Isästä 3-vuotiaan lähivanhempi?
Olemme eroamassa ja pohdimme huoltajuuskuviota. Nyt vaikuttaa siltä, että 3v lapsi asuisi pääsääntöisesti isällään ja minun luonani sitten loput ajasta. Mietimme mikä olisi hyvä suhde tässä asiassa. 3-vuotias on kuitenkin sen verran pieni, että uskomme yhden kodin olevan paras vaihtoehto. Muuten menisimme varmaankin viikko-viikko-systeemillä. Muilla kokemuksia 3-vuotiaan jaetusta huoltajuudesta? Mitä olisi hyvä ottaa huomioon?
Kommentit (6)
Isä on aivan yhtä hyvä vanhempi kuin äiti. Viikko-viikko ei ole suositeltavaa kuitenkaan tuon ikäiselle (jos vanhemmallekaan). Tapaamisiahan voi sopia monella tavalla, mutta viikoittain olisi hyvä olla edes lyhyt tapaaminen. Onnistuisiko vaikka pitkät viikonloput joka toinen viikko ja sitten toisella viikolla pari arkipäivää?
Milläpä perusteella teilaatte viikko-viikko -huoltajuuden. Se on nimittäin lasten kannalta useimmiten paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Milläpä perusteella teilaatte viikko-viikko -huoltajuuden. Se on nimittäin lasten kannalta useimmiten paras ratkaisu.
Ei noin pienelle suositella sitä. Kysy joltain kehityspsykologiaa paremmin tuntevalta. Ei voi olla hyväksi se että on jatkuvasti pitkän aikaa erossa toisesta vanhemmasta. Pienellä lapsella on aina toinen vanhempi se tärkeämpi ja hänestä ei pitäisi olla erossa tuossa iässä muutamaa päivää pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Teinille ehkä. Ei TODELLAKAAN noin pienelle .
Mä huutelen puskista, kun on vain kaveripariskuntien jutuista kokemusta..
Viikko-viikko systeemi on mun mielestä rankka osalle lapsista. Kylmältä kuulostaa, että tapais vain joka toinen viikonloppu.
Ehkä joka toinen viikonloppu olisi sopiva juttu.. Lisäksi viettää aikaa arkenakin, hakee hoidosta vaikka syömään+/uimaan/kirjastoon/kävelylle/harrastukseen vanhempana kerran kaksi viikossa. Kaksi kertaa niinä viikkoina, kun ei tapaa viikonloppuna.
Jos pystytte asumaan lähekkäin ja olette väleissä, niin varmaan tuollainen luovempikin aikataulutus olisi ok. :)
Viikko-viikko-systeemi on aivan liian raskas tuon ikäiselle. Parempi on, että lapsi asuu pääsääntöisesti jomman kumman luona ja käy toisen luona esim. joka toinen viikonloppu. Tästä voi sitten lisätä aikaa lapsen kasvaessa ja alkaa siihen viikko-viikko-systeemiin.