Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä, keskivertoa vai hyvätuloinen?

mä vaan mietiskelen
19.10.2016 |

Kuukauden tulot nettona? (Palkka, tuet, lapsilisät ym.)
Kuukauden menot?
Talouden koko?
Lemmikit?
Asumismuoto?
Mihin luokkaan itsesi laittaisit?

Missä menee mielestänne raja... Pitäisikö varallisuus tulkita siitä, paljonko jää rahaa laskuihin vai meneekö raja siinä, mitä jää laskujen jälkeen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- noin 6400 € (palkka + pääomatulot)

- noin 2500 € (laskut + ruoka)

-  yksi aikuinen

- koira ja kaksi kissaa

- omistusasunto

- hyvätuloisiin

Vierailija
2/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä vaan mietiskelen kirjoitti:

Kuukauden menot?

Talouden koko?

Lemmikit?

Asumismuoto?

Missä menee mielestänne raja... Pitäisikö varallisuus tulkita siitä, paljonko jää rahaa laskuihin vai meneekö raja siinä, mitä jää laskujen jälkeen?

Nettotulot keskimäärin noin 1600 €/kk (palkka).

Asumiseen liittyvät menot 370 €/kk (oma osuus) ja remonttilainan lyhennys noin 130 €/kk. Lisäksi yhteiselle ruokatilille siirrän 250-300 €/kk. Sitten toki puhelinlasku, Netflix, kuntosalimaksu ja sähkölasku (yhteensä ehkä noin 70€/kk keskimäärin, sähkölasku 3 kk välein).

Taloudessa 2 aikuista ja yksi kissa.

Omistusasunto.

Itse koen olevani keskituloinen. Mulle jää kivasti rahaa käyttöön pakollisten menojen jälkeen, saan myös kuukausittain siirrettyä vaihtelevia summia säästöön ja pystyy matkustelemaan ja syömään ulkona jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyvätuloinen päälle 4000 bruttotuloillani, mutta puolison tulot, 2300 brutto, laskee perheen hädin tuskin keskituloiseksi.

Pakolliset menot noin 2000, okt, 2+1, 2 autoa, ei elukoita. Eli minimaaliset pakolliset menot ovat hyvän taloudellisen aseman taustalla.

Vierailija
4/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1600-1700€

Asuminen -700€

Sähkö+vesi -70-130€

Vakuutukset+auto+bensaa -200-250€

Ruoka -300€

1 aikuinen

Koira

Rivari

Köyhä

Vierailija
5/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulot noin 800 €, vuokra 630 €, tukia en saa. Pidän itseäni hyvinkin köyhänä.

(Olen kyllä hengissä, mutta eläminen on vähän niin ja näin)

Ja älkää suotta vaivautuko kirjoittamaan, ettei voi olla totta.

Näin elää Suomessa "väliinputoaja".

Vierailija
6/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-1750€ (palkka+elatusapu+lapsilisät)

-noin 1100€ laskuihin ja asumiseen, ruokaan ja vaatteisiin lopusta vaihtelevasti

-1 aikuinen, 2 alle kouluikäistä

-ei lemmikkejä

-omakotitalo

-Mielestäni olen keskituloinen. Rahaa jää yleensä säästöönkin. Elatusapu loppuu, kun lapset menevät kouluun.

Vierailija
7/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja ei mene siinä, mitä jää laskujen jälkeen, vaikka moni hyvätuloinen sitä av:lla väittääkin. Jos ostat joka kuukausi tonneilla vaatteilla, matkustat, harrastat ja syöt ravintoloissa, ja jäljelle jää sama kuin työttömällä vuokran ja kaurapuuroaterian jälkeen, niin EI, et ole yhtä köyhä.

Vierailija
8/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouden tulot puolison kanssa yhteensä 4000 brutto.

Menojen jälkeen jää hieman säästöön.

2+2

Koiria.

Omistusrivari, lainaa jäljellä.

Ollaan varmaan köyhiä jonkin laskutavan mukaan, mutta itse määrittelen köyhien ja keskituloisten väliin, koska rahaa on riittävästi kaikkeen tarpeelliseen.

