Lasten lihavuus on tikittävä terveyspommi – viidennes koululaisista on ylipainoisia
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001933344.html
Onko tuo joku suurikin ihme? Kun annetaan älypuhelin kouraan ja rahaa energiajuomaan, sokerilimsaan ja karkkiin. Näin lapsi viihdyttää itseään helposti 24/7 ja vanhempien ei tarvitse vaivautua tekemään mitään. Jo parivuotias tenava on tuttu näky hiekkalaatikon reunalla tuijottamassa zombiena ruutua sen sijaan että liikkuisi. Ja tämän käytöksen mahdollistaa se penkillä älypuhelinta tuijottava vanhempi.
Kommentit (11)
Säälin näitä lapsia. Kokemuksesta tiedän, kuinka helvetin vaikeaa on laihduttaa normaalipainoon vasta aikuisiällä ja opetella itse syömään oikein ja terveellisesti. Eikä se monilta enää sitten onnistukaan. Itsellänikin suhde ruokaan aivan kieroutunut edelleen, milloin aiheuttaa suurta himoa, milloin ahdistusta.
N22, nykyään hoikka
Niin totta.
Vai kuka enää näkee lasten leikkivän hippaa, hyppivän narua tai juoksevan kilpaa ihan vaan elämisen riemusta? Moniko äiti käy päivittäin lapsen kanssa ulkona ja puistossa leikkimässä? Tutkimassa leppäkerttuja tai keräämässä käpyjä - ihan muuten vaan?
Ihan nuo perusjututkin on unohtuneet kun on älyvehkeet, pelikonsolit yms kilkkeet jotka pitää niin aikuiset kuin lapsetkin kotona sohvan pohjalla. Eri asia on sitten ne perheet jotka sallivat lasten harrastaa liikuntaa koulun tuntien ulkopuolella ja ovat itsekin siinä innoissaan mukana. Aina ei toki naurata kun pitää seistä syyssateessa fudiskentän laidalla mutta mitä ei lapsen takia tekisi? Lapsuudessa saatu malli seuraa koko elämän.
Asia erikseen on ne perheet joilla on lisäksi varaa harrastaa esim laskettelua, lätkä tai vaikka ratsastusta - ne ei toki ole kaikkien kukkarolle mahdollista mutta ei myöskään syy olla tekemättä mitään. llmaisia harrastuksia on olemassa, kaikki ulkoilu ja liikkuminen ei ole rahasta kiinni. Eikä tossuista - olen keskituloinen eikä minulla ole koskaan ollut niken tai adidaksen tossuja. Joillain halpistossuilla on juostu ja prisman 8€ trikoilla ja tavallisella t-paidalla käyty jumpassa ja salilla vuosikausia. Kukaan ei ole koskaan nauranut eikä pilkannut.
Vaikka muuten en näitä pokemon juttuja ymmärräkään on siitä ilmeisesti ollut hyötyä jopa lihavuuden pienentämisessä! Aika upea juttu, on pystytty yhdistämään älylaite ja liikkuminen:)
Vielä kun saisi ruokavalion kohdalleen näillä sipsin ja keksinmussuttajilla... Mutta vanhempien pitäisi menn itseensä ja miettiä onko heillä lupa pilata lastensa elämä lihottamalla näitä.
Lasten ylipaino on kyllä järkyttävä asia... Jo ylipaino yksinään hankaloittaa elämää, ja sen lisäksi voi vielä napsahtaa diabetes tai muu sairaus. Kaksi vuotta sitten maassamme on ollut n. 4000 lasta, jolla on diabetes. En tiedä, mikä määrä niitä on nyt. Olen lukenut eräästä kirjasta arvion, että vuoteen 2040 mennessä Suomessa on 2 miljoonaa diabeetikkoa. Jotain siis tarttis tehrä!
Meillä ei ole autoa tällä hetkellä ja matkaa kauppoihin on mäkistä maastoa n 3 km ja kouluun 3,5 km. Koulumatkan lapsi kulkee pyörällä ja kävellen talven kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Itse käyn kaupassa ja asiointireissut ympäri vuoden pyörällä. Monesti lapsi on näillä reissuilla mukana.
Itsellä paino tippui 10 kiloa kun auto poistui käytöstä. Lapsi 11v on aina kasvanut 0 käyrällä pituuden ja painon suhteen. On luokansa pienimpiä. Voitti vuotta vanhemmat tytötkin koulun maastojuoksussa. Ja move testistä sai vatsalihaksia lukuunottamatta täydet pisteet.
Minä painan itse jo 87kg ja mun lapsi 93kg vaikka mun lapsi on vasta 7v, enemmän kuin minä painan.(virallinen tieto)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole autoa tällä hetkellä ja matkaa kauppoihin on mäkistä maastoa n 3 km ja kouluun 3,5 km. Koulumatkan lapsi kulkee pyörällä ja kävellen talven kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Itse käyn kaupassa ja asiointireissut ympäri vuoden pyörällä. Monesti lapsi on näillä reissuilla mukana.
Itsellä paino tippui 10 kiloa kun auto poistui käytöstä. Lapsi 11v on aina kasvanut 0 käyrällä pituuden ja painon suhteen. On luokansa pienimpiä. Voitti vuotta vanhemmat tytötkin koulun maastojuoksussa. Ja move testistä sai vatsalihaksia lukuunottamatta täydet pisteet.
