Tämä 560 euron perustulo kokeilu on hauska.
Sen päälle ei sitten muita tukia saa. Ihanaa kohta työttömät on sillan alla.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija olisi tyytyväinen noin suureen summaan. Hän ei saa tuotakaan ja ensi vuonna siitäkin vähästä lähtee 80e pois.
Opintotuki suurenee huomattavasti ensi vuonna, esimerkiksi itselläni 115 €/kk. Hallitus on kyllä tehnyt todella huonoa PR:ää, kun ei ole tiedottanut riittävän selkeästi tuosta muutoksesta ja moni luulee tuen laskevan.
Ap jauhaa paskaa ja yrittää pelotella työttömiä. Tuohon päälle tulee asumistuki ja toimeentulotuki yms. Ideana on, etteivät kenenkään nykyiset tulot pienene.
Vierailija kirjoitti:
Ap jauhaa paskaa ja yrittää pelotella työttömiä. Tuohon päälle tulee asumistuki ja toimeentulotuki yms. Ideana on, etteivät kenenkään nykyiset tulot pienene.
Niin kaukana ollaan jo tosielämästä, että korvaukset ovat 'nykyiset tulot'. Jos ne olisi tuloja, niistä maksettaisiin myös veroja.
Kaikki ne älykääpiöt, joiden mielestä kokeiluun osallistuminen epää muiden tukien (kuten asumistuen) saamisen, niin laittakaahan faktaa pyötään. Mikään blogihäröily ei kelpaa, uutinen kelpaa juuri ja juuri, lakipykälä tai ministerin suora lainaus hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija olisi tyytyväinen noin suureen summaan. Hän ei saa tuotakaan ja ensi vuonna siitäkin vähästä lähtee 80e pois.
Opintotuki suurenee huomattavasti ensi vuonna, esimerkiksi itselläni 115 €/kk. Hallitus on kyllä tehnyt todella huonoa PR:ää, kun ei ole tiedottanut riittävän selkeästi tuosta muutoksesta ja moni luulee tuen laskevan.
Onko näin? En tosiaan ole kuullutkaan.
T. Opiskelijan äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kokeilu on irvokas. Monella tuo 560 ei riitä edes vuokraan. Pakko ajaa vaikka rikoksiin. Jos jää kiinni niin onpahan ainakin katto pään päälle.
Se on ihan niiden oma vika, joilla se ei riitä vuokraan.
Sano nyt että työttömyys on jokaisen oma syy. Niin sä kuitenkin ajattelet. Saa olla aika luovaa matematiikkaa jos 16 000 avointa paikkaa työllistää 400 000 työtöntä.
Mitään tarpeellisia muutoksia ei tehdä yhteiskuntaan sama kusettaminen ja saastuttaminen jatkuu onko valtiot näin vieraantuneita ihmisistä? Aika alkaa olla koko ajan kypsempi. Pitääkö aina jotain pahaa ensin tapahtua että valtiot ymmärtävät tehdä oikein. On ollut aika hulabaloota nämä kansannousut viime vuosina ja epäilen että jatkossa tahti kiihtyy se on suunta jonka valtiot ovat valinneet valitettavasti.
Mulle olisi onnenpotku jos pääsisin tuohon kokeiluun.
t. työtön
Mun työmarkkinatuki on bruttona about 850 € (kolme lasta) ja nettona muistaakseni n. 680 €.
Jos joudun kokeiluun, mun tulot tippuu yli satasella. Mitään muita tukia lapsilisän lisäksi ei saada, koska mies on töissä. Nyt pärjätään, mutta yli satasen pudotus on paljon.
Ja lapset siis oavat jo teinejä, olen tehnyt töitä melkein 20 vuotta ihan hyvässä asemassa ja hyvällä palkalla ja työmarkkinatukea saan siksi, että asuimme useamman vuoden ulkomailla ja työssäoloehto ei täyty tuosta syystä. Töitä etsin ihan jatkuvasti, toivottavasti löydän ennen tuon kokeilun alkua. Mun tuurilla olen taatusti siinä mukana. Olen myös opiskellut yliopistossa ja elänyt silloisella n. 400 MARKAN opintotuella + töillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaukana ollaan jo tosielämästä, että korvaukset ovat 'nykyiset tulot'. Jos ne olisi tuloja, niistä maksettaisiin myös veroja.
Työmarkkinatuesta maksetaan verot. Mutta muotoillaan nyt uusiksi tuo "nykyiset tulot"muotoon "nykyiset tulonsiirrot". Kelpaako nyt pilkunviilarille?
Tuohon kokeiluun jos joutuu niin pitää ensimmäiseksi varata aika soskuun ettei mene kämppä alta.
Miksi työntekijällekin maksettaisiin tuo 560 eur, voiko joku selittää. Eihän siinä ole mitään järkeä. Palkankorotuksetkin on jäädytetty.
Hauskaa on se että täällä sotketaan asiat aivan perseelleen :)
Tarkistin vielä, että kyllä sen verotuksen, josta päättävät vuoden kokeilun jälkeen, tulisi koskea perustuloa joko suoraan tai sitten niin, että korkeammin palkatut "korvaisivat" saamaansa perustuloa, jota ei kai kuitenkaan voida toteuttaa, koska ei ole ajantasaista tietojärjestelmää. Pahimmillaan on ehdotettu 43% tasaveroa kaikille, jolla korvattaisiin "aiheutuneet kulut", mitä ne sitten kaikenkaikkiaan ovatkaan. Yllätys, yllätys, asiasta ei olla vielä päästy yksimielisyyteen, eli homma elää.
Sitten vielä tällainen huomio:
"Lopullinen ehdotus kokeilusta on määrä antaa marraskuussa." --IL 30.3.
ja
"Selvityshankkeen tulee olla kokonaisuudessaan valmis 30.11.2016." --stm.fi
sekä
"Selvityksen perusteella valmistellaan eduskunnalle mahdollinen kokeilulaki 31.12.2016 mennessä." --stm.fi = Sosiaali- ja terveysministeriö
sekä
"Vaihe 3 Hallitus päättää kokeilun sisällöstä ja annetaan HE 12/2016" --valtioneuvosto
Kaikkien muiden tulojen peruminen perustuu erään kepulaisen kesällä antamaan haastatteluun, mutta linkki oli kuollut, eikä ensihätään löytynyt samanlaista haastattelua, joten kenties tässä ollaan vetäydytty.
Odotamme siis peukut perseessä lopullista versiota asiasta, mutta summa näyttäisi olevan sovittu, joten kaikki suurempaa työttömyyskorvausta saavat tulevat olemaan miinuksella koekaniiniksi (Työryhmän antama nimi, HS 30.3.) joutuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilu sotii kyllä aika pahasti EU:n vapaata liikkuvuutta vastaan. Osallistuminen siihen on pakollista, mutta ulkomaillaoloa rajataan tarkasti.
Vapaa liikkuvuus tarkoittaa myös sitä, että nautit sen maan sosiaaliturvaa missä asutkin. 😂
Eipä tarkoita. Suomessa on asumisperusteinen sosiaaliturva ja se juuri aiheuttaakin erikoisia ongelmia vapaalle liikkumiselle. Hallitus on kyllä tekemässä lainsäädäntöhanketta, joka selkeyttäisi kansallista sosiaaliturvakäytäntöä EU:n sosiaaliturvan koordinaatiolainsäädäntöön nähden. Muutokset sosiaaliturvaan tosin esitellään vasta syksyllä 2018.
Otetaan esimerkki. Työtön koodari pääsee perustulokokeiluun. Hän päättää perustaa oman firman ja palkkaa toimistoon toisen koodarin. Asiakkaita olisi tarkoitus etsiä sisämarkkinoilta ja siksi perustulokoodari lähtee toiseen EU-maahan useammaksi kuukaudeksi. Vaan eipä nyt sitten lähdekään!
