TAMMIUKUISET SASSIIN PINOON!!
hEIPPA VAAN!
Kylläpäs me ollaan laiskoja kirjottamaan kun helmiksilläkin näyttää joka päivä olevan pinoa ja jouluisillakin.
Meidän tytöllä oli sunnuntaina ristiäiset ja tosi hienosti meni. Karoliina Ida Maria ei itkeny kertaakaan koko juhlan aikana. Hiukan kätisten ilmoitti jossain vaiheessa että nyt vois alkaa sitä tissiä kaivaan esille. Pappiakin kuunteli niin keskittyneesti että äitiltä ihan itku pääsi.
On selvästi alkanut olemaan rauhallisempi päivisin ja seurailee jopa jo sitteristä ihan kivasti. Alussa kun ei millään meinannut sitterissä istuskella. Eilen oli oma lopputarkastus ja ens viikolla vaavin lääkäri. Jännittää kun tosiaan viime neuvolasta on sitten 5 viikkoa kulunut!!!
Ootteko te muut kuroneet kiinni raskausaikana syntyneet " ravintovajaukset" ? Mulla oli kauhee himo maksaan odotusaikana ja eilen vihdoin tein läjän jauhemaksapihvejä ja söin antaumuksella.
Jaahas ja sitten neiti heräs, kuulumisiin
Maariska
Kommentit (8)
ja ristiäiset on meiän pojulla viikon päästä. Meni vähän pitkälle, ku haluttiin meiän vihkipappi kastamaan ja kaikki vuorotyöläiset enot ja sedätkin mukaan..Nimi on vielä hakusessa, poju ei oikein näytäkään siltä, mitä nimeä masuaikana sille suunnittelin..
Kovasti on meillä kasvettu, viime viikolla ikää 6vkoa ja painoa 6140g ja pituutta 57,5 cm. Syöttövälejä oon koittanu nyt nyt neuvolatädin ohjeiden mukaan pidentää nykyisestä kahdesta tunnista neljään tuntiin, tosin aika huonolla menestyksellä..Eilen onnistuin pitämään kolmen tunnin välit, mutta tänään on ollut taas aivan mahdotonta.
Isi rakentaa yhä meidän uutta kotia, pintahommia onneksi jo tekee. Pian siis vihdoin muutto edessä ja päästään pois tästä pikkukaksiosta ja ennenkaikkea kerrostalosta! Aikalailla yksikseni oon kyllä pojun ja isosiskon hoidellut, mutta helpotusta ja isin apua on muuton jälkeen tiedossa, onneksi.
Isosisko (2v) on jo alkanut rauhoittua ja uskallan jopa välillä jättää veikan sitteriin siskon leikkejä seuraamaan. Alussa sisko oli koko ajan nostelemassa ja hoitelemassa liian rajusti, niin sain olla koko ajan silmä tarkkana.
Kutsu kuuluu, kirjoitelkaahan muutkin kuulumisia!
Nassikat79 ja poju 7vkoa
Meijän pojalla on kanssa hormooninäppylöitä. Aluksi ne olivat kuin finnit valkopäisiä ja punaisia ympäriltä. Nyt niitä on ollu n.2vko ja ne on muuttunu ihan pieniksi ehkä hieman punoittaviksi näppylöiksi ja on kuivia ja karheita varsinkin poskissa. Ne on alkanu siirtyy kasvoista kaulaan ja rintaan. eiköhän ne siitä pikkuhiljaa häviä.
Meillä yöt nukutaan hyvin samalla tavalla kun tiramisun poitsu. Päivisin otetaan lyhyempiä päikkäreitä. Ulkoilemaan ei pahemmin olla päästy jota kovasti odotellaan. Pakkasta on ollu paljon tänäaamunakin 20astetta. Päivisin on ollu vähän vähemmän 10asteen paikkeilla.
Meillä on myös ristiäiset la 18.3. Pojan kastaa meijän vihkipappi. Nimi on päätetty. Mä sain päättää kun miehellä ei ehdotuksia ollu.
Ulkoilukelejä ja kevättä odotellessa
Reitsu ja Leevi 5vko
Ainakin hetkosen nukkuu molemmat tenavat samaan aikaan, joten ehtii hengähtää. Tänään ollu sellanenkin päivä, et puuskuttaa saa. Eikä loppua näy, miehellä pitkä päivä.. :(
Tyttö nukkunut pätkissä, pisimmillään puolisen tuntia. Sitten toinen onkin itkuinen ja epätyytyväinen, kun niin kovaa väsyttäis. Vaan jotenkin se unille rauhottuminen ja etenkin unessa pysyminen on vaan niin hankalaa. Toiset päivät on tämmösiä, onneks ei kuitenkaan kaikki. JOskus unta riittää monta tuntia putkeen, välillä tietysti maitoa tankaten.