Tuli vaan mieleen, et toi move-testi on kyllä aikamoista fatshamingia. Ja vaikka siinä on varmaan ihan hyvä tarkoitus taustalla, ni mua henkkoht kyllä surettais laittaa semmosia kömpelöitä tai ylipainosia testaamaan koko luokan edessä kuinka paskoja ovat. Mun mielestä se sotii täysin sitä vastaan, mitä liikuntakasvatuksen pitäisi olla. Kuinka paljon on lukenut tarinoita siitä, miten aikuisiällä vasta on löydetty liikunnanil, kun koululiikuntatraumoista on sen verran selvitty.
Siinä movessahan lapselle tai nuorelle annettiin tekstinä, joku "hauska" nosta lisää rautaa niin tytötkin tykkää! Mut ne nyt ilmeisesti aika vauhdilla otettu pois. Mun mielestä vaan kertoo siitä, ettei paljon ymmärrystä heru sille, miltä siitä (ylipainoisesta) lapsesta tuntuu tollainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta.
Vai kuka enää näkee lasten leikkivän hippaa, hyppivän narua tai juoksevan kilpaa ihan vaan elämisen riemusta? Moniko äiti käy päivittäin lapsen kanssa ulkona ja puistossa leikkimässä? Tutkimassa leppäkerttuja tai keräämässä käpyjä - ihan muuten vaan?
Ihan nuo perusjututkin on unohtuneet kun on älyvehkeet, pelikonsolit yms kilkkeet jotka pitää niin aikuiset kuin lapsetkin kotona sohvan pohjalla. Eri asia on sitten ne perheet jotka sallivat lasten harrastaa liikuntaa koulun tuntien ulkopuolella ja ovat itsekin siinä innoissaan mukana. Aina ei toki naurata kun pitää seistä syyssateessa fudiskentän laidalla mutta mitä ei lapsen takia tekisi? Lapsuudessa saatu malli seuraa koko elämän.
Asia erikseen on ne perheet joilla on lisäksi varaa harrastaa esim laskettelua, lätkä tai vaikka ratsastusta - ne ei toki ole kaikkien kukkarolle mahdollista mutta ei myöskään syy olla tekemättä mitään. llmaisia harrastuksia on olemassa, kaikki ulkoilu ja liikkuminen ei ole rahasta kiinni. Eikä tossuista - olen keskituloinen eikä minulla ole koskaan ollut niken tai adidaksen tossuja. Joillain halpistossuilla on juostu ja prisman 8€ trikoilla ja tavallisella t-paidalla käyty jumpassa ja salilla vuosikausia. Kukaan ei ole koskaan nauranut eikä pilkannut.
Vaikka muuten en näitä pokemon juttuja ymmärräkään on siitä ilmeisesti ollut hyötyä jopa lihavuuden pienentämisessä! Aika upea juttu, on pystytty yhdistämään älylaite ja liikkuminen:)
Vielä kun saisi ruokavalion kohdalleen näillä sipsin ja keksinmussuttajilla... Mutta vanhempien pitäisi menn itseensä ja miettiä onko heillä lupa pilata lastensa elämä lihottamalla näitä.
Kuinka monen nyt aikuisen ihmisen äidit ja isät olivat heidän kanssaan jotain leppäkerttuja ihailemassa, kun he olivat lapsia? Enemmän se on ollut sellaista avain kaulassa lapsuutta monella. Eikä ennen vanhaankaan köyhien perheiden lapset mitään ilmaislenkkejä jossain pururadalla juosseet. Eikä sen puoleen niitä merkkilenkkareissa räntäsateella lapsijuoksijoitakaan hirveästi näkynyt.
Ja monet lapsuudessa paljonkin urheilua harrastaneet ovat lopettaneet sen liikkumisen ihan seinään. Ihan kuten vaikka sen partion tai pianon soiton kohdalla.
Älylaitteet passivoivat, mutta ei se niin hirveän urheiluhullua elämää ollut ennen niitäkään.
Herkkuja oli vain vähemmä tarjolla. Ei ollut rahaa laittaa niihin näitä nykyisiä määriä ja pihalla ja ulkona oltiin muuten vaan enemmän.
Monella lapsella on ihan hyvä ruokavalio. Sen päälle tulevat vaan ihan liian usein ja liian paljon herkkuja.
Lasten lihavuus lisääntyy jyrkästi, miten ylemmäs ja idemmäs mennään.
Se vitosille tehty liikuntatesti oli kyllä ihan järjetön. Mun telinejumpparityttöni sai siitä ihan murska-arvion, vaikka harrastaa liikuntaa joka päivä. Monipuolisesti. On harraatanut aina.
Onko tuo ihme,kun terveelliset snackyt maksaa maltaita.
Juuri katoin kaupassa ,että valmis salaatti maksoi melkein vitosen,valmis ruisleipä makkaroineen 4€ kun taas valmis hamppari oli 39 senttiä,lihapiirakka pussi euron sama oli juomissa smoothiet,tuoremehut yms maksaa monta euroa ja kaupan oman merkin limpparin saa 39 sentillä
Valtio voisi halutessaan vaikuttaa paljonkin lasten/nuorten ylipainoon veroilla yms mutta ei taida olla haluja,kun omistavat hyvät siivut lääkäri yhtiöistä jotka hoitavat näitä ongelmia.
En kyllä parivuotiaalla ole älyuhelinta nähnyt hiekkalaatikolla.
Asia sinänsa ajankohtainen ja erittäin tärkeä, mutta ei se tuollaisella liiottelulla parane.