Vellooko vatsassa ja lentääkö laatta, jos merellä tuulee 15 m/s?
Siis Helsinki-Tukholma reitillä Siljan ruotsinlaivoilla.
Kommentit (11)
Ruotsinlaivat on niin isoja että ei tuollainen pikku tuuli heiluta suuntaan tai toiseen.
Kyllä mulla velloo ainakin Tallinnan-laivoilla. Kesällä oli just tuo 15 m/s ja hytissä maatessa onnistuin olemaan laattaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla velloo ainakin Tallinnan-laivoilla. Kesällä oli just tuo 15 m/s ja hytissä maatessa onnistuin olemaan laattaamatta.
Tallinnan-laivat onkin aika paljon pienempiä ja kevyempiä purkkeja. Joutuvat vielä usein ajamaan sivutuulessa.
Riippunee aika tavalla varmaan tuulen suunnastakin, kuinka laivan keinuminen tuntuu.
Riippuu ihan siitä millainen on ihminen. Minä laattaan pienelläkin laineella mutta joku toinen ei tunne vastaavalla tuulella mitään.
Tallinan laivalla tuntuu pienikin tuuli mutta isolla autolautalla ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnan-laivat onkin aika paljon pienempiä ja kevyempiä purkkeja. Joutuvat vielä usein ajamaan sivutuulessa.
Ei varmaan esim. Baltic Queen ole juurikaan pienempi kuin Ruotsin-laivat. Mutta tuo sivutuuli kyllä vaikuttaa.
Mietin vain että otanko suosiolla matkapahoinvointitabletin vai lääkitsenkö itseni alkoholilla, jos alkaa merisairaus kiusaamaan.
-ap-
Ota inkivääriä. Se auttaa mulla älyttömän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain että otanko suosiolla matkapahoinvointitabletin vai lääkitsenkö itseni alkoholilla, jos alkaa merisairaus kiusaamaan.
-ap-
Alkoholi auttaa jos merisairautesi johtuu psyykkisistä syistä. Toisaalta silloin auttaa myös rentoutuminen ja asian unohtaminen. Jos taas merisairautesi johtuu fyysisistä jutuista, niin alkoholi vain pahentaa oireita.
Itse menisin ilman lääkettä, mutta ottaisin sen heti jos alkaa vähänkin tuntumaan olo huonolta.
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Kokemuksesta suosittelen pilliä. Olutta voi juoda pahemmassakin myrskyssä tölkistä pillillä, jos käsi heiluu liikaa että tölkin aukko pysyisi muuten huulilla hörppäyksen ajan.
Saattaa velloa ja lentää, mutta mahdollisesti syy ei ole merenkäynti. Jos avomerellä on 15 m/s, se ei tuon kokoista purtta vielä pahasti rullaa.