Raja pitäisi tulkita tulojen mukaan. Laskuihin ja asumiskuluihin voi usein vaikuttaa itse niin paljon, ettei niitä voi pitää rajana.

Vierailija
9/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot:

2080 euroa/kk nettona

menot:

Asumiskulut 1064 eur/kk (Helsingin keskusta yksiö)

Auton kulut 560 eur/kk

Säästöön 100 eur/kk

Ruokaan ja elämiseen menee loput. Olen tyytyväinen elämääni.

Vierailija
10/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raja ei mene siinä, mitä jää laskujen jälkeen, vaikka moni hyvätuloinen sitä av:lla väittääkin. Jos ostat joka kuukausi tonneilla vaatteilla, matkustat, harrastat ja syöt ravintoloissa, ja jäljelle jää sama kuin työttömällä vuokran ja kaurapuuroaterian jälkeen, niin EI, et ole yhtä köyhä.

Kyllä tietyt menot, jotka hyvätuloinen maksaa omista rahoistaan ja joista vapaamatkustaja ei maksa mitään, kuten esim päivähoito, voi hyvin huomioida veroluonteisina kuluina, jotka pienetävät varsinaista käytettävissä olevaa tuloa. Kyseessä on pakollinen meno jos haluaa käydä töissä, ja "vääristymä" voi olla satoja euroja kuukaudessa. Mitään tonnin vaatehankintoja tms en usko kenenkään todellakaan esittävän pakollisena laskuna, koska tuollaiset hankinnat ovat jokaisella vapaaehtoisia.

Kyllä käytettävien tulojen määrä perheessä per nuppi hyvätuloisella ja vapaamatkustajalla on yllättävänkin samaa tasoa kireän progression ja pakollisten kulujen kuten esim päivähoitomaksujen kaltaisten menojen takia.

Vierailija
11/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Omat nettotulot 2200€ Puolison kait n. 5000€

Kuukauden menot?

- Omalta osaltani menee 1000€ asuntolainaan ja lisäksi maksan yleensä ruokaostokset kaupasta. Ruokaostoksiin menevää summaa en tiedä ja lisäksi syömme melko paljon ulkona, jolloin mieheni yleensä maksaa. Lisäksi rahaa menee kaikkeen ns. turhaan, mutta tuo asuntolaina on minulta ainoa ns. pakollisempi meno joka kuukausi.

Talouden koko?

- 2 akuista

Lemmikit?

- ei ole

Asumismuoto?

- omistusasunto

- Olen itse keskituloinen, mutta pariskuntana voisin laskea meidät ehkä nippa nappa hyvätuloisiin.

- Rajaa on mielestäni hankala määrittää. Varallisuus pitäisi mielestäni tulkita siten miten paljon jää rahaa laskuihin, koska muutenhan voisi joku 20 000 nettona kuussa ansaitseva itkeä kuinka mitään ei jää käteen kun huvipursi, kartanon ylläpitö ym. syövät kaiken rahan. :D Omalla nettopalkallanikin voisi elää hyvin erilaisia elämiä riippuen juuri kulutustottumuksista.

Vierailija
12/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouden nettotulot ~ 2100e

Kuukauden menot ~1200e (talolaina, ruoka, löpö, laskut jne)

Taloudessa 2 aikuista ja yksi tarhaikäinen

Kaksi kissaa

Omistusasunto

Varmasti tulojen perusteella luokiteltaisiin köyhien ja keskituloisten välimaastoon, mutta koen meidän pärjäävän ihan hyvin. Näillä tuloilla on toistaiseksi ollut varaa käydä pari kertaa vuodessa tehdä kaupunkiloma Keski-Eurooppaan.

Vierailija
13/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden tulot nettona? (Palkka, tuet, lapsilisät ym.) 3500 (Puolison 1800E)

Kuukauden menot? 3500 (Puolison 1800)

Talouden koko? 3hlöä

Lemmikit? ei ole

Asumismuoto? omakotitalo

Mihin luokkaan itsesi laittaisit? Ei väliä, varmaan keskituloinen

Ylläolevat kysymyksethän eivät millään lailla koske varallisuutta. Varallisuus ei ole käsin kautta kuukaudessa kulkeva rahasumma, vaan pysyvämpi omaisuus, eli se, mitä lojuu tilillä tai sijoitettuna jonnekin kuukausittaisten menojen yli.

Vierailija
14/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden tulot nettona? (Palkka, tuet, lapsilisät ym.) Mulla n €10K, vaimolla n €2K

Kuukauden menot? Ehkä n €6K

Talouden koko? Vanhemmat, kaksi juuri ja juuri aikuista lasta  ja vävykokelas

Lemmikit? Pieni koira ja n 200 akvaariokalaa

Asumismuoto? Iso omakotitalo

Mihin luokkaan itsesi laittaisit? Itseni suurituloisiin, vaimon juuri ja juuri keskituloisiin

Missä menee mielestänne raja... Pitäisikö varallisuus tulkita siitä, paljonko jää rahaa laskuihin vai meneekö raja siinä, mitä jää laskujen jälkeen? Täh, kysymys on varallisuudesta = omaisuudesta, ei suinkaan kassavirrasta. Mun mielestä omaisuutta alle €10K on köyhä, alle €100K alempaa keskitasoa, €100K-€1000K on keskiverto ja yli €1M on varakas

Vierailija
15/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahden aikuisen taloudessa nettotulot noin 3500 €/kk. Menot (asunto- ja remonttilainan lyhennykset, ruoka, laskut, auto) korkeintaan noin 1800 €/kk. Ollaan minun mielestä keskituloisia. Rahaa jää säästöön ja tämän vuoden puolella tehty 2 pidempää matkaa ja kolmas vielä tulossa reilun kuukauden päästä. Käydään ravintolassa vähintään kuukausittain syömässä, eikä ole kyllä mitenkään rahasta pulaa. Toki ollaan molemmat suhteellisen säästeliäitä, eli ei osteta mitään turhaa krääsää/vaatetta ihan vaan ostamisen ilosta. Ensi vuonna on häät tulossa ja sitäkin varten löytyy jo säästöjä.

Vierailija
16/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä: on oikeutettu muihinkin yhteiskunnan tukiin kuin lapsilisään.

Keskiverto: ei ole oikeutettu muihin yhteiskunnan tukiin kuin korkeintaan lapsilisään, mutta ei myöskään pääse vuosittain julkaistavalle suurituloisimpien listalle

Hyvätuloinen: ei ole oikeutettu muihin yhteiskunnan tukiin kuin korkeintaan lapsilisään ja pääsee vuosittain julkaistavalle suurituloisimpien listalle

Vierailija
17/17 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tulot 860e (ansiosidonnainen)

- Menot 700e (asunto, laskut)

- Talouden koko: minä yksin

- Lemmikit: ei

- Asumismuoto: omistus

- Köyhä

Ruokaan käytän n.60€/kk ja säästöön n.100€/kk, sillä ylläreitä tulee aina. Kaikki on nyt jo halpuutettu, enkä tilaa lehtiä/netflixiä, puhelinliittymä 3,90€/kk, en osta mitään ylimääräistä (käytän esim Fairya käsien pesuun, en osta erikseen kylppäriin käsipesuainetta koska kädet kestää tuon Fairyn). Kuntosalijäsenyyden (19,90€/kk) olen pitänyt koska muuten hajoaa pää. Jos pakko, luovun siitäkin ja ulkoilen ja teen kotijumppaa. Sosiaalinen kanssakäyminen nollassa rahanpuutteen vuoksi (harva kaveri haluaa tulla kirjastoon).

Kuukauden kohokohta on hakea uudet pullot shampoota ja hoitoainetta Lidlistä. Vielä 3kk sitten olin töissä ja YT:ssä pihalle, ei vielä uutta työtä.

Tämä on nykyajan Suomi, yritän nyt vain kammeta itseni tästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän