tiettyjä merkkivaatteita ja harrastusvälineitä.
Yhdelle ostan ompelukoneen. Kolmen muun lahjoja mietin vielä.
En mitään. Olemme sopineet sukulaisten ja aikuisten lasten kanssa, että ei lahjota toisiamme. Hyvä ruoka ja yhdessäolo riittävät, kun asuvat kaikki jo pois kotoa (lapset siis) ja kaikilla sitä tavaraa on jo. Tarpeeseen annan kaikille silloin tällöin rahaa, ja hankkivat sitten oman makunsa mukaista tavaraa. Problem solved.
Monet vuodet menneet jo lahjoja ostamatta, ja mitä järjen köyhyyttä on ostaakaan jo aikuistuneille lapsilleen joululahjoja. Rahaa annetaan, ja saavat itse lapset ostaa itselleen sitä mitä itse tarvitsevat. Jouluruokailut ovat kaiken muun yhteisen olemisen ohella juhlapyhinä ne tärkeimmät pointit. Haudoilla käymme yhdessä viemässä kynttilät jo edesmenneille läheisillemme.
Lapset ovat opiskelijoita, joten rahaa saavat lahjaksi meiltä ja isovanhemmilta.
Mun vanhemmat antavat vaan rahaa ja sekin menee vaan tärkeimpiin asioihin. Miesystävän vanhemmat taas syytävät meille hirveän määrän ihan turhaa roinaa: kynttilöitä, kynttilänjalkoja, kliseisiä huoneentauluja, huonetuoksuja (joita en voi allergian vuoksi käyttää, appivanhemmat kyllä tietävät asian) ja tukun kalliita hajuvesiä. Suurin osa lahjoista menee roskiin tai jollekin toiselle. Uskokaa jo että aikuinen ihminen ei tarvitse turhaa roinaa, se on jo ympäristön kannalta parempi. Hyvä joulumieli syntyy aivan muusta kuin materiasta.
Onhan se paljon helpompaa antaa rahaa. Ja lisäksi miksi edes nähdä toisiamme jouluna kun voidaan sopia että jokainen pysyy kotonaan aikuisia kun olemme.
Minä en aikuisena ihmisenä odota vanhemmiltani mitään kummoista. Äidille taisin tässä syksyllä mainita että jos törmää (vaikka ihan kirpparilla) suht. uuteen ja kattavaan sienikirjaan niin huolisin vaikka joululahjaksi. Viime jouluna sainkin pienemmän sienikirjan joka sopii metsään mukaan otettavaksi.
Isältä ja avovaimoltaan saatiin kerran veljen kanssa jouluna pussukat joissa oli mm. itsetehtyjä etikkakurkkuja (hyviä!), sämpylöitä, 10e:n seteli ja pelastusarmeijan tomaattikeittojauhetta. Ihan ilolla otin vastaan vaikka viimeisin herätti hieman hilpeyttä :D
Jokainen antaa siitä mitä on. Ajatus on tärkein. Olen myös itse suosinut vastaavia lahjoja ja viime vuonna annoin lähimmille lahjaksi mm. itsetehtyjä sienisäilykkeitä :)
N31
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lahjoista menee roskiin tai jollekin toiselle. Uskokaa jo että aikuinen ihminen ei tarvitse turhaa roinaa.
Et sitten noudata omaa neuvoasi?
Minä saan isältäni aina jonkun kirjan, ja pitkän sähköpostin valinnan selittämiseen ja taustoihin. Tämä johtaa usein kuukausien keskusteluun kirjasta, mikä on minusta ihanaa. Olemme samankaltaisia pohdiskelijoita, usein eri mieltä, mutta tykkäämme puhua yhdessä. Kirjavalinnat ovat aina yllättäviä, joskus nykykirjailijoita, joskus klassikoita.
Sanomalehden vuosi kerran, kausi muumi mukin ja 50e lahjakortin s- ryhmän paikkoihin
Olen saanut omilta vanhemmiltani jo monena vuonna. Olen tyytyväinen. Toivottavasti olen taas ollut kiltisti😀
Ulkoisen kovon ja syöttötuolin. Muutakin tarvetta mitä todennäköisemmin ehtii vielä parissa kuukaudessa ilmaantua. Eli en osta mitään krääsää. Jollei mitään tarpeita ole ollut, ostanut esim s-kauppaan lahjakortin.
Kuopuksemme joka täyttää 18, saa joululahjaksi asunnon Helsingin keskustasta, tietenkin arvoalueella.
Keskimmäinen saa teslan
Esikoinen saa purjeveneen, teslan sekä omakotitalon merenrannasta Helsingistä.
Yhteensä lahjoihin menee muutamakymmen miljoona. :)
Jotain tarpeellista, mitä he toivovat. Vaatetta tai elektroniikkaa tai keittiötavaraa. Kysyn etukäteen, jotta ei tulisi ostettua mitään turhaa roinaa.
Meille tulee kummankin vanhemmat.
Saamme mieheni vanhemmilta kummaltakin "arvoesineitä" jotka voimme muuttaa rahaksi.
Miehen vanhemmat ovat kummatkin eläkkeellä, appeni sairaseläkkeellä.
Hänen ainoa harrastuksensa on käydä itsepalvelukirpputorilla ja ostaa merkkiä kun näkee halvalla. On tehnyt tätä vuosikymmeniä , enää ei tee juurikaan löytöjä, korkeintaan kerran kuukaudessa ostaa jotain.
Me sitten joulun välipäivinä laitamme kaikki myyntiin huutikseen ha rahoilla teemme jotain. Lisäksi tuovat toisen laatikollisen peruskirpparitavaraa, tai mainoslehtiä tai jotain, josta puolet menee roskiin.
Minun vanhemmilta tulee 100 euroa, jolla käymme jonain sunnuntaina syömässä.
Tyytyväisiä ollaan, varsinkin mieheni vanhemmat ovat muuttamassa pienempään, asunto on nyt myynnissä . Jokainen tavara, jonka tuovat pois kotoa tarkoittaa samanverran vähemmän kantamista uuteen asuntoon.
Saman tekevät myös syntymäpäivinä. Vuodessa saamme vähintään 10 laatikollista kirppistavaraa. Jonka laitamme eteenpäin. Vielä ei näy missään mutta jos elävät 20 vuotta, koti ehtii kivasti tyhjentyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lahjoista menee roskiin tai jollekin toiselle. Uskokaa jo että aikuinen ihminen ei tarvitse turhaa roinaa.
Et sitten noudata omaa neuvoasi?
Voi Jeesus... Miksei hyvää voisi laittaa kiertämään? Miksei noita romuja voisi viedä sellaiselle joka niitä itse tarvitsee? Varmasti sinäkin viet turhia vaatteita tutuillesi, kirppikselle/uffiin ym.
Rahaa annan + jonkun tavaran jos tiedän että ovat sellaista vailla. Ja joka vuosi ässäarpa. Mummoni aloitti sen perinteen, ei tule joulua ilman aaton ässäarpaa.
Minulta on tänä vuonna toivottu jo hyvissä ajoin hyvälaatuisia pipoja ja lapasia. Samat toivomuksen esittivät myös teinit. Ja nyt olen niitä neulonut pitkin syksyä.
Yleensä ei osteta kalliita lahjoja ja pyritään antamaan mahdollisimman paljon omin käsin tekemiä. Ja pakettiin tulee mukaan aina jokin kirja.
En mitään. annan rahaa muutaman satkun, ostakoon itse mitä tarvitsevat.
Näin mennyt monta joulua.