Tiramisulle: meillä tyttö nukkuu lähes aina masullaan, ja silleen tulee parhaat unet meillä. Luulen, et helpotta mahdollisia masuvaivoja toi noin nukkuminen. Nykyään tyttö ei oikein muuten tahdokaan nukahtaa, kun masulleen. Muuten on vissiin niin paljon kaikkee mielenkiintosta kateltavaa, ettei pysty rauhottumaan, kuten sängyn päädyssä oleva mobile. Ei mua hirvitä yhtään nukuttaa masullaan,kun meilläkin tyttö sen verran terhakka ja nostaa päätään kovasti, tehnyt niin jo jonkin aikaa.
Ja hormooninäppyjä oli meilläkin typykällä jonkin aikaakin. Häviävät itsekseen ajan kanssa pois. Laitoin niihin Bepanthenia, liekkö siitä sitten ollut jotain apua. Ja karstaa on myös meidän vauvelilla lähes koko päässä. Neuvolasta sain eilen vinkkiä, et Kelual-merkkistä rasvaa (onkohan se edes rasvaa, ei muista enää, vaik esikoisellakin sitä käytettiin?) pitäs ostaa apteekista ja käyttää ennen kylpyjä. Muistaakseni oli aikas tehokasta ainetta ja karstan sai nopsaan lähtemään.
Kirooko kukaan muu näitä pakkasilmoja? Meillä oli aamulla -19 astetta. JOten ei voi edes harkita menevänsä ulos. Ei olla siis tytön kanssa oikein päästy edes kunnolla totuttelemaan ulkoilua tai siis vaunuissa nukkumista. Eikähän tuo sen takia vaunuissa suostukaan nukkumaan. Ja muutoinkin VAIN liikkuvissa vaunuissa. Ja niissäkin hyvin epävarmasti, saattaa herätä ja sittenhän siellä ei enää viihdytäkään vaunuissa pätkääkään. Ihan samanlainen oli veljensä. Viihtyi vaunuissa vaan nukkuessaan. Vasta sitten vaunukyyti kelpas hereillä ollessa, kun sai nostaa istuvampaan asentoon ja poitsu pääsi kattelemaa maisemia. Ihme tyyppivika näissä meidän lapsosissa :D.
Koitan aktiivisesti kirjotella, riippuen tietty aina siitä, nukkuuko noi ipanat samaan aikaan. Jihaa, meillä ei vieläkään kuulu kummastakaan makkarista kitinää =).
Kylläpäs on aika vierähtänyt kun huomenna poika tulee kahden kuukauden ikään. Nimen sai lauantaina ja hänestä tuli Roope Veikka Valtteri. Itkeskeli toimituksen alussa,mutta homma saatiin vietyä kunnialla loppuun. Roope on kova poika syömään, viihtyy rinnalla useita tunteja vuorokaudessa. Nyt on nukkumassa ulkona ja harvinaisen hyvin tuntuu nukkuvan kun ei itkuhälytin yhtään anna äänimerkkejä. Nukkuu näin päivällä yhdet pitemmät 2-3h unet.
Tänään olin jälkitarkastuksessa ja kaikki oli suht ok. Limakalvot vähän verestävän näköiset/ohuet. Niihin kirjoitti puikkoja joita voi tarvittaessa käyttää 2 viikon ajan. Vielä ei ole edes aloitettu seksielämää, kun tuntuu ettei sellaiseen ole aikaa ja voimia. Ei olla ennenkään oltu mitenkään aktiivisia sillä saralla n.1-2 krt viikko. Raskausdiabeteksen vuoksi lääkäri suositteli sokerirasitustestiä vuoden päästä, jos ei ole silloin raskaana. Nyt ruoan jälkeinen arvo oli ihan ok. Paino on pudonnut hyvin. Raskauden aikana paino ei noussut yhtään ja nyt painan 12kg vähemmän kuin ennen raskautta ja se tuntuu tosi hienolta vielä kun saisi sen sitten pidettyä laskusuunnassa kun sitten joskus lopettaa imettämisen.
Pitäisiköhän mennä hetkeksi sohvalle pötkölleen kun poika kerran vielä nukkuu. On muuten takuu varma keino herättää vauva, kun itse aikoo nukkua/syödä tai olla tietokoneella :)
Unelma ja Roope huomenna 2kk
Nassikat79!!! Kirjoitit, että neuvolatädin ohjeiden mukaan olet yrittänyt pidentää syöttövälejä. Miksi ja millä keinoilla? Musta tuntuu, että meillä tissitellään välillä ihan yhtenään ja olen miettinyt, että voisiko syöttävälejä yrittää jotenkin venyttää hiukan pidemmeksi. Poikamme on nyt 6 viikon ikäinen. Joten kirjoitapa sinä ja muutkin asiasta perehtyneet vinkkejänne!
Piippa79
Eipä ole tullut kertaakaan tänne vauvapuolelle kirjoitettua. Meidän poika on nyt 5 vko:a ja suht hyvin on kaikki mennyt.
Iltaisin menee yöpuulle klo 22-23 välillä, sitä ennen tankkaa reilusti ja nukkuu sitten 4 tuntia välillä ähisten ja puhisten. Ite herään joka välissä näihin puhinoihin ja siirrynkin jossain välissä yleensä sohvalle nukkumaan. Syönti välit on päivisin 2-4 tuntia. Ulkona nukuttaa makeasti, mutta nyt ei pakkasten vuoksi tarvi haaveillakkaan.
Ristiäiset meilläkin on 18.3 ja nimikin on saatu väännettyä. Hormaaninäppyä on kasvoissa ja leuan alla runsaasti. Kielessä on ollut sammasta, johon nyt kokeilen toista päivää puolukkamehua. Hieman on kieli puhdistunut, mutta vielä on valkoista havaittavissa.
Sitterissä poika viihtyy paremmin kuin sylissä (?) Sähkömies pojasta vissiin tulee sen verran ahkerasti juttelee lampuille. Ensi hymyt on annettu myös lampulle. Äiti ja isi eivät ole yhtään hymyä vielä saaneet.
nyt vauva heräilee ja täytyy mennä
talvikki1972 ja poika 5 vko:a
Syöntivälejä kehotettiin pidentämään, kun poika kasvanut aikalailla paljon ja sitten tietty, että mulle jäis itellenikin aikaa syöttämisen välissä. nyt poika syö 1-2 tunnin välein yö ja päivät, vaikka ennen oli 4 tunnin välit. Pikkuhiljaa kuulemma vartilla pidentää väliä, oon pitäny " yliajan" sylissä ja välillä huutaa välillä ei. Alku on kuulemma vaikeaa, mutta pian se oppii uuteen rytmiin. Isompana olis sitten vaikeampaa.
Nassikat79
Hyvää naistenpäivää kaikille!!
En muista olenko kirjoittanut montakaan kertaa vauvan syntymän jälkeen. Itsekin olen vähän ihmetellyt meidän tammikuisten " laiskuutta" kirjoittelussa :) Toki olen innolla lukenut teidän ahkerien kirjoittajien viestejä. Väsymyksestä ei oma saamattomuuteni ainakaan ole kiinni. Meillä nimittäin poika nukkuu kiitettäviä yöunia: menee nukkumaan klo 20-21, syö 01-02 välillä ja jatkaa uniaan vielä aamu 05-06, tämän jälkeen usein vielä torkkuu 08 saakka. Onpa tässä koettu muutamana yönä semmoinenkin ihme, että eka syöttö on jäänyt kokonaan väliin! Päivisinkin nukkuu pitkiä unia vaunuissaan. Niin, että helpolla tässä on päässyt. Esikoisen kanssa olemiseenkin jää kivasti aikaa. Vauvalla on ikää nyt 7 viikkoa ja rapiat, esikoinen 2v9kk. Pahempaa mustasukkaisuutta en ole havainnut.
Oletteko nukuttaneet vauvojanne vatsallaan? Meillä yöunet alkoivat sujua mallikkaasti ilman turhia ähinöitä, kun älysin kokeilla vatsallaan nukuttamista. Poika on sen verran jämerä jäpikkä, että en pelkää tukehtumista. Nostaa päätään terhakkaasti ja yrittää nousta käsivarsiensa varaankin.
Onko muiden vauvoilla hormooninäppylöitä? Meidän pojalla on ollut kasvojen iho hurjan näköinen jo monta viikkoa. Tosin nyt on näpyt vähän vähenemään päin, mutta kyllä niitä vielä on. Kauankohan tätä jatkuu...Lisäksi päänahka on karstan vallassa, korvalehtiä myöden!! Ei häntä tosiaan kauniiksi voi tällä hetkellä sanoa, vaikka onkin minun ja mieheni mielestä silti maailman suloisin :)
Ristiäiset ovat la 18.3, nimi on nyt sitten saatu päätettyä. Aika pitkään meni, ennen kuin molempia tyydyttävä vaihtoehto löytyi...
Oikein kivaa naistenpäivän jatkoa kaikille!!