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Loppuu se kotona makoilu ja "enmävoikumuamasentaa"-diipadaapa.
Muuttuu tosiaan sillan alla makoiluksi. Työtä EI OLE kaikille. Ei ole. Käsitätkö?????? Ja yhä vähemmäksi käy. Millä logiikalla ihmistä kuuluu rankaista siitä et työtä ei oo? Yrityksen perustaminen vaatii monin verroin enemmän kuin palkkatyö. Jos et keksi jotain mitä joku haluaa ostaa niin paljon et sillä elää, sitäkään työtä ei ole. Tyhmäkö oot? Vai ihan vaan vittumainen?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pysty tajuamaan tätä työttömien ruikutusta! Opiskelijana saan kuukaudessa just ton vähän päälle 500 e ja sillä on pärjättävä. Suurimmalla osalla toi menee samantien vuokraan, sähköön, nettiin ja puhelinlaskuun. Ja silti ne ei oo opiskelijat jotka jatkuvasti valittaa et kaikki on niin huonosti. Alkaa vit***aa tää työttömien ja lapsiperheiden jatkuva ruikutus, jos kerran opiskelijoille löytyy töitä niin miksei myös työttömille??
Opiskelijoitahan me kaikki nykyiset työttömätkin olemme olleet ja pärjänneet todella vähällä rahalla. Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus valtion takaamaan opintolainaan (kaksi opintolainaa itsekin olen maksanut pois). Ruokailu on edullisempaa oppilaitosten/yliopiston ruokaloissa ellei jossain tapauksissa jopa ilmaista. En lähtisi rinnastamaan opiskelijoita tähän samaan asiaan lainkaan. Mitä jos valmistut työttömäksi? Ei tipu lainaa ja eipä niillä tuillakaan kuuhun mennä silloinkaan. Pätkätöistä (joita on helpompi tehdä opintotukea nauttiessaan vaikkapa noin 10 tuntia viikossa mitä yleensä tarjotaan) seuraa työttömyystukien viivästyminen sekä paperisota/selvittely ja tulos on usein persnetto toisin kuin opintorahaa saavilla.
Tervetuloa vaan karuun todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Loppuu se kotona makoilu ja "enmävoikumuamasentaa"-diipadaapa.
Muuttuu tosiaan sillan alla makoiluksi. Työtä EI OLE kaikille. Ei ole. Käsitätkö?????? Ja yhä vähemmäksi käy. Millä logiikalla ihmistä kuuluu rankaista siitä et työtä ei oo? Yrityksen perustaminen vaatii monin verroin enemmän kuin palkkatyö. Jos et keksi jotain mitä joku haluaa ostaa niin paljon et sillä elää, sitäkään työtä ei ole. Tyhmäkö oot? Vai ihan vaan vittumainen?
Töitä löytyy. Ihan oman perheen nuori olisi saanut lukion jälkeen heti kahdesta kaupasta extraajana vuokrafirman kautta töitä. Omaan duuniin tulee laitoshuoltajaksi nuoria suoraan peruskoulusta tai lukiosta. Uskon enemmänkin, että on kiinni asenteesta. Ei huvita tehdä sitä huonosti palkattua duunia, kun samalla rahalla saa maata kotona ja valittaa elämänsä kurjuutta.
Olen itsekin matalapalkkaalalla, ollut kohta 30 vuotta. MINÄ maksa silti oman elämiseni, kurjinta tässä on se, että maksan myös elämäntapatyöttömien slabailut. Ymmärrän sen, että joskus masennuskin on este työn tekemiselle. Olen kuitenkin satavarma, että 80% näistä masennuksensa ruikuttajista ovat sitä sen takia, että he EIVÄT TEE MITÄÄN. Totta hel******ä se masentaa.
Oletko itse tyhmä vai vittumainen? Vai vaan laiska?
Höpöhöpö teidän kanssanne.