Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

auttaako sos.toimi koulun matkakuluissa?

Vierailija
19.10.2016 |

Kysyy ammattikorkeassa aloittava.

Asun paikkakunnalla x ja koulu Tampereella. Junamatkoihin menee noin 300€/kk eli koko opintotuki. Olen luottotiedoton joten opintolainaa en saa (tavallaan luojan kiitos!).
Kysymys siis kuuluu, että auttaako sos.toimi minua siten että saan matkakuiluineen päivineen tuon 485€/kk joka kuuluu yksineläjälle menojen jälkeen käteen?
En saa myöskään opintotuen asumislisää sillä minulla on yksi lapsi joka ei asu minun kanssani.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Tampereelle. Junaan saa sarjalippuja, jajoskus jopa tarjouksesta.

Vierailija
2/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaista on hakea Kelan koulumatkatukea (ellet ole hakenut ja saanut sitä jo). Opiskelumatkat sisältyy pääsääntöisesti perusosalla katettaviin menoihin, mutta on mahdollista huomioida Kela-korvauksen jälkeen jäävät matkakustannukset menona laskelmassa. Ohjeistaisin olemaan yhteyden oman paikkakuntasi sosiaalitoimeen ja hakemaan toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta tuollaisissa matkakuluissa jos tarkoituksella asut väärässä kaupungissa.

Vierailija
4/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta Tampereelle koska sitten en näkisi lasta enään.

Kela EI myönnä koulumatkatukea ammattikorkeassa ja/tai yliopistossa opiskelevalle, ainoastaan toisen asteen opiskelijoille myöntävät.

Vierailija
5/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto tai sitten itse maksat

Vierailija
6/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto tai sitten itse maksat

Luottotiedoton ei välttämättä saa asuntoa ja kaikilla oppilaitoksilla ei ole asuntoloita.

Sinun tapauksessasi saattaisit saada avustusta myös matkakuluihin sosiaalitoimen lisäävänä tukena.

Vierailija
7/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei saa

Vierailija
8/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuta Tampereelle koska sitten en näkisi lasta enään.

Kela EI myönnä koulumatkatukea ammattikorkeassa ja/tai yliopistossa opiskelevalle, ainoastaan toisen asteen opiskelijoille myöntävät.

Miksi olisi niin eri asia matkustaa opiskelupaikalta tapaamaan lasta, kuin matkustaa nykyiseltä asuinpaikalta opiskelemaan? Et ilmeisesti kuitenkaan ole lähivanhempi jos puhut lapsen näkemisestä. Joslapsi elää sun kanssa niin se voi muuttaa myös tampereelle. Jos elää toisen vamhemman kanssa, niin itse voit muuttaa tampereelle ja tavata lasta junaillen. Lapden tapaamiskuluihin maksetaan kyllä sossusta avustus koska se on lapsen kannalta tärkeää. Väärässä kaupungissa asuminen opiskeluihin nähden ei sen sijaan ole, eli sitä harvoin maksetaan.

Vierailija
9/9 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sinulle ehdotetaan sossussa muuttoa lähemmäs kouluasi ja voisit saada muuttamiseen kertaluontoista avustusta. Amk on pitkä koulutus, eikä sossu voi ryhtyä maksamaan matkakulujasi vuosien ajan.