Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäisenä niitä lihoja sai alkaa kokeilemaan??

08.03.2006 |

meillä 5kk vauva ja syö nyt perunaa ja muita kasviksia...hedelmiä ja puuroa...vasta aloiteltiin puuro...onko kohta siis aika alkaa maistelemaan lihoja?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ensin (meillä 6kk) kasvikset ja hedelmät, sitten liha ja kala ja viimeisenä vasta kotimaiset viljat. Luulisin siis että meillä liha tulee ruokavalioon 7kk paikkeilla ja puurot 8kk.

Vierailija
2/3 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 5kk neuvolassa sanottiin että alotella vaan pikkuhiljaa lihojen maistelu ja viljat. Ensin aloiteltiin puuron syömisen opettelu. Sitten kun kaurapuuroa oli syöty pari päivää, aloitettiin lihat. Viikon verran syötiin possua ja vaihdettiin sitten uuteen. Meillä ainakin poro on ollut suurta herkkua! Vaihtelun virkistykseksi vaihdoin välillä puuroakin, saatiinpa käytyä viljatkin läpi.

Katselin kaupoissa valmispurkkien kylkiä (itse olen kasvissoseet tehnyt) ja vähän niiden mukaan aloin lisäillä esim. sipulia ja tomaattisosetta ruokaan. Kalaruokia en ole itse alkanut väsäämään, vaan ostanut suosiolla kaupasta. Puolikkaaseen purkilliseen olen lisännyt omaa pottusosetta ja hyvin menee alas sekin. Hedelmäsoseet on kans syöty kaupan hyllyltä.

Poika on nyt 7kk ja neuvolasta sain luvan alkaa maistatella tuoreraasteita ja pikkuhiljaa saadaan siirtyä maustamattomaan kotiruokaan. Tämä onnistuu, jos lapsi on saanut alusta alkaen kotitekoisia soseita(=karkeampia rakenteeltaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Imeväisikäisen lapsen ruoka" , luin, että aikaisin aloitusikä lihalle tai viljalle on 5 kuukautta nykyisen suosituksen mukaan. Mutta jos on täysimetyksellä kuusi kuukautta, sen jälkeen ohje menee: kutakin uutta makua kokeillaan muutama päivä, minkä jälkeen valikoimaa lisätään uudella ruoka-aineella; järjestyksessä: kasvis, kasvis, hedelmä/marja, hedelmä/marja, liha/kala/vilja. Sitten lisäillään vaan noihin kategoriohin lisää juttuja. Meillä näin toimien on nyt, kun kuusikuisena aloiteltiin kiinteät, valikoimassa nyt 7-kuisena: useampi kasvis, muutama hedelmä ja yksi marja, kaura, naudanliha ja kala (kirjolohi). Eli kun kuusikuiseksi asti malttaa odottaa kiinteiden kanssa, niitä voikin sitten tarjota jo aika nopeassa tahdissa (vaikkakin yksitellen uusia lisää, että huomaa, jos on allergioita), kun maha ja suolisto kestävät jo paremmin, kun ovat rauhassa saaneet kehittyä.