Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Addikti kaipaa apua: miten voisin vähentää tietokoneenkäyttöä?

Vierailija
19.10.2016 |

Onko kellään konkreettisia vinkkejä? Netissä surffailu vaikuttaa jo opiskeluihini. Pitäisi opiskella, mutta löydän itseni koneen äärestä. En tee netissä mitään hyödyllistä, vaan selaan keskustelupalstoja, uutisia, katson youtubesta videoita jne. Loputonta ajantuhlausta. Olen aika yksin ja sosiaaliset kontaktit on minimissä, se varmasti on yksi syy tähän riippuvuuteen, mutta tämä on jo hiljalleen menossa siihen suuntaan että se pilaa elämäni.
Olen yrittänyt pitää pari tiettyää päivää jolloin saan käyttää nettiä, mutta aina se riistäytyy käsistä. En kykene asettamaan itselleni rajoja. Koneesta en oikein voi opiskelujen ja pankkijuttujen takia luopuakaan (en uskalla käyttää esim. verkkopankkia kirjaston koneella, ehkä olen vainoharhainen, mutta en vain pysty...)
Kännykässä ei enää ole nettiä, se on ihan iso askel, mutta tämän tietokoneen kanssa en tiedä mitä tekisin. Vaikea on tässä yhteiskunnassa elää ilman nettiä. Pitäisi siis jotenkin oppia "kohtuukäyttäjäksi" mutta miten?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen opiskelija, jolla sama ongelma. Tälläkin hetkellä palstailen täällä, vaikka pitäisi lukea tenttiin. :D Minä olen yrittänyt vain pakottaa itseni tekemään opiskelujuttuja. Vaikeaa se on, keskittyminen herpaantuu usein... Yritän tehdä niin, että keskityn vähän aikaa opiskeluihin ja lepuutan sitten aivoja hetken selaamalla nettiä. Varmaan pitäisi laittaa ihan kello soimaan viereen! Niin että ensin opiskelisin esim. 30 minuuttia ja sen jälkeen surfailisi 10 minuuttia ja taas 30 min opiskelua jne. Ja kello soisi aina vieressä, kun aika on kulunut loppuun.

Vierailija
2/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää pois koneen luota. Kun menette lukusaliin, älkää ottako puhelintakaan mukaanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää pois koneen luota. Kun menette lukusaliin, älkää ottako puhelintakaan mukaanne.

Tämä on kyllä hyvä vinkki ja olen sitä joskus yrittänyt toteuttaakin. Minulla on vain niin äärimmäisen huono keskittymiskyky, että ajatus katkeaa kaikenlaisista häiriöistä. Kirjastolla kun aina on joku, joka äänekkäästi naputtaa näppäimistöään tai rapistelee tai juttelee. Täällä yliopiston kirjastolla oli vielä joitakin vuosia sitten ns. hiljainen lukusali mutta sitä ei ole enää. Arvostin kyseistä tilaa suuresti (vaikka aina sinne joku eksyi tietokoneensa kanssa, vaikka seinillä isot kyltit ettei niitä kys. tilassa saa käyttää...)

Kotona olisi opiskelurauha, mutta olen vain niin heikko etten pysty vastustamaan kiusauksia :(

Vierailija
4/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen opiskelija, jolla sama ongelma. Tälläkin hetkellä palstailen täällä, vaikka pitäisi lukea tenttiin. :D Minä olen yrittänyt vain pakottaa itseni tekemään opiskelujuttuja. Vaikeaa se on, keskittyminen herpaantuu usein... Yritän tehdä niin, että keskityn vähän aikaa opiskeluihin ja lepuutan sitten aivoja hetken selaamalla nettiä. Varmaan pitäisi laittaa ihan kello soimaan viereen! Niin että ensin opiskelisin esim. 30 minuuttia ja sen jälkeen surfailisi 10 minuuttia ja taas 30 min opiskelua jne. Ja kello soisi aina vieressä, kun aika on kulunut loppuun.

