Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Persoonallisuus muokkaa poliittiset mielipiteet

Vierailija
21.10.2016 |

Yksittäinen ihminen voi tietysti omaksua minkä tahansa maailmankuvan, mutta vasemmistolaiset ja oikeistolaiset ovat persoonallisuudeltaan usein tietynlaisia. Oikeistolaiset ovat yleensä järjestelmällisiä ja täsmällisiä ihmisiä, joille tärkeintä on, että yhteiskunnassa säilyy kuri. Järjestelmälliset ihmiset eivät kestä sitä, että asioita ei voida ennakoida. Siksi monet rasistit ovat luonteeltaan äärimmäisen järjestelmällisiä (en keksi parempaa termiä tähän, järjestelmällisyyden voi tietysti käsittää monella tavalla). He eivät pidä siitä, että eivät voi ennakoida ihmisten käyttäytymistä, ja vieraan kulttuurin edustajat ovat luonnollisesti vaikeasti ennakoitavissa. Fasistit ovat ääriesimerkki tästä. He haluavat absoluuttista kuria, hinnalla millä hyvänsä. Toisin kuin rennot ja huolettomat ihmiset, he eivät kestä kaaosta lainkaan. Monet vasemmistolaiset taas ovat avoimempia uusille kokemuksille, eivätkä kanna huolta jos asiat eivät ole ennakoitavissa.

Kommentit (4)

1/4 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Mieheni on äärimmäisen pedantti, hänen sukkalaatikkonsa on sen näköinen, että sen voisi kuvata johonkin lehteen, kun hänen rakkaaseen autoonsa tulee vaikka tahra, niin se tahra ensin putsataan ja sitten auto viedään kiireen vilkkaa käsinpesuun. Kuitenkin hänen poliittiset näkemyksensä ovat enemmän liberaaleja ja demokraattisia. Niin ovat minunkin, vaikka luonteeltani olen hiukan suurpiirteisempi, enkä niin, no, anaali. 

Minä uskon, että kotiympäristöllä ja kasvuympäristöllä on suurempi merkitys, kuin luonteella itsessään. Esim. minun vanhempani ovat liberaaleja, vihertäviä demokraatteja, niin kuin olen itsekin, ja niin on jokainen sisaruksenikin, vaikka meillä on luonteissa radikaalejakin eroja.

Vierailija
2/4 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tuo ero aiheuttaa enemmän liberalismin vs. konservatiivisuuden, eikä niinkään suvaitsevaisuus vs. kriittisyyttä.

Esimerkiksi itse liberaalina oli koomista seurata eduskunnan keskustelua, kun kansanedustaja meuhkasi siitä, miten kohta varmaan transsukupuolisten pakkosteriloinnit lopetetaan ja miehet alkavat synnyttää. Liberaalina tätä oli vaikea ymmärtää - mitä väliä sillä on jos mies synnyttää? Ilmeisesti konservatiiveilla pitää kuitenkin olla tietty tiukka maailmanjärjestys, jossa vain naiset synnyttää ja muu tuntuu jostain syystä epämiellyttävältä.

Sitä vastoin olen kyllä maahanmuuttokriittinen hyvin monista eri syistä, esimerkiksi siksi että he raiskaavat niin paljon ja hyvinvointivaltio loppuu heidän takiaan kun köyhät alkavat edustaa toiseutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järjestelmällinen ja täsmällinen vasemmistolainen.

Voihan sen toisinkin päin mieltää: Oikeistolaisissa on myös liberaaleja, jotka kannattavat sääntöjen ja rajoitusten karsimista sekä sitä, että kukin koettaa pärjätä omillaan, vaikka se epävarmuutta elämään tuokin. Vasemmistolaisissa taas niitä, jotka haluavat, että yhteiskunnalla on tarjota vankka turvaverkko elämän töyssyjä pehmentämään.

Vierailija
4/4 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestelmällinen ja täsmällinen vasemmistolainen.

Voihan sen toisinkin päin mieltää: Oikeistolaisissa on myös liberaaleja, jotka kannattavat sääntöjen ja rajoitusten karsimista sekä sitä, että kukin koettaa pärjätä omillaan, vaikka se epävarmuutta elämään tuokin. Vasemmistolaisissa taas niitä, jotka haluavat, että yhteiskunnalla on tarjota vankka turvaverkko elämän töyssyjä pehmentämään.

Ihan totta. Ja se jos yritykset alkaakin hoitaa osan esimerkiksi sairaanhoidosta ja rautateistä luo tietynlaista epävarmuutta. Se, että ne hoitaa kokonaan valtio niin kuin ennenkin luo ehkä turvallisuuden tunnetta, ja siksi yksityistämistä vastustetaan vaikka se olisi tehokkaampaa.