Minulla ei nuo aikarajat toimi... Ajattelen aina että "no onhan tässä aikaa, täytyy vielä tarkistaa se ja se" vaikka oikeasti ei mitään tärkeää olisikaaan... Sitten onkin hurahtanut jo useampi tunti jossain avllä tai selaamassa jotain muka hauskoja kuvia... Olen NIIN ärsyyntynyt itseeni. Lisäksi oma tilani alkaa olla jo sen verran paha, että saan vierotusoireita jos en ole koneella. En pysty olemaan poissa netistä edes yhtä kokonaista päivää. Säälittävää tiedän... Jos en pääse nettiin niin on koko ajan sellainen olo, että nyt jotain tärkeää täytyisi päästä tarkistamaan. Tämä on jossain määrin pilannut keskittymiskykyäni. Opiskelu on pirstaloitunutta ja tuntuu ettei mikään asia jää kunnolla päähän.

Täytyisi ihan erikseen pitää päivät, jotka käytän opiskeluun ja sitten vapaapäivinä saa olla netissä. En vain ole pystynyt ja tuntuu ettei ole minkäänlaista itsekuria. Olisipa joku, jolle voisi viedä nettitikun talteen siksi aikaa kun opiskelen...

Vierailija
5/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene muualle opiskelemaan.. kirjastoon ym. Älä ota mitään puhelinta tai konetta mukaan. Sun pitää myös alkaa harjoittamaan itsekuria... et voi vaan mennä, että "nokun en voi" Myös laita kone kokonaan pois päältä kun haluat tehdä jotain. Äläkä laita sitä pälle, ennen kuin asiat on tehty.

Vierailija
6/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä tee sitä, että jotkut päivät opiskeluun ja toiset nettiin.. ei toimi. Tee mielummin niin, ettei nettiin mennä kuin esim. vasta 6 jälkeen.. tai edes konetta päälle. joka päivä vähän opiskelua ja vähän nettia

Vierailija
7/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä tee sitä, että jotkut päivät opiskeluun ja toiset nettiin.. ei toimi. Tee mielummin niin, ettei nettiin mennä kuin esim. vasta 6 jälkeen.. tai edes konetta päälle. joka päivä vähän opiskelua ja vähän nettia

Toi aikarajoitus kuulostaa ihan hyvältä. Harvoin sitä tulee kovin myöhään illalla opiskeltua ja muut kotihommatkin on tullut hoidettua. Ongelma on ekä siinä, etten sitten osaa sulkea konetta ajoissa. Joskus menee yömyöhään koneella ("katson vielä tämän yhden videon" jne.) ja yöunet jää liian vähille jos aikainen herätys aamulla.

Mitenköhän itsekuria voisi kehittää? Taidan olla luonteeltani aika addiktoituva ja olosuhteiden vuoksi nyt sitten on tullut tällainen nettiaddiktio. Varmaan olisin alkoholisti jos juominen maistuisi...

Vierailija
8/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi aikarajoitus kuulostaa ihan hyvältä. Harvoin sitä tulee kovin myöhään illalla opiskeltua ja muut kotihommatkin on tullut hoidettua. Ongelma on ekä siinä, etten sitten osaa sulkea konetta ajoissa. Joskus menee yömyöhään koneella ("katson vielä tämän yhden videon" jne.) ja yöunet jää liian vähille jos aikainen herätys aamulla.

Mitenköhän itsekuria voisi kehittää? Taidan olla luonteeltani aika addiktoituva ja olosuhteiden vuoksi nyt sitten on tullut tällainen nettiaddiktio. Varmaan olisin alkoholisti jos juominen maistuisi...

Teet vaan sen, että tiettyyn aikaan laitat sen koneen kiinni, olet sitten mitä tahansa tekemässä netissä. Laitat herätyskellon ja pysyt siinä ajassa. Sillä tavalla sitä itsekurhia kehitetään. 

Vierailija
9/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista suunnitella nuo ajat etukäteen, esim joka maanantai teet ajat milloin kone sulkeutuu minäkin päivänä. 

Vierailija
10/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa nettiselaimeen joku lisäosa (Strict Workflow, Stay Focusd...), johon syötät kaikki aikasyöppönettisivut. Kun painat lisäosan päälle, et pääse esim. tälle palstalle tai muille saiteille, jotka vievät aikaa. Silloin on vähän pakko tehdä töitä :D

Vierailija
11/11 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataa nettiselaimeen joku lisäosa (Strict Workflow, Stay Focusd...), johon syötät kaikki aikasyöppönettisivut. Kun painat lisäosan päälle, et pääse esim. tälle palstalle tai muille saiteille, jotka vievät aikaa. Silloin on vähän pakko tehdä töitä :D

Kiitos vinkistä! Täytyypä ladata joku tuollainen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan